مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفت و گو با جام جم آنلاین:

نگاه به عرضه و تقاضا برای جلوگیری از گرانفروشی/ بگیر و ببند نتیجه ندارد

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: در بحث گرانفروشی می بایست نگاه به عرضه و تقاضا داشته باشیم اینکه قیمت یک جنسی افزایش می یابد حتما مشکل عرضه آن جنس در بازار مصرف است و می بایست از طریق مدیریت تولید و واردات به تعادل برسد.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۵
نگاه به عرضه و تقاضا برای جلوگیری از گرانفروشی/ بگیر و ببند نتیجه ندارد

به گزارش جام جم آنلاین ، «سید کمال سید علی» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با «جام جم آنلاین»، پیرامون راهکارهای لازم برای جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی و گرانفروشی گفت: در بحث گرانفروشی می بایست نگاه به عرضه و تقاضا داشته باشیم اینکه یک جنس و کالایی قیمتش افزایش می یابد حتما مشکل عرضه آن جنس در بازار مصرف وجود دارد.

وی با بیان اینکه لازم است با تولید بیشتر مسئله عرضه و تقاضا مدیریت شود، ادامه داد: در برخی موارد هم اگر آن جنس قابلیت واردات داشته باشد و جزو کالاها و نیازهای اساسی مردم باشد می بایست به این شکل وارد کشور شود. در غیر این صورت بحث تولید داخلی و مدیریت آن مطرح است که می تواند بحث عرضه و تقاضا را با هم متناسب و با تولید به اندازه نیاز این دو را با هم متعادل کند.

این اقتصاددان گفت: به نظر من هر چقدر بگیر و ببند داشته باشیم و در مورد همه کالاها نظارت بگذاریم باز هم به آنچه مد نظر داریم، نمی رسیم. چرا که نظارت می بایست برای آن موارد و کالاهایی گذاشته شود که نرخ ارز با سوبسید برای واردات آن داده می شود آن زمان است که باید اعمال نظارت دقیق داشته باشیم که کالای وارد شده با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

وی عدم نظارت بر روی کالاهای اساسی را سبب گران شدن قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده دانست و تاکید کرد این شرایط زمینه از بین رفتن سوبسید و هزینه ای خواهد شد که از جیب مردم و برای کنترل قیمت بازار اختصاص یافته است.

سید علی در خصوص مابقی کالاهای غیراساسی خاطرنشان کرد: در مورد بقیه کالاها باید اجازه داده شود که عرضه و تقاضا خودشان قیمت را تعیین کنند تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در خصوص ضرورت نظارت بر ارز دولتی اختصاص یافته و کالای وارد شده با آن افزود: در مورد کالاهایی که با نرخ رسمی و سوبسیدی وارد کشور می شود باید نگاه نظارتی سازمان حمایت از مصرف کننده و بازرسی و سازمان معدن و تجارت کشور صورت بگیرد تا در چارچوب نرخ ارزی که گرفته شده و توسط دولت اختصاص داده شده دارو و کالاهای اساسی به دست مصرف کننده برسد تا فشار به قشر آسیب پذیر و کم درآمد جامعه وارد نشود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که راهکار های جلوگیری از افزایش نقدینگی در بازار چیست؟ گفت: در بحث نقدینگی بانک مرکزی باید روی سیاست ها پولی کار کند، نرخ سود باید افزایش پیدا کند و اوراق قرضه ای که دولت می خواهد بفروشد می بایست در این ارتباط فعال شود.

سید علی ادامه داد: برای کاهش گردش پول در جامعه بورس هم در کنار سود بانکی و اوراق قرضه باید فعال شود. چرا که هر چقدر پول جذب این موارد شود خودش باعث کم شدن حجم پول می شود. باید تمام تلاش ها و ظرفیت ها به کار گرفته شود که هجوم نقدینگی بدنه اقتصاد را در بخش های مختلف مورد آسیب قرار ندهد. نقدینگی اگر به سمت تولید سرازیر شود یک فرصت بزرگ است و اگر به سوی بازارهایی همچون سکه و ارز، مسکن و یا خودرو برود می تواند آسیب های فراوانی را برای اقتصاد کشور در بر داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها