کارشناس مسایل غرب آسیا و مدیر مسئول روزنامه عرب زبان الوفاق با تشریح وضعیت متجاوزان سعودی در میدان یمن به عوامل ناکامی ریاض و متحدانش در حمله نظامی به این کشور اشاره کرد و با پیش بینی آینده کارزار یمن و پیامدهای آن برای ائتلاف سعودی صهیونیستی از یک توطئه ضد بشری قبل از برگزاری رقابت های جام جهانی 2018 پرده برداشت.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۶۹
روایت لو رفتن توطئه سعودی در یمن قبل از بازی‌های جام جهانی/ ائتلاف ریاض گرفتار در تله پهبادی انصارالله

مصیب نعیمی در گفت وگو با جام جم آنلاین با بررسی آخرین وضعیت تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدانش به کشور یمن ، ابتکار عمل در میدان نبرد را در دست کمیته های مردمی و مجاهدان انصارالله دانست و گفت: یمن با جمعیتی بالغ بر 27 میلون نفر سابقه درخشانی در مقاومت برابر هر گونه تجاوز و سلطه گری دشمنان را دارد و این روحیه دفاعی از ایستادگی تاریخی در مقابل عثمانی ها گرفته تا جنگ با جمال عبدالناصر در مصر تا امروز در مقابل حملات گسترده سعودی و هم پیمانانش ادامه دارد.

وی تجربه مردم یمن در حمل سلاح و مهارت استفاده مردم بومی این کشور از جنگ افزارهای سبک را جزء مزیت دفاعی نظامیان و کمیته های مردمی یمن بشمار آورد و افزود: با توجه به اینکه سلاح یکی از وسایل و ابزار مهم زیستی یمنی ها محسوب می شود، از ابتدای مداخله نظامی ریاض در کشور مشخص بود ارتش محمد سلمان جوان فرمانده ائتلاف عربی پشت درب های همسایه جنوبی خود زمین گیر خواهد شد. افزون بر این محاسبات نظامی چه به لحاظ شرایط محیطی و چه از نظر جسارت مردم یمن در حراست از خانه و کاشانه خود نشان می دهد نه عربستان و نه هیچ نیروی متخاصم دیگری حداقل در بلند مدت هم امکان موفقیت در عرصه سیاسی و نظامی را نخواهد داشت.

این کارشناس مسایل منطقه ای در اثبات تحلیل خود مبنی بر عدم موفقیت نیروهای متجاوز در یمن تصریح کرد: وقتی در سال 2015 حکام سعودی به بهانه بازگرداندن منصور هادی رییس جمهور فراری و دست گرفتن فضای سیاسی یمن با صرف هزینه ای هنگفت و با حمایت های اطلاعاتی سیا و موساد حمله به صنعا را آغاز کردند گمان می بردند با اشغالگری و ایجاد ارعاب میان مردم امکان دایر ساختن حکومت مد نظر خود را خواهند داشت ولی تحولات امروز یمن هم به لحاظ تاکتیک جنگی و هم از بعد نظامی دست برتر محور مقاومت یمن را بالا برده است.

وی حمله ائتلاف سعودی به شهر الحدیده را بزرگترین اقدام تجاوزگرانه ریاض علیه یمن مورد ارزیابی قرار داد و خاطر نشان ساخت: سعودی ها از هفته ها قبل به همراه متحدان عرب خود با بهره مندی از به روزترین جنگ افزارهای نظامی از 5 محور تجاوز به این شهر را آغاز کردند اما باز هم در تلاش برای اشغال این شهر بندری و خارج کردن سواحل دریای سرخ از دست نیروهای انصارالله ناکام ماندند.در مقابل نیروهای انصارالله حضور خود را در شهر بیشتر نموده و با در دست گرفتن خیابان ها و معابر منتهی به بندر عرصه را به متجاوزان تنگ تر کرده و بر خلاف خبر سازی رسانه ای مبنی بر احاطه ریاض بر اوضاع جنگ در حال حاضر در مزدوران در حلقه محاصره نیروهای یمنی قرار شده اند.

نعیمی در پاسخ به این سئوال که چرا سعودی ها علی رغم شکست از کمیته های مردمی و ارتش یمن اقدام به راه اندازی موج رسانه ای پیروزهای خود و تسلط در مناطق مد نظرشان می کنند، تاکید کرد: شرایط فعلی میدانی نشان می دهد نظامیان سعودی در جنگ با یمن نه تنها موفقیتی کسب نکرده اند بلکه در سه عرصه نبرد زمینی هوایی و دریایی عملا به بن بست خورده اند. به همین خاطر و به دلیل پایبند کردن مزدوران اماراتی برای ادامه جنگ که اکثرا از فقرای راس‌الخیمه و الفجیره هستند اقدام به چنین خبر پراکنی هایی می کنند، حتی مجبور شده اند به خانواده های سربازان اماراتی رشوه پرداخت کنند تا فرزندانشان را برای باقی ماندن در یمن تشویق کنند.

کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه در جواب این پرسش که چه مولفه ای باعث شده تا محورمقاومت یمن علاوه بر تسلط بر شرایط جنگ با عملیات های پهبادی خود رصد اطلاعاتی و توان شناسایی اهداف سعودی ها را به رخ گروه ائتلاف بکشد، گفت: عملیات پهبادی نظامیان یمن تقریبا از 1 سال قبل توسط فرماندهان ارتش و کمیته های مردمی طراحی شده بود و ملحق شدن تنی چند از افسران ارشد یمنی به انصارالله همچون ابوزید(فرمانده 3 تیپ تهاجمی به یمن) که در ائتلاف منصور هادی قرار داشتند موجب تضعیف نیروهای متجاوز شد.

وی در ادامه از طرح عربستان سعودی برای حمله گسترده به یمن در خلال بازی های جام جهانی خبر داد و اظهار داشت: قرار بود نیروهای ائتلاف در ایام برگزاری بازی های جام جهانی از 4 محور به مواضع انصارالله و ارتش یمن حمله کنند تا در صورت گستردگی فجایع انسانی انعکاس چندانی در جهان پیدا نکند اما با شناسایی هایی که پهبادهای مقاومت در چندین نوبت پرواز انجام دادند، جا به جایی ها و آرایشات نظامیان متجاوز به مراکز فرماندهی یمن مخابره شد و نقشه عملیات سعودی ها لو رفت. حتی تسلط کوتاه مدت ائتلاف بر شهر الحدیده با نقشه قبلی خود یمنی ها به قوع پیوست تا زمینه ساز محاصره متجاوزان گردد. این امر در حال حاضر به گونه ای محقق شده که عشایر و قبایل منطقه برای رهایی و خلع سلاح مزدوران سعودی وساطت می کنند.

مدیر مسئول الوفاق در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم پوشش تحولات یمن از سوی رسانه های غربی گفت: کاملا مشخص است عربستان در اقدامی هماهنگ با مدیران رسانه های غربی ضمن تامین بخش عمده ای از منابع مالی آنها دستور سانسور خبرهای مربوط به جنایاتی که نظامیان سعودی در یمن انجام می دهد را صادرکرده و از طرفی کشورهای اروپایی نیز همگام با صهیونیست ها تمایلی برای پخش اخبار یمن نشان نمی دهند.

کارشناس مسایل خاورمیانه در پایان افزود: البته حمایت رسانه های مرتجع عرب و غربی از متجاوز از قبل هم قبال پیش بینی بود و دستکم سابقه تاریخی آنها نشان می دهد در جنگ ایان و عراق هم چنین سیاستی را دنبال می کردند اما توجه داشته باشیم طی ماه های اخیر به قدری اقدامات ضد بشری نیروهای ائتلاف در یمن گسترده شده که صدای مظلومیت این مردم به کشورهای اروپایی رسیده و ما در تظاهرات ضد دولتی و ضد جنگ در لندن –پاریس- رم – بروکسل و.. شاهد اعتراضات مردمی علیه کودک کشی سعودی ها هستیم به نحوی که برخی محافل حقوق بشری تلاش می کنند عربستان و متحدان آن را تحت فشار رسانه ای خود قرار دهند.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها