چگونه می‌توان با هوش مصنوعی تعداد مشتریان و سودآوری کسب و کارها را افزایش داد؟

آچار فرانسه‌ای به نام هوش مصنوعی

بسیاری از چیزهایی که زمانی محصول تخیل ذهن‌های فعال محسوب می‌شد و فقط در فیلم‌های علمی ـ تخیلی دست یافتنی بود، امروزه در حال وارد شدن به عرصه‌های متنوع زندگی هستند و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما خواهند بود.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۳۴
آچار فرانسه‌ای به نام هوش مصنوعی

پیشرفت سریع فناوری در سال‌های اخیر بشدت فضای کسب‌وکار را متحول کرده است و هیچ فناوری‌ای به اندازه هوش مصنوعی توانایی ایجاد انقلاب در تمام حوزه‌های صنعت در ده سال آینده را نخواهد داشت. از سال 1333 که هوش مصنوعی یا همان شبیه‌سازی فعالیت‌های ذهنی انسانی توسط ماشین‌ها به‌عنوان رشته‌ای علمی معرفی شد، هم موجب دلگرمی و هم نگرانی بسیاری از افراد شد. این فناوری سال‌های زیادی پیشرفت محسوسی نداشت تا این‌که از سال 80 به بعد با ورود الگوریتم یادگیری ماشین به حوزه‌های آماری، بسیاری از مکاتب فکری و ابزارها دچار دگرگونی عظیمی شدند و فناوری هوش مصنوعی با سرعت زیادی پیشرفت کرد. به عقیده محققان، هوش مصنوعی ابزاری کارآمد برای پردازش، تجزیه و تحلیل و درک حجم بسیار زیادی از اطلاعات انسانی است.

بهطور حتم استفاده از هوش مصنوعی بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در تمام حوزههای کاری و زندگی افراد گسترش خواهد یافت و روز به روز با یافتههای تازهتری از آن روبهرو خواهیم شد. این روزها راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای رفع بسیاری از مشکلات کاری استفاده میشود و به عقیده محققان این فناوری در آیندهای نه چندان دور دنیای کسبوکار را به طور کامل متحول خواهد کرد. در ادامه به مزایای بهرهگیری از هوش مصنوعی در جهت رونق هرچه بیشتر کسبوکار میپردازیم.

بهبود خدمات مشتریان

استفاده از پاسخگوی اینترنتی خودکار (ربات پیامرسان) یا استفاده از سیستم یادگیری ماشین برای پاسخگویی به مشکلات مشتریان میتواند بسیار کارآمد باشد. البته نباید این فناوری را با سیستم پاسخگویی ضبط شده اشتباه گرفت. در این حالت گفتوگو یا رد و بدل پیامهای اینترنتی به صورت زنده انجام میشود، با این تفاوت که فرد مقابل به جای انسان، دستگاهی مجهز به هوش مصنوعی بوده که پاسخگوی درخواستهای مشتریان است.

برخلاف اپراتورهای تلفنی، استفاده از هوش مصنوعی برای پاسخگویی این امکان را فراهم میکند که در هر ساعتی از شبانهروز مشتری بتواند براحتی با مجموعه ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را برطرف کند. این در حالی است که هزینه راهاندازی چنین سیستم پاسخگویی به مراتب پایینتر از میزان حقوقی است که برای راهاندازی یک مرکز تماس 24 ساعته هفت روز هفته باید پرداخت شود. این کار نه تنها موجب تاثیر بسیار مثبت بر عملکرد کسبوکار و اثرگذاری آن میشود بلکه باعث میشود در دنیای پر رقابت امروز براحتی از رقبای خود بهدلیل رضایت بیشتر مشتریان پیشی بگیرید.

مثالی از این مورد، هواپیمایی امارات است که با بهرهگیری از سیستم ربات پیامرسان، روزانه با صدها هزار مشتری خود در سراسر جهان در ارتباط بوده و پاسخگوی سوالات آنها در خصوص برنامه پروازها، تاخیرها و سایر موارد است.

حل مشکلات و تصمیمگیری

از آنجا که هوش مصنوعی هر روز پیچیدهتر و خلاقتر از روز قبل میشود، میتوان از آن در جهت حل مشکلات کسبوکار بهره گرفت. برای مثال بسیاری از شرکتها برای امنیت فضای مجازی و شناسایی بدافزارها از این مامور باهوش استفاده میکنند. در حال حاضر شرکتهای جهانی پرداخت آنلاین مانند پِیپَل (PayPal) نیز از فناوری هوش مصنوعی برای پیشگیری از پولشویی بهره میبرند.

علاوه بر حل مشکلات، این روزها بسیاری از کسبوکارها برای تصمیمگیری بهتر و سریعتر از انسان نیز از هوش مصنوعی کمک میگیرند. حتی شرکتهای کوچک طراحی تارنماها نیز میتوانند براساس این که بازدیدکنندهها چه عکسالعملی درخصوص طراحی صفحه دارند در همان لحظه با کمک سیستمهایی برپایه هوش مصنوعی برای تغییر و بهینه کردن صفحهبندی و مکان تبلیغات در صفحه اقدام کنند. چنین قابلیتی عملا بدون وجود هوش مصنوعی امکانپذیر نخواهد بود.

خودکار شدن بسیاری از فرآیندها در جهت افزایش کارایی

هوش مصنوعی میتواند هر فرآیند رایج روزمرهای را از تقاضای تاکسی تا حساب کردن مبلغ نهایی خرید در فروشگاهها به حالت خودکار تبدیل کند.

کسبوکارهایی که از این فناوری خودکار فوق کارآمد و سریع استفاده میکنند، به مراتب از مزایای مقرون به صرفه بودن، متبحرانه عمل کردن و بسیار قابل اطمینان بودن آن بهرهمند خواهند شد.

مشتریان و مراجعان این مجموعهها از راحتی و سرعت سیستم رزرو کردن خدمات، ثبت شکایات، خرید کردن، تقاضای بازگشت پول و بسیاری موارد دیگر احساس رضایت بسیار خواهند داشت. خودکاربودن کارها باعث میشود همیشه عملکرد یکسان و بدون ذرهای تغییر باشد. بنابراین مجموعههایی که از سیستمهای مجهز به این فناوری بهره میبرند، میتوانند با خیال راحت همیشگی بودن کیفیت بالای ارائه خدمات و محصولات خود را تضمین کنند که این امر موجب افزایش رضایت مشتریان و بهدنبال آن ماندگاری و وفاداری بیشتر مشتریان مجموعه خواهد شد.

بهینهسازی فصلبندی کسبوکار

یکی از مهمترین مواردی که در هر کسبوکاری باید به آن دقت شود، زمانبندی یا همان فصلبندی آن کسبوکار است.
به عبارت سادهتر، میزان فروش هر کسبوکاری در زمانهای مختلف سال متفاوت میشود و در برخی ماهها فروش بیشتر و در برخی زمانها کساد خواهد شد. این زمانبندی برای هر کسبوکار تحت تاثیر متغیرهای مختلف مانند محل قرارگیری، فصل، تعطیلات یا صنایع دیگری که در نزدیکی مجموعه قرار دارند، متفاوت خواهد بود. شاید به نظر برسد پس از چند سال تجربه کاری در هر حوزهای بتوان زمانبندی بیشترین و کمترین تقاضا را دانست. برای مثال همیشه گفته میشود در ماههای رمضان، محرم و صفر صنفهایی مثل طلافروشیها و دیگر اصناف وابسته به برگزاری مجالس شادی از رونق کمتری برخوردار هستند یا در ایام نزدیک به عید نوروز رونق اصناف تولید و فروش لوازم مصرفی مانند پوشاک، لوازم منزل و ... به حداکثر میزان خود میرسد. اما اگر کمی دقیقتر باشیم، متوجه خواهیم شد به دلیل جهانیشدن بسیاری از کسب وکارها و حتی تغییر فرهنگ زندگی افراد جامعه، زمانبندی بسیاری از مشاغل دیگر مانند آنچه پیش از این واضح و قابل پیشبینی بود، مشخص نیست و تحتتاثیر متغیرهای مختلف دیگری است. بنابراین پیشبینی صحیح و به جای زمان حداکثر فروش و تقاضا برای پیشبینی تمهیدات مورد نیاز (مانند تامین جنس، نیروی کار و...) و همچنین زمان حداقل فروش برای پیشگیری و به حداقل رساندن میزان ضرر و دورریز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهعنوان مثال یک حادثه در شهری میتواند میزان تقاضا را برای کسبوکاری آنقدر بالا ببرد که بهدلیل نبود آمادگی، کنترل آن از دست خارج شود یا بر عکس آن، مثلا بدی آبوهوا بهصورت پیشبینی نشده، موجب کاهش چشمگیر رونق کسبوکارهای وابسته به گردشگری شود.

بسیاری از مجموعههای مجهز به فناوری هوش مصنوعی با جمعآوری اطلاعات مربوط به سالهای پیش و اطلاعاتی که در خصوص تغییرات آنی به دست میآیند، این زمانبندی را با بیشترین کارایی و کمترین میزان خطا انجام میدهند. در حقیقت سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادرند انبوه اطلاعات مربوط به فروش گذشته و تغییرات لحظهای شرایط و بازار را با هم در نظر گرفته و براساس آن نتیجهگیری کنند، چیزی که عملا فراتر از توان ذهن محدود انسان است. بنابراین بر اساس اطلاعات حاصل از برآوردهای هوش مصنوعی میتوان کارایی مجموعه را از لحاظ میزان کالای مورد نیاز، تعداد نیروهای کاری، شیوه عرضه محصول و حتی تجهیزات مورد نیاز به حداکثر رساند.

افزایش میزان فروش از طریق آموزشهای هوش مصنوعی

پایداری موفقیت کسب وکار نیازمند تیم فروش حرفهای و پویاست که بتوانند میزان سودآوری و رشد مجموعه را به حداکثر برسانند و مجموعه را یک قدم از سایر رقبا جلوتر ببرند. امروزه کارآفرینان باهوش از هوش مصنوعی برای کمک به تیم فروش خود و افزایش توانایی آنها در فروش استفاده میکنند. با کمک ابزارهایی که قادر به رونویسی مکالمات تلفنی کارشناسان فروش مجموعه است، مکالمات صورت گرفته را بررسی، تجزیه و تحلیل و در نهایت با نمونههای مکالمات و روشهایی مقایسه میکنند که کارشناسان فروش خبره و موفق از آنها بهره میبرند. هوش مصنوعی با بررسی عملکرد تماسهای برقرار شده، این توانایی را پیدا میکند که آموزشها و راهکارهای لازم را به هر یک از اعضای تیم فروش بدهد تا بتواند ارتباط موثرتری با مشتریان برقرار کرده و میزان فروش را افزایش دهد.

بهبود بازاریابی از طریق آنالیزهای مبتنی بر هوش مصنوعی

با کمک هوش مصنوعی مدیران شرکتها دید بهتری نسبت به انبوه اطلاعات مربوط به مجموعه به دست میآورند و با کمک نکات آموزشی که درخصوص بازاریابی بهتر با توجه به شرایط موجود بهدست میآورند میتوانند مشتریان بیشتری را برای محصول و خدمات خود جذب کنند. کسبوکارهایی که از چنین فناوریهای تحلیلگر توانمندی بهره میبرند، قادر خواهند بود از روشهای بازاریابی دقیقتر و هدفمندتری استفاده کنند تا پاسخگوی نیازهای مشتریان خود باشند. بنابراین این مجموعهها با بهرهگیری از تحلیلهای بهدست آمده از هوش مصنوعی میتوانند براحتی از رقیبان خود در بازار پیشی بگیرند و با کمک روشهای خلاقانه و متناسب با نیاز بازار که هوش مصنوعی به آنها پیشنهاد میدهد، رونق کسبوکار خود را روزبهروز افزایش دهند. بنابراین در بازار پر تلاطمی که هر روز در حال تغییر و تحول و دگرگونی است یا باید به سرعت خود را با فناوریهای روز دنیا تطبیق داده و کسبوکار خود را نجات دهید، یا این جریان پرخروش با سرعت رو به جلو حرکت خواهد کرد و شما و کسبوکارتان را پشت سر جا خواهد گذاشت.

عسل اخویان طهرانی

منابع:Inc. و Entrepreneur

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها