دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

نیاز یک میلیارد دلاری سالانه ایرلاین‌ها/ ایرلاین‌های دولتی نمی‌توانند از بازار آزاد ارز تهیه کنند

درحالی ایرلاین‌های داخلی برای تامین نیازهای ارزی خود در بلاتکلیفی معناداری قرار گرفته‌اند که بسیاری از کارشناسان براین باورند ادامه چنین روندی می‌تواند نهایتا ضربه غیرقابل جبرانی به صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان بزند.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۱۶
نیاز یک میلیارد دلاری سالانه ایرلاین‌ها/ ایرلاین‌های دولتی نمی‌توانند از بازار آزاد ارز تهیه کنند

به گزارش جام جم آنلاین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در این زمینه معتقد است، تقریبا 40 درصد از هزینه‌های ایرلاین‌ها مربوط به هزینه‌های ریالی است و باقی موارد باید از طریق پرداخت‌های ارزی انجام شود، درحالی که بلاتکلیفی فعلی بسیاری از ایرلاین‌ها را درگیر مشکلات عمده‌ای کرده است.

سامانی در ادامه افزود: پس از تغییر سیاست‌های ارزی دولت از ابتدای سال جاری، دولت هماهنگی مناسبی با شرکت‌های هواپیمایی داشت و با توجه به تامین ارز مورد نیاز آنها از سوی بانک مرکزی روند ارایه خدمات انجام می‌شد، اما طی دو هفته گذشته اگرچه ظاهرا سیاست‌ها تغییری نداشته اما درخواست‌های ارزی شرکت‌ها کاملا مسکوت مانده‌ است.

وی معتقد است، بلاتکلیفی ایجاد شده در زمینه تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها باعث شده تا همگی شرکت‌های هواپیمایی دچار مشکلات داخلی و خارجی بشوند به صورتی که دائم درحال چانه‌زنی و رایزنی با طلبکاران خارجی بوده‌اند تا بتوانند خدمات مورد نیاز را به مسافران ارایه دهند، درحالی که این روند نمی‌تواند زیاد ادامه پیدا کند.

این مقام صنفی تاکید کرد: امروز اگرچه بانک مرکزی هیچ ممنوعیتی برای ارایه ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها اعلام نکرده است ولی عدم تخصیص ارز از سوی این بانک و پرداخت نشدن تقاضای مورد نظر از سوی بانک عامل باعث شده تا هیچ دلاری تحویل ایرلاین‌ها نشده باشد.

سامانی درباره حجم ارزی مورد نیاز ایرلاین‌های ایرانی به خبرنگار ما گفت: براساس برآوردهای انجام شده تمامی ایرلاین‌های ایرانی صرفا در زمینه هزینه‌های آموزش، تعمیر و نگهداری، تامین قطعات، هزینه اجاره هواپیما و حقوق و دستمزدهای ارزی که باید بپردازند، سالانه به رقمی معادل یک میلیارد دلار یا معادل ارزی آن نیاز دارند، اما همانطور که قبلا اشاره شده تا کنون ارز مورد نیاز تخصیص داده نشده است.

وی تاکید کرد: همانطور که قبلا نیز اشاره شد 60 درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها به صورت ارزی پرداخت می‌شود و در صورت اینکه شرایط فعلی ادامه داشته باشد فعالیت شرکت‌ها مختل شده و در نهایت صنعت زمینگیر خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه خرید و فروش ارز در بازار غیرقانونی اعلام شده، فارغ از تفاوت فاحش نرخ ارز آزاد با ارز دولتی ایرلاین‌ها حتی اگر قصد تامین نیازهای ارزی خود از طریق بازار آزاد داشته باشند، باز امکان‌پذیر نیست و این وقفه به جایگاه تجاری ایرلاین‌ها در مقابل شرکای تجاری خود خدشه وارد کرده است. چون تعهداتشان را نتوانسته‌اند به موقع انجام دهند.

وی در ادامه افزود: هرچند نباید فراموش کرد که اصولا ایرلاین‌های دولتی با توجه به قوانین موجود به هیچ عنوان نمی‌توانند نیازهای ارزی خود را از بازارهای غیررسمی تامین کنند و تنها باید از طریق سیستم بانکی کشور برای این کار اقدام کنند و امروز هم که درخواست‌های ارزی آنها بلاتکلیف باقی مانده است.

سامانی به خبرنگار ما گفت: نگرانی اصلی ایرلاین‌ها این است که شرکت‌ها امروز با توجه به نرخ ارز 4200 تومانی تمام محاسباتشان را انجام داده و اقدام به ارایه خدمات می‌کنند درحالی که ممکن است بانک مرکزی نرخ متفاوتی را برای ارز مورد نیاز آنها تخصیص دهد و این اتفاق می‌تواند زیان هنگفتی به ایرلاین‌ها تحمیل کند و جبران آن در شرایط فعلی ساده نیست.

وی تصریح کرد: ایرلاین‌ها در شرایط فعلی نیازمند دریافت ارزی هستند که بتوانند براساس آن به تعهدات خودشان عمل کنند؛ بنابراین تاکیدی بر دریافت ارز خاصی نیست و هر واحد پولی بین المللی مثل یورو یا لیر ترکیه می‌تواند در این زمینه گره گشا باشد.

این مقام صنفی معتقد است ادامه چنین روندی در تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها نه تنها کاهش تعداد پروازها را درپی خواهد داشت بلکه می‌تواند در افزایش قیمت بلیت هواپیما در آینده نزدیک به دنبال داشته باشد.

سامانی در ادامه به خبرنگار ما گفت: به دلیل عدم برقراری ارتباط بانکی بیشتر ایرلاین‌ها هزینه‌های ارزی خود را با شرکای تجاری خود طی ماه‌های اخیر به صورت نقدی پرداخت می‌کردند درحالی که مشکل ایجاد شده این امکان را از آنها گرفته و باعث خلف وعده آنها در قراردادهایشان شده است. به عنوان مثال هفته گذشته یکی از پروازهای کیش ایر دقیقا به دلیل مشکلات عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی امکان انجام سرویس خود را به دست نیاورد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها