رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ایران تنها همپیمان استراتژیک سوریه است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رئیس جمهور سوریه می داند ایران تنها هم پیمان استراتژیک این کشور است.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۴۳
ایران تنها همپیمان استراتژیک سوریه است

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، حشمت فلاحت پیشه در گفتگو با العربی الجدید در خصوص بحران سوریه تاکید کرد: بدون شک هر کشوری به دنبال منافع خود است. تهران و مسکو به دلیل وجود یک مسأله سوم به یکدیگر نزدیک شده اند البته این کافی نیست و ایران نیز باید منافع خود را دنبال کند و تعاملاتش را منحصر به روسیه نکند.

وی افزود: بشار اسد رئیس جمهور سوریه پیشتر اعلام کرده بود که برخی طرفها درگیری های خود را به خاک سوریه نکشانند و منظور وی اسرائیل بود که ایران را در سوریه هدف قرار می داد اما بعدها این مواضع خود را اصلاح کرد. معتقدم که بشار اسد می داند که ایران تنها هم پیمان استراتژیک این کشور محسوب می شود که در برابر تلاش ها برای تجزیه آن ایستاده است.

وی در خصوص مذاکره میان ایران و آمریکا گفت: بر اساس فرموده رهبر انقلاب در خصوص اینکه مذاکره نخواهیم کرد جنگ هم نخواهد شد این موضوع فعلا مطرح نیست. ما زمانی مذاکره می کنیم که احساس کنیم می توانیم مواضع خود را از جایگاه قدرت بیان کنیم. البته شرایط کنونی بسیار بهتر از شرایط قبل از توافق هسته ای است. اگر ایران درست عمل کند می تواند دولت کنونی آمریکا را منزوی کند. ایران گزینه های داخلی خود را برای رویارویی با تحریم ها از جمله مبارزه با فساد و تقویت روابط با دیگران و استفاده از روابط دیپلماتیک در پیش گرفته است.

فلاحت پیشه در خصوص مسأله صادرات نفت گفت: منظور سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در خصوص اینکه اگر ایران نتواند نفت صادر کند دیگران نیز نمی توانند این است که متشنج کردن اوضاع منطقه بر تمام کسانی که نفت خود را از تنگه هرمز عبور می دهند تأثیر منفی خواهد گذاشت و این بدان معنی نیست که تهران این تنگه را به روی نفت کش ها می بندد. مقصود این است که اگر کشور از نظر نفتی محاصره شود منطقه تنگه هرمز به دنبال تنش های به وجود آمده به حالت تعطیل در می آید.

وی درباره موضع عراق درخصوص تحریم های ایران گفت: حیدر العبادی نخست وزیر عراق تلاش کرد موضع خود را که با انتقاد ایران و حتی خود عراقی ها رو برو شد اصلاح کند. این موضع به معادلات داخلی عراق و تشکیل دولت بر می گردد. فکر نمی کنم که عراق به صورت عملی و تئوری مسأله تحریم ها علیه ایران را بپذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها