بهبهان در بین اهل تحقیق به شهر امامزادگان موسوی معروف است. دلیل این امر هم وجود مرقد سه پسر آن حضرت به نام‌های فضل، حیدر و میرعالی حسین بن موسی و دو دختر ایشان در این شهر است.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۹۵
قدمگاهی در شهر امامزادگان موسوی

اما آنچه اهمیت بهبهان را برای دوستداران عالم آل محمد(ع) دوچندان کرده، وجود قدمگاه حضرت ثامن(ع) در آن است. این بنا در محله موسوم به بکان در هشت کیلومتری شمال بهبهان فعلی و محدوده شهر ارجان تاریخی قرار دارد. بنابر اعتقادات مردم محلی و البته گواهی اهل تاریخ، زمانی که کاروان امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو حرکت می‏کرده است، شب را در مسجد جامع بکان بیتوته می‌کنند و به این ترتیب این مکان قدمگاه آن حضرت می‌شود.

براساس مدارک موجود، بنای کنونی قدمگاه بکان ریشه در عهد دیلمیان دارد و در طول تاریخ هر زمان که به تخریب کشیده شده، تعمیراتی نه چندان اساسی در آن صورت گرفته است. بنا شامل یک حیاط در سمت شمالی و ساختمانی چهارگوش در قسمت جنوبی است. در وسط این بنا ضریحی کوچک قرار گرفته که درون آن قدمگاه حضرت ثامن(ع) واقع شده است؛ قدمگاهی که در اصل ردپایی معمولی است که کمی از سطح زمین پایین‌تر بوده و گچ‌اندود شده است. ناگفته نماند که در مجاورت این قدمگاه، حمام تاریخی بکان و پل مخروبه آن قرار دارد و با توجه به این امر که حمام بکان از ارزشمند‏ترین بناهای تاریخی اسلامی خوزستان است، این مجموعه در صورت رسیدگی از سوی نهادهای متولی خاصه میراث فرهنگی و اوقاف می‏تواند در کنار مراقد امامزادگان موسوی، عامل مهمی در جذب گردشگر مذهبی به این خطه از ایران اسلامی باشد.

رضا سلیماننوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها