رویترز نوشت: وزارت خارجه چین بر این باور است که روابط انرژی و تجاری پکن با تهران به ضرر منافع هیچ کشور دیگری نیست.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۸۳
وزارت خارجه چین: روابط تجاری با ایران به ضرر هیچ کشوری نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که شرکت هایی که با ایران همکاری تجاری و اقتصادی داشته باشند از همکاری با آمریکا منع خواهند شد، وزارت خارجه چین اعلام کرده است که روابط انرژی و تجاری چین با ایران به منافع هیچ کشور دیگری آسیب وارد نمی کند.

بر اساس این گزارش چین پیش از این نیز بارها از منافع تجاری خود با ایران دفاع کرده است. وزارت خارجه چین در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرده است بار دیگر بر مخالفت پکن با تحریم های یکجانبه ایالات متحده تاکید کرده است.

این بیانیه افزود: برای یک مدت زمان طولانی است که چین و ایران روابط تجاری عادی، آزاد و شفاف در زمینه های بازرگانی، تجارت و انرژی داشته اند که این مساله کاملا منطقی، منصفانه و قانونی است.

وزارت خارجه چین تاکید کرد: روابط تجاری و انرژی ایران و چین مغایر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل یا تعهدات بین المللی چین نبوده و این روابط به ضرر منافع هیچ کشور دیگری نیز نبوده است. این روابط باید مورد احترام واقع شده و محافظت شود. استفاده از تحریم ها به بهانه تهدید سایر کشورها، راه حل مناسبی برای حل و فصل مشکلات نیست. تنها مذاکره و گفتگو مسیر درست و منطقی برای حل و فصل مسائل است.

این گزارش افزود: چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و روزانه حدود 650 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند که معادل 7 درصد کل واردات نفت خام این کشور است.

با قیمت های کنونی ارزش واردات نفت چین از ایران به 15 میلیارد دلار در سال می رسد.

شرکت های انرژی چین طی سال های اخیر میلیاردها دلار در میادین نفتی ایران مثل یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه گذاری کرده اند.

کشورهای اروپایی امیدوار هستند تا بتوانند تهران را برای باقی ماندن در توافق هسته ای متقاعد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها