با خلاقیت هنرمندان و همکاری شهرداری، لاهیجان زیبا شد

این گلستان همیشه خوش باشد

کلافه از گرما و ترافیک، عجله دارد که خود را به بانک برساند و تا باز فراموش نکرده قسطش را بپردازد، درست مقابل بانک جلوه‌گری کتاب پنجم دبستانش، نگاه و دلش را می‌رباید، خوب که دقت می‌کند متوجه می‌شود این همان پست مخابراتی است که همیشه زیر انبوه اعلان و آگهی‌های پاره و کثیف پنهان بود! ... حالا اما رنگ و روی دیگری گرفته و چشم‌نواز شده است. بی‌دلیل خاصی شادی و نشاط در رگ‌هایش جاری می‌شود. خاطرات دور در جانش می‌دود و نفس عمیقی می‌کشد و با آرامش و تبسم وارد بانک می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۳۸
این گلستان همیشه خوش باشد

حقوق شهروندی، طیف وسیعی از مفاهیم و الزامات را در بر میگیرد، آنقدر دقیق و ریزبینانه که حتی جلوههای بصری در یک مجموعه شهری به به عنوان محیط اجتماعی عمومی را مدنظر قرار داده و در کنار اصول معماری و شهرسازی بر زیباسازی شهری تاکید دارد. در این میان تحقیقات علمی و میدانی نشان میدهد افراد در محیطهای زیبا و پیراسته، بازدهی عملکرد بیشتری دارند. این امر به نشاط اجتماعی و کاهش از تنشهای روزمره در فضای عمومی هم کمک شایانی میکند.

در همین راستا و در ماههای اخیر به همت شهرداری لاهیجان در استان گیلان و با همکاری دو هنرمند با ذوق لاهیجانی تحول کوچک، اما موثری در منظر شهری لاهیجان ایجاد شده است.

مدیر خدمات شهری شهرداری لاهیجان دراین باره به جامجم میگوید: همه ساله هزینه زیادی صرف رنگآمیزی پستهای برق و مخابرات میشود، اما متاسفانه در اندک زمانی دوباره با انواع آگهیهای تسلیت و تجاری پوشیده میشود و همچون سازههایی بدشکل و منظر در کنار معابر شهر جلوه میکند. این شرایط ما را بر آن داشت دست به کار شده و چارهای اساسی بیندیشیم.

حسین سعیدی توضیح میدهد که در نهایت در اتاق فکرشان به این نتیجه رسیدهاند که پستهای برق و مخابرات به جای چنین جلوه نامناسبی میتواند به مثابه یک بوم نقاشی عمل کرده و دریچه تامل بصری جذابی میان همهمه روزمرگیهای شهروندان باشد، طرحی که هم استقبال و همکاری اداره توزیع برق شهرستان برای صدور مجوز را به همراه داشته و هم با بازخوردهای مثبتی از سوی شهروندان مواجه شده است. مدیرخدمات شهری شهرداری لاهیجان در این میان بازخورد خوب شهروندان را عاملی برای تداوم حرکتهای مشابه حتی برای دیوارنگاری در نقاط مختلف شهر برشمرده و تاکید میکند: در مجموعه شهرداری لاهیجان همه میکوشیم تا با زدودن هر آنچه نازیباست، محیط شهری را به بهترین شکل برای شهروندان و ایجاد روحیه شادی و نشاط در آنها آماده کنیم و بیشک در این راه از همراهی و همفکری شهروندان هم استقبال میکنیم.

رنگها حالمان را خوب میکند

معصومه حسینپور، دانشآموخته هنر و طراحی فرش به همراه همسرش حسین بهلولی هنرمندانی هستند که با بهره گیری از رنگ، ایدههای جذاب خود را به عینیت در آورده و شهروندان را به کوی نشاط و آرامش برده و همراه قصه شیرین رنگها میکنند؛ قصههایی از کتابهای دبستانی، خانههای قدیمی روستایی، مزارع پرمحصول آفتابگردان، ماهیانی که شادمانه به زلال آبی دریا تُک میزنند و ... .

حسینپور این کار را برای خود و همسرش یک پروژه کاری نمیداند و به جامجم میگوید که بیشتر از جنبه هنری کار لذت میبرند: «هنگام انجام کارگاه، شهروندان کنار ما میایستند و گپ و گفتهای خوبی داریم، گاه متعجب میشوند و زمانی در ایدهها مشارکت میکنند و درنهایت اینکه هنر حال همهمان را خوب میکند.»

لیلا مسروری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها