فرمانده نیروهای آمریکایی در غرب آسیا:

رزمایش دریایی ایران، پیامی به واشنگتن بود

عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام جم عنوان کرد:

ایران،‌ قدرت برتر مدیریت کننده آبراهه خلیج‌فارس است/ سخنان رییس جمهور مبتنی بر جایگاه واقعی ایران در منطقه بود

یکشنبه گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حالی به دونالد ترامپ نسبت به دخالت‌های منطقه‌ای وی بخصوص در خلیج‌فارس و تنگه هرمز هشدار داد که برخی از کارشناسان بر این باورند جایگاه اقتصادی منطقه یادشده به ‌نوعی تعیین‌کننده خط‌مشی سیاسی آینده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۱۲
ایران،‌ قدرت برتر مدیریت کننده آبراهه خلیج‌فارس است/ سخنان رییس جمهور مبتنی بر جایگاه واقعی ایران در منطقه بود

به گزارش جام جم آنلاین رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران در این زمینه گفت: در دنیای امروز دو واژه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کاربردهای فراوانی به خود دیده‌اند، این درحالی است که تأثیرپذیری سیاست از منافع اقتصادی بسیار بیشتر از گذشته شده است.
پدیدار در ادامه افزود: طی دو دهه اخیر بر اساس روندی که دهکده جهانی به خود دیده است حداقل در دو دوره 5 ساله اخیر دیده‌ایم منافع اقتصادی کشورها به ‌نوعی تعیین‌کننده سیاست‌های بین‌المللی و رفتارهای سیاسی آنها شده است و امروز هم که سخن از تنگه هرمز و کارشکنی‌های مختلف آمریکا می‌کنیم نباید این نکته را فراموش کنیم.

وی تأکید کرد: سخنان رئیس‌جمهور کشورمان شاید در نگاه اول بیانگر استفاده ابزاری از موقعیت استراتژیک تنگه هرمز توسط ایران بوده است اما نکته نهفته اینجاست که درواقع هشدار رئیس قوه مجریه ایران به ترامپ اهمیت منافع اقتصادی طرفین در منطقه بوده و حکایت از تصمیم ایران بربستن تنگه هرمز ندارد، به این دلیل که ایران همواره ضامن امنیت این منطقه از گذشته تا امروز بوده است.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران معتقد است رویکرد ایران نسبت به آبراهه خلیج‌فارس و همچنین تنگه هرمز در سخنان وزیر امور خارجه نیز که چندی پیش در پارلمان بخش خصوصی – اتاق بازرگانی - مطرح‌شده کاملاً مشهود است؛ بر این اساس دیپلماسی کشور بر این است که باید راهبردهای دیپلماسی اقتصادی را به‌گونه‌ای تعریف کنیم تا ضمن حفظ منافع سیاسی بتواند اولویت‌های هدف‌گذاری شده کشور را دنبال کند.

پدیدار معتقد است، امروز اهمیت تنگه هرمز که درواقع نقطه تلاقی 15 کشور منطقه خاورمیانه است کمتر سیاسی است چون جریان انرژی و مبادلات اقتصادی این منطقه تأثیرگذاری بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشورهای حاضر داشته و دارد.

وی با اشاره به موقعیت برتر ایران در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز به خبرنگار ما گفت: ایران اولین دارنده منابع عظیم ذخایر گاز منطقه و دارای بیشترین مرز جغرافیایی در خلیج همیشه فارس است به‌این‌ترتیب کاملاً طبیعی خواهد بود که حاکمیت و قدرت برتر مدیریت کننده آبراهه خلیج‌فارس نیز شناخته شود.

این عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق تأکید کرد: وقتی رئیس‌جمهور درباره کارشکنی‌های آمریکا طی سخنرانی خود هشدار دادند، دقیقا بر اساس مستندات و جایگاه کشورمان بوده است، ازاین‌رو نباید تصور شود که هم‌اکنون درگیر لفاظی سیاسی شده‌ایم؛ بلکه باید باور داشته باشیم رئیس قوه مجریه کشور کاملاً به‌حق و منطقی به آمریکا جایگاه کشورمان را گوشزد کرده‌اند.

پدیدار درباره اشاره رئیس‌جمهور نسبت به اینکه مکان‌های دیگری مشابه به تنگه هرمز نیز افزود: بررسی روند جریان انرژی و مبادلات تجاری در دهکده جهانی بیانگر این نکته است که اصولاً گذرگاه‌های آبی متفاوتی با اهمیت‌های اقتصادی گوناگونی داریم. در صورت هرگونه کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در خلیج همیشه فارس از طریق آنها می‌توان منافع اقتصادی آمریکا را نیز تحت تأثیر قرارداد.

این کارشناس صنعت نفت درباره اهمیت تنگه هرمز در جابجایی انرژی تأکید کرد: متأسفانه انفعال یا عکس‌العمل‌های غیرمنطقی برخی همسایگان جنوبی ایران در خلیج‌فارس بیانگر این نکته است که این کشورها وابستگی‌های متفاوتی به دیگران دارند. ازاین‌رو می‌بینیم برخی کشورهای منطقه یا اصولاً منفعلانه عمل می‌کنند یا اینکه تصمیم‌گیری را به دیگران خارج از منطقه واگذار کرده‌اند.

به گفته وی اکنون جایگاه برتر ایران می‌طلبد با استفاده از دیپلماسی مناسب به این کشورها گوشزد کند که لازم است هوشیارانه عمل کنند. چون هرگونه تغییر و تحول در این آبراهه بین‌المللی می‌تواند تبعات قابل‌توجهی در حیات اقتصادی و سیاسی آنها داشته باشد.

پدیدار با اشاره به اینکه هم‌اکنون 33 درصد از انرژی جهان از این منطقه به سایر نقاط دهکده جهانی صادر می‌شود به خبرنگار ما گفت: حداقل تا دو سال آینده امکان جایگزینی منطقه دیگری با تنگه هرمز وجود ندارد و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نباید اشتباه محاسباتی کنند.

وی در ادامه افزود: طی دو دهه اخیر کشورهای جنوبی خلیج‌فارس در تلاش بوده‌اند تا از طریق خطوط لوله انتقال نفت محصولات نفتی و میعانات نفتی خودشان را خارج از منطقه تنگه هرمز تحویل ناوگان موردنظر بدهند، اما زیرساخت‌ها و همچنین مشکلات سیاسی میان آنها باعث شده تا هنوز تا اجرایی شدن طرح فاصله زیادی باقی‌مانده باشد.

نایب‌رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران تصریح کرد: اگرچه هیچ یک از کشورهای جنوبی خلیج‌فارس اطلاعات اقتصادی دقیق و تجارت دریایی خودشان را مطرح نکرده‌اند، اما می‌توانیم بر اساس مبادلات نفتی این کشورها پی به اهمیت تنگه هرمز برده و پیش‌بینی کنیم درنهایت این کشورها چه سیاستی را نسبت به امنیت منطقه اتخاذ خواهند کرد، باید توجه داشت تقریباً 800 تا 1000 میلیارد دلار صادرات نفت اعضای اوپک است و اغلب این کشورها در منطقه یادشده قرار دارند.

وی در ادامه افزود: با در نظر گرفتن اینکه 33 درصد صادرات نفت جهان از منطقه خلیج‌فارس است و روزانه هم مصرف نفت جهانی حدود 100 میلیون بشکه برآورد شده می‌بینیم نزدیک به 32 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند. با ضرب کردن این حجم نفت در قیمت جهانی طلای سیاه رقم بسیار بالایی به دست می‌آوریم که دهکده جهانی به‌سادگی از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد.

پدیدار تأکید کرد: هنوز واکنش‌های بین‌المللی و همچنین تبعات اقتصادی جنگ خلیج‌فارس فراموش نشده است به همین دلیل واکنش جامعه جهانی به بروز تنش در منطقه خلیج‌فارس تقریباً قابل پیش‌بینی است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها