یک پژوهشگر صنعت برق در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

شبکه تولید و توزیع برق متناسب با نیاز کشور توسعه نیافته است

مسئولان درحالی کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را دلیل اصلی قطعی برق عنوان می‌کنند که بسیاری از کارشناسان براین باورند عدم برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه زیرساخت متناسب با مصرف اصلی‌ترین عامل این اتفاق است.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۴۳
شبکه تولید و توزیع برق متناسب با نیاز کشور توسعه نیافته است

به گزارش جام جم آنلاین محمد‌ عادل‌پور دانشجوی دکترا در دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر صنعت برق در این زمینه می‌گوید: برای پاسخ به این پرسش که چرا امسال روند قطعی برق افزایش یافته نمی‌تواند یک عامل را درنظر گرفت بلکه عواملی درکنار هم باعث شده که در پیک مصرف شبکه قادر به تامین نیاز نباشد.

عادل پور در ادامه افزود: با افزایش درجه حرارت هوا طی روزهای اخیر حجم بالایی از تقاضا برای سرمایش در بخش‌های مختلف بخصوص مصارف خانگی به شبکه توزیع تحمیل می‌شود و همین نکته قطعی برق را اجتناب ناپذیر می‌کند، درحالی که اگر قبلا برآورد دقیقی از میزان مصرف و نیاز تولید داشتیم شاید می‌توانستیم از این اتفاق جلوگیری کنیم.

وی ضمن تاکید براینکه افزایش ظرفیت شبکه تولید متناسب با نیاز مصرفی توسعه نیافته است تصریح کرد: تمرکز غیرمنطقی تقاضا در برخی نقاط کشور مثل کلان‌شهرها و در دسترس نبود منابع تولیدی در اطراف این مراکز عاملی است که امکان تامین به موقع نیاز شبکه در مراکز اصلی را غیر ممکن می‌کند از این رو اگر از گذشته بگونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شد که رشد تقاضا در بخش‌های مختلف کشور متناسب با ظرفیت‌ها انجام می‌شد تقریبا مشکل برطرف می‌شد.

این پژوهشگر صنعت برق معتقد است کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل خشکسالی‌های اخیر تولید و مصرف را به نقطه بسیار نزدیکی نسبت به هم رسانده و از آنجایی که همواره براساس استانداردها باید مقداری برق رزرو برای جایگزینی در صورت حوادث داشته باشیم مسئولان را ناگزیر در قطع برخی مناطق کرده است. اما نباید فراموش کنیم که اگر آمار صحیح و دقیقی از نیاز و میزان تولید داشته باشیم این اتفاق به حداقل خود خواهد رسید.

به گفته وی فرسودگی، گرمای بیش از حد دما و حوادث طبیعی هرسال باعث خارج شدن بخشی از تولید از مدار می‌شود از این رو مسئولان و تامین کنندگان نیروی برق لازم است بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که درصدی پایین‌تر از حداکثر توان تولید و انتقال برق را در شبکه داشته باشند تا اگر اتفاقی برای یک نیروگاه افتاد به سرعت آن را جایگزین کنند به همین دلیل است که وقتی تولید و مصرف تقریبا به نقطه سربه‌سر رسیده برای رعایت این استاندارد ناگزیر هستیم قطعی برق را در برخی نقاط تجربه کنیم.

عادل‌پور درباره حجم بالای تلفات برق در شبکه تولید و توزیع ایران نیز به خبرنگار ما گفت: اگرچه به دلیل فرسودگی تجهیزات حجم تلفات برق داریم اما رقم اعلام شده به دلیل دزدی برق زیادی که وجود دارد اشتباه محاسبه می‌شود به این دلیل که کنتورها میزان تولید و برق تحویلی را وقتی محاسبه می‌کنند افت بالایی را نشان می‌دهند که همه آن ناشی از تلفات نیست بلکه دزدی برق نیز به عنوان تلفات محاسبه شده است.

این پژوهشگر صنعت برق تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از قطعی برق نوسازی شبکه و جایگزینی ادوات فرسوده موجود در شبکه توزیع است به این دلیل که وقتی کابل‌های انتقال، ترانسفورماتورها و ادوات دیگر در شبکه دارای عمر بالایی باشند و حجم تقاضا و مصرف در شرایط پیک متناسب با آنها نباشد قطعا علاوه بر قطعی برق افت ولتاژ نیز به برخی نقاط تحمیل می‌شود که اصلی‌ترین عامل خسارت تجهیزات و ادوات برقی در خانه‌ها و مراکز تولیدی است، به همین دلیل علاوه بر نوسازی نیروگاه‌ها باید شبکه توزیع نیز مورد بازنگری قرار گرفته و زمینه نوسازی آنها هرچه سریعتر آغاز شود.

وی درباره صادرات برق نیز به خبرنگار ما گفت: صادرات برق امری غیرقابل اجتناب است به این دلیل که انتقال برق از برخی مراکز تولید بخصوص مناطق مرزی برای نقاط مرکزی کشور هزینه بر و غیر منطقی است درحالی که نیروگاه‌های مرزی می‌توانند مازاد برق مورد نیاز خودشان را به کشورهای همسایه صادر کنند و با درآمد حاصل از آن زمینه توسعه نیروگاه‌های نزدیک مناطق مصرف فراهم شود. به عنوان مثال بجای ایجاد شبکه برای انتقال برق از جنوب به پایتخت می‌توان برق مازاد جنوب را صادر کرد و توسعه نیروگاه‌های اطراف تهران با درآمد حاصل از اینکار انجام شود، دقیق همانند فرآیند سوآپ گازی که انجام می‌شود.

عادل‌پور با اشاره به ظرفیت تولید برق خورشیدی در کشورمان نیز تاکید کرد: تعداد روزهای آفتابی ایران بسیار بالاست و همین نکته می‌تواند زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در تولید برق با استفاده از نور خورشید باشد که این مهم می‌تواند با روند نزولی قیمت پنل‌های خورشیدی تسریع شده و حجم بالاتری از برق خورشیدی را به شبکه توزیع کشور تحویل دهد. هرچند نباید فراموش کنیم تغییرات اقلیمی تاکیدی بر توجه بیشتر مسئولان به انرژی‌های سبز را جلب می‌کند چون در آینده تولید برق با استفاده از آب اصولا منطقی نخواهد بود.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها