گیاهان دارویی ظرفیتی برای دوران اقتصاد منهای نفت

غفلت از نفت سبز ایران

در گرمای تابستان به آبشارها پناه ببرید

فرار به سوی طبیعت

هوا گرم است، آنقدر گرم که انتخاب مقصد برای سفر هم حتی سخت می‌شود. در این هوای گرم که این روزها خورشیدش با ما سر ناسازگاری دارد و بدجور می‌تابد، در طبیعتی که خدا با همه دقت و توجه ساخته، گوشه‌هایی هست که از خانه‌ها و ابزارهای مثلا پیشرفته ما برای خنک کردن تابستان به مراتب بهتر است.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۳۹
فرار به سوی طبیعت

اگر اهل طبیعت‌گردی و سفر تابستانی به یک آبشار را تجربه کرده باشید، بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید تصمیم خودتان را بگیرید و دست به انتخاب بزنید.

چون می‌دانید کنار آبشارها در اوج تابستان هم می‌شود خنکای آب و وزش باد را احساس کرد و طبیعت را بهترین مامن و گاهی پناه انسان دانست.

آبشارها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی هستند، جاذبه‌هایی که گردشگران مدت‌ها در کنارشان می‌نشینند و چشم‌اندازی بی‌نظیر را تماشا می‌کنند. صحنه زیبایی است؛ آب از ارتفاع بلند به پایین سرازیر می‌شود در مسیرش بشدت به صخره‌های سخت برخورد می‌کند و هر قطره‌اش هزاران ذره می‌شود.

ذرات آب، هوا را حسابی خنک و مطبوع می‌کند به همین دلیل است که تا گرمای سوزان تابستان فرا می‌رسد آبشارها یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها می‌شوند.

ایران بیش از 390 آبشار دائمی و فصلی دارد که سعی می‌کنیم بخشی از آنها را در نقاط مختلف کشور معرفی کنیم، شاید شما هم دلتان خواست یک آخر هفته زیبا را کنار آبشار سپری کرده و تابستان متفاوتی داشته باشید.

نــام آبشــار: قلعه‌ رئیسی

محل: کهگیلویه و بویراحمد

ویژگی: این آبشار با نزدیک به صد متر ارتفاع درتمام فصل‌های سال آب دارد و آنقدر زیباست که به آن عروس آبشارهای ایران می‌گویند. برای بازدید از این آبشار باید راهی جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی شمال شهر دهدشت شوید، از میان جنگل‌های بلوط بگذرید و بعد از 70 کیلومتر خود را در محاصره چشم‌اندازهای آبشار زیبا ببینید.

نام: کبودوال

محل: گلستان

ویژگی: این آبشار ویژگی خاصی دارد که آن را از دیگر آبشارها متمایز کرده است. کبودوال، تنها آبشار خزه‌ای ایران به شمار می‌رود. برای دیدن این آبشار باید به پنج‌کیلومتری جنوب شرقی علی آباد کتول در استان گلستان بروید. آبشار در دل جنگل و در دامنه کوه هارون قرار دارد و آب آن از چشمه‌های جنوبی است به همین دلیل شفاف و زلال است.

نام آبشار: نوژیان

محل: لرستان

ویژگی: یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان قرار دارد. برای تماشای این آبشار کم نظیر 95متری، باید به 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد بروید. این آبشار از آثار ملی ایران است و در بالای کوه آن داروهای گیاهی زیادی وجود دارد که بعضی از گردشگران در بازدید از آبشار این گیاهان دارویی را هم جمع می‌کنند. البته لرستان تا دلتان بخواهد آبشار دارد و می‌توانید با نگاهی به نقشه هر مقصدی را که به شما نزدیک‌تر است، انتخاب کنید.

نام آبشار: سمیرم

محل: اصفهان

ویژگی: آبشار سمیرم هم که در پنج کیلومتری شرق سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده، بسیار زیباست. آبشار سمیرم گاهی ـ البته به ندرت ـ ارتفاعی بیش از 70 متر پیدا می‌کند. آب این آبشار از چشمه‌ساران و ارتفاعات بالادست آن سرچشمه می‌گیرد و از بالای تخته سنگ صخره‌ای صاف و عظیم به بیرون می‌جهد. در اطراف این آبشار زیبا که از جهت طبیعی مکان بسیار دیدنی و جذابی است، محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که این خود باعث جلب گردشگران بیشتر در اطراف این آبشار شده است. همچنین گردشگران غیر از این آبشار می‌توانند از غاری که نزدیک آن وجود دارد نیز دیدن کنند. غار اشکفت‌رز با ورودی آبشار سمیرم دو کیلومتر فاصله دارد و از سقف و دیواره‌های غار آب فرو می‌ریزد.

نام آبشار: شاهاندشت

محل: مازندران

ویژگی: آبشار شاهاندشت بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران است که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده، واقع شده و از عظیم‌ترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج ـ که مخلوطی از شیر و تخم‌مرغ و نوعی خاک است ـ ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به 3000 سال پیش می‌رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود 15 دقیقه پیاده‌روی است.

نام آبشار: سنگان

محل: تهران

ویژگی: این آبشار در نزدیکی روستای سنگان است. مسیر دسترسی به روستای سنگان از طریق جاده کن در شمال غرب تهران است. این جاده همان جاده جدید امامزاده داوود است که با عبور از کن و روستای سولقان، دو راهی را سمت چپ و به سمت روستای سنگان پایین ادامه می‌دهید. پس از پشت سر گذاشتن روستاهای سنگان پایین، سنگان نو و سنگان بالا نیز به امامزاده قاسم می‌رسید. این آبشار که بلندترین آبشار استان تهران است، در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می‌گیرد اما اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در فصل پرآبی یعنی بهار و اوایل تابستان است.

نام آبشار: لاتون

محل: گیلان

ویژگی: آبشار لاتون در استان گیلان با 105 متر ارتفاع بلندترین آبشار ایران است. برای دیدن این شاهکار طبیعت باید به 15 کیلومتری جنوب آستارا و روستای کوته کومه بروید. آبشار در 6 کیلومتری این روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن وارد مسیری می‌شوید که پر از تپه‌های جنگلی زیبا و چشمه‌های خنک است. در کنار این آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های بکر گیلان را می‌بینید جنگل‌هایی که با درختان آلو، فندق، سیب وحشی، گردو، گلابی و... از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

نام آبشار: آسیاب خرابه

محل: منطقه آزاد ارس

ویژگی: آبشار آسیاب خرابه یکی از مناطق دیدنی آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس است و تمام دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است. این آبشار به علت وجود ویرانه‌های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی است که سال‌ها پیش مردم منطقه از آن استفاده می‌کردند ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد. در آسیاب‌خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند.

نام آبشار: مارگون

محل: مرز استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد

ویژگی: شاید تعجب کنید اما در بالای کوه این آبشار هیچ رودخانه‌ای نیست بلکه در بدنه صخره‌ای کوه بیش از هزار چشمه وجود دارد که آب آنها این چشمه بی‌نظیر را به وجود آورده است. از این نظر این آبشار بزرگ‌ترین و بلندترین آبشار چشمه‌ای دنیاست.

نام آبشار: یخی

محل: دماوند

ویژگی: ارتفاع این آبشار بین 7 تا 12 متر اعلام شده است و بجز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخزده است و به همین دلیل به آبشار یخی معروف شده است. علت تشکیل این یخ‌ها نیز ناشی از ذوب برف‌های گودال بالای آن است. این آبشار یکی از آبشارهای عجیب و منحصربه‌فرد جهان است. این آبشار در ارتفاع 5100 متری از جبهه جنوبی کوه دماوند قرار دارد.

نام آبشار: آتشگاه

محل: چهارمحال و بختیاری

ویژگی: آبشار آتشگاه، آبشاری است که در شهرستان لردگان، در فاصله 40 کیلومتری شهر لردگان و 190 کیلومتری شهرکرد و 20کیلومتری شهر سردشت قرار دارد. این آبشار در دره‌ای به طول سه کیلومتر قرار دارد که مسیر آن از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته‌است و شیب زیاد و پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده‌است.

رود خرسان هم که از سرچشمه‌های اصلی رودخانه بزرگ کارون و از ارتفاعات برفگیر دنا و زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه می‌گیرد، پس از الحاق چندین رود و چشمه دیگر در چهارمحال‌و‌بختیاری وارد استان خوزستان می‌شود.

زینب مرتضایی - روزنامه‌‌نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها