سخنگوی شورای نگهبان ملزومات و کاستی‌های شورای نگهبان در جریان انتخابات‌ها را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۷۱
تشریح عملکرد شورای نگهبان در انتخابات‌ها

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، عباسعلی کدخدایی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما در خصوص انتقادات مربوط به انتخابات افزود: کسانی که برای یک دوره مورد تایید واقع می شوند معمولاً از شورای نگهبان تمجید می کنند و آنهایی که صلاحیتشان مورد تایید قرار نمی گیرد به شورای نگهبان حمله می کنند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به دلیل پاسداری از انقلاب اسلامی و کیان نظام به عنوان دژی محکم مقابل نفوذ احتمالی ناشایست ها مقاومت می کند شاید صدر درصد وظیفه مان را انجام نداده باشیم اما عمده مسئولیت ما این بود.

کدخدایی از سازو کار ناکارآمد و قدیمی نقش احزاب و نحوه تاثیرگذاری آنها بر روند انتخابات گفت و تاکید کرد: کاستی ها و کهولت سیاست های موجود سبب می شود که گاهی هجمه هایی به شورای نگهبان صورت بگیرد. قوانین دست و پا گیر تلاش بیگانگان برای براندازی این دژ مستحکم و تا رضایتی برخی نامزدها سبب افزایش و پررنگ شدن هجمه ها می شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی از انتقادهای وارده به عدم شفافیت قانون گذاری در راستای ایجاد محدودیت برای نامزدهای ریاست جمهوری است زیرا رئیس جمهور باید سیاستمدار مذهبی و کار بلد باشد و تاکید قانون اساسی هم در این خصوص اعمال محدودیت است.

چرا قوانین مبارزه با فساد اجرا نمی شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بیش از 20 قانون مبارزه با فساد داریم، گفت: چرا این قوانین اجرا نمی شود.

کدخدایی افزود: مصوباتی که از طرف مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال می شود باید با شرع مقدس و قانون اساسی تطبیق داده و عدم مغایرات آن با این دو اصل مشخص شود و شورای نگهبان هیچ کاری جزء این انجام نداده است.

وی گفت: اگر مصوبه ای از طرف مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده و این شورا از آن ایراد گرفته است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای ایراد گرفتن از شورای نگهبان آن مصوبه را اصلاح کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نمی توانیم با یک مصاحبه سیاسی شورای نگهبان را در این زمینه متهم کنیم و باید پرسید چرا مجلس شورای اسلامی مصوبه ای تصویب می کند که خلاف شرع و قانون است.

کدخدایی گفت: نمایندگان هر قانونی که تشخیص می دهند مبارزه با فساد را تقویت و تسریع می کند تصویب کنند اما ملاحظه کنند که این مصوبه با شرع و قانون مغایر نباشد و ما در کوتاه ترین زمان نیز درباره آن اعلام نظر کنیم.

وی افزود: چندین جلسه کارشناسی با یکی از نمایندگان مجلس درباره مصوبه ای برگزار شد اما پس از گذشت چهار ماه از آخرین جلسه با وی هیچ گونه پیشنهادی در این زمینه نیاورده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به جای طرح موضوع در رسانه ها اقدام عملی انجام و در مجلس شورای اسلامی قانون مناسب تصویب شود.

کدخدایی افزود: مشکل در مبارزه با فساد، کمبود قانون نیست بلکه عزم جدی در این زمینه نیاز است.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هیچ گونه دخالتی ندارد، گفت: تبصره ماده 26 قانون تشکیلات شوراهای شهر و روستا از نظر شرعی مورد سوال قرار گرفته بود و بر این اساس این تبصره در جلسه شورای نگهبان بررسی و اعلام شد خلاف شرع است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این نظر شورای نگهبان بیش از برگزاری انتخابات گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام شد اما دوستان توجهی به این نظر نداشتند و انتخابات را برگزار کردند.

وی گفت: اکنون ذینفعان در دیوان عدالت اداری بر اساس نظر شورای نگهبان در این زمینه به نتیجه انتخابات شکایت کرده اند و دیوان عدالت اداری نیز انتخابات را نسبت به آن فرد متوقف کرده است. شورای نگهبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دخالتی نداشته و فقط نظر فقهی و شرعی خود را اعلام کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در یکسال گذشته 62 مصوبه از طرف مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده که 50 مورد آن پاسخ و 12 مورد نیز در حال رفت و برگشت است، گفت: 140 نامه دیوان عدالت اداری نیز در این مدت به شورای نگهبان ارسال شد که 80 مورد را فقهای این شورا پاسخ داده اند.

کدخدایی افزود: در یک سال گذشته 15 اساسنامه نیز از طرف هیات وزیران به شورای نگهبان ارسال شد که 14 مورد مغایر قانون اساسی و شرع مقدس نبود و فقط یک مورد ایراد داشت.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته شورای نگهبان 55 جلسه داشته است، گفت:​ این شورا کارنامه قابل قبولی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون دارد و اعضای این شورا هیچ گاه در پی سیاسی کاری نبوده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها