رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

در سیستم فروشگاهی نوین حداقل 15 درصد کاهش قیمت داریم/ فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به سهم 20 درصدی از اقتصاد برسند

روند روبه رشد قیمت برخی اقلام کالاهای اساسی بخصوص در خرده فروشی‌ها باعث شده تا مسئولان برای مدیریت آن با استفاده از سیاست‌ها و ابزارهای مختلف در صدد کنترل و حتی نزولی شدن قیمت‌ها به دنبال راهکاری منطقی باشند. این درحالی است که براساس آمارها طی سه ماه ابتدایی سال به دلیل نوسان‌های ارزی و همچنین دیگر مشکلات تولیدکنندگان میانگین حداقل نرخ افزایش 20 درصدی را در اقلام مختلف کالاهای مصرفی و سوپرمارکتی تجربه کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۶۳
در سیستم فروشگاهی نوین حداقل 15 درصد کاهش قیمت داریم/ فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به سهم 20 درصدی از اقتصاد برسند

به گزارش جام جم آنلاین، امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: با توجه به افزایش قیمت کالاهای مصرفی در بخش‌های مختلف طی ماه‌های اخیر برای مدیریت و کنترل کیفیت و قیمت محصولات می‌توان از ظرفیت بالقوه فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده بهینه کرد.
فخریان در ادامه افزود: در شرایط عادی و بدون درنظر گرفتن سایر امتیازات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کاهش قیمت‌ها لازم است درنظر داشته باشیم، به دلیل استفاده فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سیستم توزیع اختصاصی و حذف واسطه‌ها در نگاه اول 15 درصد قیمت کالاها کمتر از شیوه سنتی خواهد بود.
این مقام صنفی معتقد است، قدرت بالای سفارش‌گذاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تولیدکنندگان این امتیاز را می‌دهد که بتوانند نسبت به قیمت‌گذاری خود تجدید نظر کنند. چون با توجه به تیراژ بالای تولید قطعا هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت. این درحالی است که فعالیت هرچه بیشتر زنجیره‌ای‌ها در واقع تضمینی برای آینده اقتصادی تولیدکنندگان کالاهای با کیفیت است.
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن اشاره به سهم 10 درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اقتصاد به خبرنگار ما گفت: براساس آمارهایی که در اختیار داریم، سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار کشورمان سال 1395 تنها 15 هزار میلیارد تومان بوده که رقم بسیار ناچیزی است و باید برای گسترش این سهم برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.
وی تاکید کرد: حجم گردش مالی بازار خرده فروشی ایران میانگین سالانه 120 تا 130 هزار میلیارد تومان است که اکنون از این سهم 8 تا 10 درصد در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دارد، این درحالی است که براساس شرایط جدید اقتصادی لازم است به سهم بالاتر آن بیاندیشیم.
وی افزود: براساس قانون ششم توسعه سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اقتصاد کشور باید به 20 درصد افزایش یابد که این روند در صورت اجرایی شدن کنترل قیمتی بالاتری را به ارمغان خواهد آورد و می‌توان از آن در راستای حمایت از تولید و مصرف داخلی کشورمان استفاده کرد.
فخریان تصریح کرد: امتیاز اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برهیچ کس پوشیده نیست، به این دلیل که زنجیره ایجاد شده در فروشگاه‌های یاد شده در نهایت با حذف هزینه‌های اضافه می‌تواند به نفع مشتریان و خریداران کالا و خدمات باشد. هرچند قدرت کنترلی بر اساس این سیستم بسیار بالاتر از شرایط فعلی است.
این مقام صنفی اظهار کرد: امروز نهادها و دستگاه‌های نظارتی مشغول کنترل و رصد بازار هستند تا زمینه هرگونه تخلف، تقلب و قاچاق را به حداقل خود برسانند، این درحالی است که گستردگی بازار باعث می‌شود، بعضا دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه‌ها ایجاد نشود، اما در سیستم‌های نوین توزیع یعنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اینکار خودبخود انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: با درنظر گرفتن اینکه شیوه سفارش‌گذاری و حتی تولید در این سیستم کاملا مشخص و کدگذاری شده است، مسئولان نهادهای نظارتی می‌توانند از ابتدای زنجیره تولید تا زمان پرداخت صورتحساب از سوی خریدار با کمترین خطا و احتمال تخلف نظارت دقیقی داشته باشند، اما متاسفانه امروز به دلیل سهم پایین فروشگاه‌های زنجیره‌ای چنین امکانی تقریبا بسیار ضعیف است.
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن اشاره به حضور یکی از برندهای معتبر فروشگاهی خارج از مرزها و در کشور عراق به خبرنگار ما گفت: امتیاز دیگری که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خود دیده‌اند و زیاد تاکنون به آن توجه نشده، امکان بازاریابی گسترده این فروشگاه‌ها خارج از مرزهای کشورمان برای محصولات با کیفیت ایرانی است، نکته‌ای که اشتغال و رونق تولید را برای اقتصاد ایران به ارمغان خواهد آورد.
فخریان اظهار کرد: سیستم بازاریابی و عرضه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای خارجی نه تنها قدرت تبلیغاتی بالایی برای تولیدکنندگان وطنی ایجاد می‌کند، بلکه به نوعی می‌تواند اطلاعات دقیقی از سلیقه، نیاز، ذائقه و ... را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهد تا بتوانند محصولاتی متناسب با نیاز همان بازار تولید کنند.
این مقام صنفی افزود: برخی باورهای اشتباه درباره افزایش بیکاری با گسترش فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید از جامعه دور شود، به این دلیل که واقعا چنین نیست و برعکس گسترش فعالیت‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند فرصت‌های شغلی بالاتری به جامعه هدیه دهد.
وی تصریح کرد: درصورت توسعه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای حجم تولید به دلیل عرضه منطقی گسترش خواهد داشت، ضایعات به حداقل خود می‌رسد، تولیدکنندگان می‌توانند براساس قراردادهایی که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعقد می‌کنند، بلند مدت برنامه‌ریزی کنند و در نهایت افزایش تولید داشته باشند که صعودی شدن فرصت‌های شغلی را در بخش‌های مختلف ایجاد خواهد کرد که نباید از آن غافل شویم.
فخریان به خبرنگار ما گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی حال حاضر و تخصیص ارز بانک مرکزی برای مواد اولیه مورد نیاز تولید کالاهای اساسی، قطعا کنترل و نظارت بر روند تولید تا مصرف یکی از کلیدی‌ترین بخش‌هاست که بتواند هرگونه سوء‌استفاده را حذف کند، بنابراین با درنظر گرفتن زنجیره‌ کامل از تولید تا مصرف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان از آن بهره کافی برد.
وی درباره تخفیف‌های ارایه شده فروشگاه‌ها نیز اظهار کرد: تصور قیمت‌ها و تخفیف‌های غیرواقعی کاملا اشتباه است، به این دلیل که قیمت‌گذاری‌ها و تخفیف‌های دریافت شده از سوی تولیدکننده کالا متناسب با حجم سفارشگذاری بوده و به تولید کننده این امکان را می‌دهد که بتواند تخفیف‌های بالاتری را برای عرضه کالاهایش درنظر داشته باشد.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها