سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد:

ادامه همکاری های تهران - مسکو در زمینه انرژی هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: می‌توانیم مدت زمان افزایش ظرفیت غنی سازی برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را از ۱۰ سال به ۵ سال کاهش دهیم.
کد خبر: ۱۱۵۶۸۴۳
توضیح کمالوندی درباره رسیدن به ۱۹۰ هزار سو

به گزارش جام جم آنلاین، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تغییر ماهیت رآکتور اراک گفت: در واقع تغییر ماهیت به نوعی به معنای بازسازی است از این جهت که بتوان سوخت غنی شده را استفاده کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اجرای پروژه آب سنگین اراک بیان کرد: چنین توافق شد که طراحی اولیه در داخل کشور انجام شود و آنها فقط تایید کنند که در این زمینه طرف مقابل ایران، کشور چین بوده و است.

کمالوندی با اشاره به اخذ تایید چین درباره کار مفهومی و طراحی اولیه ادامه داد: طراحی تفصیلی هم در طول یک سال و نیم انجام شده که پس از تایید چین، طراحی نهایی نیز صورت خواهد گرفت که این امر مستلزم زمان بیشتری است؛ البته ایران منتظر تایید جزئیات است وگرنه تایید کلی قبلا از سوی کشور چین دریافت شده است.

وی در خصوص دستور اکید رهبر انقلاب مبنی بر تحقق 190 هزار سو در چارچوب برجام بیان کرد: دستور رهبر انقلاب درباره UF6 و UF4 و سالن مونتاژ در حال اجراست. دو مورد اول نیازمند اطلاع رسانی به آژانس بود و بلافاصله انجام شد و درخصوص سالن، گرچه نیازی به اطلاع رسانی نبود، اما ما این کار انجام دادیم تا به ملت ایران و جامعه بین‌الملل نشان دهیم که ایران این پروژه را با جدیت پیگیری می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این نکته که کار چند ساله روی مونتاژ سالن، خلاف برجام نبود؛ گفت: گرچه این کار خلاف قوانین برجام نبود، اما به دلیل اینکه ظرفیت تولید ما را درخصوص سانتریوفیوژها افزایش می‌داد، نهایی نشد.

وی ادامه داد: سه سال کار روی این پروژه، در مرحله پایانی، یعنی در دو ماه آخر متوقف شد و ایران این زمان را به انجام مرحله دیگری از برجام که قرار بود در سال هشتم اجرای آن انجام شود، اختصاص داد و این نشان دهنده جدیت ما برای افزایش ظرفیت غنی سازی است.

کمالوندی با اشاره به اینکه 190 هزار سو حداقل نیاز کشور است، اظهار کرد: برنامه افزایش ظرفیت غنی سازی تا 250 هزار سو برای ظرف 15 سال به آژانس ارائه شده بود، اما با توجه به روند فعلی، می توان امیدوار بود که در بدترین حالت ممکن ما این ظرفیت را به 36 هزار سو در طول دو سال برسانیم، و با توجه به این سرعت افزایش، می‌توان گفت چیزی حدود 3 سال بعد از آن، این میزان یه 190 هزار سو می‌رسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به اینکه این ظرفیت به تنهایی کافی نیست، تاکید کرد: مسائل قابل توجه دیگری از جمله تولید اورانیوم کافی، اکتشاف و استخراج و همچنین مسئله تکنولوژی سوخت نیز وجود دارد؛ چرا که ظرفیت تولید شده باید بتواند تبدیل به سوخت شود.

وی در پایان با اشاره به روند برنامه سازمان گفت: سال ها زمان می‌برد تا بتوانیم این تکنولوژی را تکمیل کرده و با اطمینان در نیروگاه‌ها قرار دهیم. ما برنامه بلندمدتی در دستور کار داریم، اما می‌توانیم با فشرده سازی، مدت زمان افزایش ظرفیت غنی سازی برای رسیدن به 190 هزار سو را از 10 سال به 5 سال کاهش دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها