روانشناس و جامعه شناس در گفت‌و گو با جام‌جم آنلاین:

نقش مهم والدین در تربیت دختران

روانشناس و جامعه شناس در ارتباط با تربیت دختران تاکید کرد: در تربیت دختران، اعتماد به نفس و پوشش‌دهی خلاء‌های عاطفی والدین نقش مهمی را ایفا می کند.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۸۶
نقش مهم والدین در تربیت دختران

دکتر محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره اصول مهم در تربیت دختران ابراز داشت: کودک از زمانی که به دنیا می‌آید، دارای غریزه‌ها و تمایل‌هایی است؛ بنابراین تربیت کودکان از بدو تولد آغاز می‌شود و خانواده‌ها باید از ابتدا نسبت به تربیت کودکان خود توجه داشته باشند.

وی افزود: در نگاه اول شاید جنسیت کودک برای والدین تفاوت چندانی نداشته باشد اما به لحاظ روحیات و خصوصیات فکری و ذهنی که در کودکان شکل می‌گیرد، کاملا این تفاوت در دختران و پسران دیده و احساس می‌شود.

این روانشناس درباره چگونگی رفتار والدین با فرزندان دختر و پسر، تصریح کرد: والدین باید به پسران خود جرات، جسارت و قدرت را انتقال دهند چراکه در آینده باید برای مسئولیت پذیری آماده باشند همچنین چتر حمایت و پشیتیبانی والدین نیز باید شامل حال دختران باشد.

ایمانی با بیان اینکه دختران افرادی عاطفی هستند، عنوان کرد: پدر و مادر، اولین انسان هایی هستند که با دختر ارتباط برقرار می کنند. مایه هر ارتباطی هم کلمات و واژه ها هستند و به دلیل این که دختران افرادی عاطفی هستند هر یک از این کلمات و واژه ها برای آنها بار عاطفی دارد. از نظر عاطفی، سرمایه‌گذاری روی دختران کمک می‌کند تا دارای یک وجهه یا مشخصات بارز روحی‌ و روانی در جامعه باشند و بتوانند با استقلال، خوشبینی و نگاهی باز به استقبال موفقیت‌ها بروند.

وی، تاکید کرد: احساسات دختران از منظر فکری و ذهنی، خصوصیات اخلاقی، وابستگی به خانواده و ترس از جامعه به رفتار والدین به آنان بستگی دارد، بنابراین درخصوص تربیت، والدین به مشاوره و مطالعه نیاز دارند.

این روانشناس با بیان اینکه پدر برای دختر نوعی «تایید» است و معمولاً اولین مردی است که در زندگی خود می شناسد، عنوان کرد: به همین دلیل و دلایل دیگر روابط بین شان به طور ناخودآگاه برای هر دو طرف اهمیت و برتری خاصی دارد؛ دختران در سنین مختلف خصوصیات اخلاقی متفاوتی دارند، بنابراین در کنار رابطه نزدیکی که فرزندان با مادر خود دارند به پدران نیز توصیه اکید می‌شود تا دختران خود را مورد حمایت ویژه‌ای قرار دهند و اجازه ندهند تا خلاءهای عاطفی برای کودکان دخترشان بوجود بیاید.

ایمانی با اشاره به سن بلوغ در دختران، گفت: دختران معمولا در 13 یا 14 سالگی به بلوغ می‌رسند و با مسائل خاص و ویژه ای روبرو می‌شوند همچنین شکل بلوغ آنان نیز با پسران متفاوت است. در این خصوص گزارش‌هایی داشتیم که دختران به دلیل مشخصات بلوغ جسمی، دست به خودکشی نیز زده‌اند. این نشان‌دهنده آن است که باید مراقبت‌های بسیاری در سن بلوغ دختران صورت گیرد و در این دوران باید برقراری ارتباط با فرزند دختر بیشتر باشد تا دچار خلاء‌های عاطفی نشود.

وی در ادامه گفت: در تربیت دختران، اعتماد به نفس و پوشش‌دهی خلاء‌های عاطفی والدین نقش مهمی را ایفا می کند. با پوشش‌دهی والدین برای خلاء‌های عاطفی دختران، در آینده موفقیت بیشتر و گرایش عاطفی کمتری نسبت به جنس مخالف را نیز خواهند داشت؛ با توجه به سنین رشد، باید زمینه و میدان‌های صحیح را برای ورود دخترانمان به اجتماع را فراهم کنیم و تفاوت‌ آنها با جنس مخالف را یادآور شویم.

این روانشناس و جامعه شناس در ارتباط با آموزش جنسی به کودکان دختر، بیان داشت: بخشی از این آموز‌ش ها به خصوصیات فرهنگی و اخلاقی که در ایران باقی مانده است، بر می‌گردد؛ متاسفانه با نگاه سنتی و قدیمی نمی‌توان به استقبال دنیای جدید رفت؛ در دنیای جدید موضوعات و مسائل متفاوتی وجود دارد همچنین شکل پوشش و قالب فرهنگی جامعه ما نیز تغییر کرده است.

ایمانی ادامه داد: بچه ها در این سن به دنبال دانستن و کشف پدیده های جدید هستند. در اینگونه موارد بهتر است بدون احساس خشم یا ناراحتی با اشتیاق کامل اطلاعات درست را در اختیار بچه ها بگذاریم. نکته مهم این است که بخش‌های خصوصی بدن و نحوه مراقبت از آن را به کودکان خود آموزش دهیم همچنین نحوه تعامل در برخورد دختر و پسر در فامیل را نیز به کودکان آموزش دهیم.

وی با اشاره به آزار جنسی کودکان توسط نزدیکان در خانواده، به والدین توصیه کرد: بر طبق گزارش‌ها آزارهای جنسی کودکان از سوی نزدیکان، به اشکال مختلف حتی در بین محارم وجود دارد بنابراین آموزش نقاط خصوصی بدن و نحوه مراقبت از خود واجب است، همچنین ایجاد صمیمیت بین والدین و کودک، برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی بسیار اهمیت دارد.

این روانشناس و جامعه شناس در رابطه با سن آموزش جنسی به کودکان ابراز داشت: از 2 یا 3 سالگی می‌توان این آموزش‌ها را به کودکان داد چراکه در این سن کودک از پوشک گرفته می‌شود و از سرویس بهداشتی استفاده می‌کند، بنابراین باید ممنوعیت تماس‌ها را بشناسند و والدین را از این تما‌سها مطلع کنند.

ایمانی درباره انتخاب بهترین راه برای آموزش‌ جنسی به فرزندان، گفت: اگر والدین با برنامه ریزی درست و بلندمدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند، از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای این آموزش‌ها می‌توان از سی‌دی‌های آموزشی نیز استفاده کرد اما این سی دی ها متاسفانه در غرب تولید شده اند و کشور ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. با کمک این کارتون‌ها بچه‌ها براحتی موضوع مراقبت از خود را می‌پذیرند.

نسترن نعمتی-خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها