گزارش جام‌جم از تحقق وعده دولت مبنی بر پایان بازسازی کوهبنان تا پایان تیرماه

گورکی‌ها به خانه برگشتند

این روزها عطر امید و دلخوشی در شهرستان‌های کوهبنان و راور و دهستان جور استان کرمان پیچیده؛ بیشتر از همه جا در روستای گورک شهرستان راور؛ همان روستایی که بیشترین آسیب را از زلزله‌های 5/2 و 6/2 ریشتری آذر سال گذشته متحمل شد و بیشترین تخریب واحدهای مسکونی و غیرمسکونی را به چشم دید.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۲۹
گورکی‌ها به خانه برگشتند
رئیس جمهور اما در سفرش به کرمان و هنگام بازدید از مناطق زلزله‌زده، با سخنانش زلزله‌زدگان را دلگرم به بازسازی خانه هاشان تا پایان تیرماه امسال کرد؛ دلگرمی‌ای که این روزها و با افتتاح 700‌واحد آسیب‌دیده بیش از هر زمانی در میان روستاییان و شهروندان کوهبنانی و راوری وجودش احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار جامجم از کرمان، دهم آذر سال گذشته وقتی زلزله 6/2 ریشتری، روستای گورک شهرستان راور را لرزاند و حتی در شهرهای همجوار احساس شد و رعب و وحشت ایجاد کرد، کمتر کسی فکر میکرد زلزلهای با این شدت، فوتی برجای نگذاشته باشد، حال آنکه به دلیل مقاومسازی بسیاری از خانههای این روستا در سالهای قبل، خوشبختانه فقط تعدادی از خانههای خشت و گلی و قدیمی تخریب شد و چند نفر از اهالی روستا جراحاتی برداشتند. با این وجود وقوع دهها زلزله و پس لرزه دیگر پس از وقوع زمین لرزه اصلی باعث شد تا دولت با تخصیص اعتبار، علاوه بر بازسازی خانههای نیمه تخریب شده، منازل غیرمقاوم گورک را هم مقاوم سازی و در برابر زلزلههای بعدی ایمن کند.

با آغاز عملیات بازسازی روستای زلزلهزده گورک، حسن روحانی، رئیسجمهور 13 بهمن سال گذشته در سفر به استان کرمان به گورک سفر کرد و در جمع مردم این روستا وعده داد تا پایان تیر 97 ساخت و تحویل منازل مسکونی پایان یابد و زلزلهزدگان در خانههای خود اسکان یابند؛ وعدهای که در 11 مرداد جاری طی مراسمی با حضورعلیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کشور در این روستا محقق و تعداد 200 واحد مسکونی بازسازی شده در گورک افتتاح شد.

بر اثر زلزله 5/2 ریشتری 30 آذر سال گذشته به 300 واحد مسکونی در شهر کوهبنان و 200 واحد مسکونی در دهستان جور آسیب جدی وارد شد که کار بازسازی این 500 واحد مسکونی به پایان رسید و ساکنان آنها طی روزهای گذشته از چادر و کانکس به منازل خود نقل مکان کردند. همچنین 1200 واحد مسکونی غیرمقاوم و فرسوده شهری و 500 واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم و آسیبدیده بر اثر زلزله در شهرستان کوهبنان نیز در طرح بازسازی این منطقه زلزلهزده قرار گرفت. علاوه بر این، در شهر کوهبنان کارگاههای تولید بتون، تیرچه بلوک و مراکز فروش مصالح ساختمانی مختلف در حاشیه و داخل این شهر دایر شد تا علاوه بر تامین آسان مصالح ساختمانی مورد نیاز مردم، برای عدهای هم اشتغال ایجاد شود. این روزها علاوه بر بازسازی خانههای تخریب شده، تقریبا تمام خانههای غیرمقاوم منطقه نیز درحال مقاوم سازی است.

تلاش برای رفع نگرانی مردم

البته مردم این روزها با افزایش چشمگیر قیمت آهنآلات و مصالح ساختمانی مورد نیاز، نگران تکمیل خانههای خود هستند و برخی از آنها به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح و هزینه کردن تسهیلات بانکی دریافتی، دیگر پولی برای تکمیل خانههای خود ندارند؛ موضوعی که حسین سالاری، فرماندار کوهبنان نیز با اشاره به آن میگوید: اقداماتی از جمله ثابت نگهداشتن قیمت شن و بتون در شهرستان و تعامل با واحدهای تولیدی فولاد میتواند این مشکل را برطرف کند که در تلاش برای این مهم هستیم. علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کشور اما با بیان اینکه مردم همزمان با افزایش قیمت مصالح، نباید منتظر افزایش اعتبارات باشند و در اسرع وقت باید نسبت به تکمیل واحد مسکونی خود اقدام کنند تا قیمت تمام شده افزایش نیابد، میگوید: با این همه تلاش داریم که تسهیلات بلاعوض بانکی 50 میلیون ریال افزایش یابد تا بخشی از مشکلات مردم برطرف شود.

در همین حال، علیرضا سلطانینژاد ،مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان به جامجم میگوید: برنامه ما احداث و مقاومسازی 2200 واحد مسکونی روستایی و شهری در شهرستان کوهبنان است که از این تعداد 700 واحد مسکونی روستایی و 1500 واحد مسکونی شهری است که همه درحال مقاومسازی بوده و فقط 200 واحد مسکونی پیکنی و شفتهریزی نشده و با پیگیریها متوجه شدیم این افراد یا در کوهبنان نیستند یا خانه دومی داشته و فعلا ترجیح دادهاند صبر کنند.

به گفته وی، عمده مردم کار بازسازی را به بهانه فصل زمستان با تاخیر آغاز کردند که همین امر باعث شد با افزایش قیمتها مواجه شوند، اما افرادی که سریعا پس از زلزله یا در فروردین ماه به توصیههای ما عمل و کار ساخت منزل خود را شروع کردند اکنون یا واحدهای مسکونیشان تکمیل شده و در آن مستقر شدهاند یا در مراحل پایانی کار هستند. اکنون تنها مشکل این افراد گرانی مصالح ساختمانی و آهنآلات است که در سفر رئیس بنیاد مسکن کشور به کوهبنان، ایشان در گفتوگوی تلفنی با نوبخت، معاون رئیسجمهور درخواست افزایش تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض دولت را داشتند که انشاءا... در اولین جلسه هیات دولت تصمیمات جدیدی برای کمک به مردم زلزلهزده کوهبنان اتخاذ خواهد شد.

برخی بانکها همکاری نمیکنند

درهمین حال حسین امیری، نماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان در مجلس با اشاره به روند بازسازی منازل این شهرستان و پرداخت تسهیلات بانکی به زلزلهزدگان به جامجم میگوید: برخی بانکها تسهیلات بانکی را سریعا به مردم پرداخت کردند، اما بانک صادرات علیرغم اینکه در جلسات قبول کرده بود تسهیلات بانکی را به مردم پرداخت کند، تاکنون از پرداخت تسهیلات بانکی خودداری کرده است که طی نامهای از مدیرعامل بانک صادرات کشور خواستهام موانع موجود برای پرداخت این تسهیلات برطرف شود.

حکمت قاسمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها