یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مذاکره با آمریکا جواب نمی دهد چرا که امریکایی ها به دنبال مذاکره نیستند و تنها هدفشان سرنگونی دولت ایران است لذا مذاکره مجدد تنها اوضاع را برای کشور بدتر می کند.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۱۳
مذاکره با امریکا اوضاع کشور را بدتر می کند/تجربه برجام موید بی‌فایدگی گفتگو با آمریکاست

فواد ایزدی، برجام را نمونه کامل بدعهدی آمریکا دانست و به جام جم آنلاین گفت: ایران برای توافق برجام امتیازهای گسترده ای را به آمریکا ارائه کرد اما پس از توافق شاهد اعمال تحریم های بیشتر از سوی کاخ سفید بودیم. برجام به خوبی ثابت می کند مذاکره با آمریکا فایده ای ندارد بلکه ضرر هم دارد.

به گفته وی، سیاست خارجی امریکا نشان داده است زمانی که در برابر طرف مقابل احساس ضعف می کند فشارها و تحریم ها را برای آن کشور افزایش می دهد .

ایزدی معتقد است ترامپ به دنبال مذاکره نیست و هدف او تنها تاثیرگذاری منفی در جهان است. ترامپ امروز به دنبال تحقیر ایران و تضعیف منافع ملی و حاکمیت کشور است. مذاکره ای به نفع کشور است که منافعمان را تامین کند، اما ترامپ می گوید که کاری می کند که ما سر میز مذاکره بنشینیم. این نوع ادبیات چیزی جز تحقیر کشور ما را به دنبال ندارد و بی شک نامش مذاکره نیست، این تسلیم شدن است نه مذاکره.

این کارشناس ادامه داد: رهبر انقلاب بارها فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست و مذاکره با آن نتیجه ای در بر ندارد اما با اصرار برخی مسئولین، این مذاکرات برای رفع تحریم ها انجام شد اما در عین حال شاهد بودیم این شیطان بزرگ همیشه خلف وعده کرده و پایبند توافق ها و مذاکرات صورت گرفته نیست.

ایزدی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا همیشه نسبت به توافقات خود با کشورهای دیگر هم بی پایه و اساس رفتار کرده است، چرا که اینگونه بدعهدی ها را در قبال کره‌شمالی هم شاهد بودیم، در واقع با این شواهد می‌توان گفت سیاست‌خارجی ترامپ خیلی پایه و اساس ندارد. در نتیجه مذاکره با آمریکا جواب نمی دهد چرا که آمریکایی ها به دنبال مذاکره نیستند و تنها هدفشان سرنگونی دولت ایران است لذا مذاکره مجدد تنها اوضاع را برای کشور بدتر می کند.

به گفته وی، علت آن که آمریکا از برجام خارج شد این نبود که توافق بدی باشد، بلکه آمریکا احساس کرد می تواند با یک توافق دیگر امتیاز بیشتری از ایران دریافت کند. بی شک آمریکا می داند ایران به راحتی امتیاز نمی دهد، برنامه آنان این است که فشار و تحریم ها را افزایش دهند تا همانطور که در حوزه هسته ای امتیاز دادیم، در حوزه های دیگر هم متقبل امتیاز شویم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: هیچکدام از شروط ترامپ در برجام قابل اجرا نیست؛ همین موضوع نشان می دهد آمریکا به دنبال توافق نیست زیرا زمانی که کشوری قصد مذاکره و توافق داشته باشد شروطی را قید می کند که حداقل یک یا دو بند آن قابل اجرا باشد اما پمپئو وزیر امور خارجه ایالت متحده شروطی را برای ایران ارائه کرد که 6 بند آن به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد، لذا این موضوع نیز به عدم فایده مذاکره با آمریکا نیز دامن می زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها