مادر رهبر گروه تروریستی القاعده در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین گفت که فرزندش را در اوایل جوانی با افکار افراطی شستشوی مغزی داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۶۹۹۷
مادر بن‌لادن : اسامه را شستشوی مغزی دادند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، با گذشت حدود ۱۷ سال از واقعه یازدهم سپتامبر، همچنان خانواده «اسامه بن لادن» رهبر گروه تروریستی القاعده در جامعه سعودی نفوذ فراوانی دارند. «عالیا غانم» مادر اسامه برای نخستین‌بار با روزنامه انگلیسی گاردین گفت‌وگو کرده است.

خانواده بن‌لادن همچنان یکی از ثروتمندترین خانواده‌های عربستانی هستند و در جده حضور دارند. این را می‌توان از خانه‌ای که آنها در آن سکونت دارند متوجه شد.

مادر بن‌لادن نخستین فرزند خود را پسری خجالتی توصیف می‌کند که وقتی در دانشگاه «ملک عبدالعزیز» در جده اقتصاد می‌خوانده، به دیدگاه‌های افراط‌گرایانه گرایش پیدا کرده است.

وی معتقد است که او در اوایل دهه 20 زندگی‌اش با کسانی آشنا شده است که او را شستشوی مغزی داده‌اند. غانم می‌گوید: «در دانشگاه او را تغییر دادند و به آدم دیگری تبدیل کردند.شما می‌توانید آن را به نوعی فرقه تعبیر کنید. آنها برای اقداماتشان پول می‌گرفتند من همیشه به او می‌گفتم که از این افراد فاصله بگیرد و او هم هیچوقت به من نمی‌گفت که چه کار می‌کند چون من را خیلی دوست داشت.»

مادر بن‌لادن از فردی به نام «عبدالله عزام» یاد می‌کند که از اعضای اخوان‌المسلمین بوده و از عربستان تبعید شده است و مشاور معنوی اسامه بوده است.

اسامه در اوایل دهه ۱۹۸۰ برای مقابله با اشغال افغانستان به دست شوروی سابق به افغانستان رفت. حسن یکی از برادران اسامه درباره وی می‌گوید: «در آن روزها هرکس او را می‌شناخت به او احترام می‌گذاشت. اوایل ما به او افتخار می‌کردیم و حتی دولت سعودی هم با او برخورد خاص و توام با احترامی داشت.»

خانواده بن‌لادن می‌گویند که آخرین بار اسامه را در سال۱۹۹۹ در افغانستان در مقر او خارج از قندهار دیده‌اند.

مادر بن‌لادن در خانواده‌ای از علوی‌های سوریه متولد شده است که در اواسط دهه ۱۹۵۰ به عربستان آمد و اسامه در سال ۱۹۵۷ متولد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها