گزارش جام‌جم از بحران بی‌آبی در برازجان

آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم

مثَلِ معروف لب تشنه لبِ آب؛ حکایت این روزهای بی‌آبی ساحل نشینان بوشهری است. بیش از 5سال است که استان بوشهر با کم‌آبی مواجه است؛ استانی که باوجود ساحلی‌بودن و برخورداری از آبی بی‌پایان دریا، بیش از 90درصد آب مورد نیاز خود را از منابع آبی خارج از محدوده جغرافیایی‌اش؛ یعنی چشمه ساسان و رودخانه شاپور در استان فارس و خط آبرسانی کوثر از کهگیلویه و بویر احمد دریافت می‌کند؛ منابعی که با کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، خود دچار کاهش ذخایر آبی شده و آب بسیار کمتری به بوشهر فرستاده‌اند؛ در چنین شرایطی استان بوشهر لب خشکیده و تشنه است و دشتستان؛ بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان این استان، تشنه‌تر.
کد خبر: ۱۱۵۲۸۲۶
آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم

به گزارش خبرنگار جامجم از دشتستان، در چنین شرایطی سیاستهای آبی و برنامه ریزیهای مسئولان استان بوشهر برای جبران کمبود آب مورد نیاز مردم هم کارایی نداشته است و نوعی بهجای استفاده از روشهای علمی و کارشناسانه از جمله شیوههای جایگزین همچون نزولات آسمانی در نوار ساحلی، منتظر سرریز شدن مخازن سدها و انتقال آب از نواحی بالادست بوده تا بتوانند تابستان بیآبی را پشت سر بگذارند، این در حالی است که معدود طرحهای احداثی آبشیرینکن در ایستگاه بیاعتباری و نبود بودجه متوقف مانده است . کمبود شدید آب در برازجان؛ مرکز شهرستان دشتستان بوشهر از اردیبهشت تاکنون، که در یک ماهه اخیر شدت هم گرفته و به جیرهبندی و قطعی چند روزه آب در محلات مختلف شهر بویژه منطقه وحدتیه منجر شده، مردم این شهر را به میدان شهر کشاند تا شاید پاسخی از مسئولان خود بشنوند.

تداوم وعدههای مسئولان

یکی از شهروندان برازجانی معترض به این وضع به جامجم میگوید: از اواسط اردیبهشت و با شروع بحران بیآبی شاهد اجرای نوبت بندی آب در محلات و سطح شهر برازجان هستیم، آنهم در شرایطی که برخی روزها دمای هوا به 52 درجه هم رسید، مسئولان اما هربار در اعتراض ما گفتند که اوضاع خوب میشود، اما وضع بهتر که نشد، بماند، این روزها اصلا دیگر آبی نداریم و در اوج گرمای طاقت فرسای دشتستان بیش از پنج روز است که آب قطع است و پیگیریهای ما برای دریافت آب نتیجهای نداشته است . اکبر مریدی شرایط بیآبی کشور را خوب درک میکند، اما گلایه دارد که بقیه شهروندان دست کم آبی برای مصرف شرب روزانه دارند، درحالی که در برازجان حتی آبی برای شرب وجود ندارد.

گلایه وی بیشتر از مسئولان استان بوشهر است که باوجود اطلاع از وضعیت نامطلوب منابع آبی استان طی سالهای گذشته، اما هیچ برنامهریزی خاصی برای جلوگیری از پیشرفت بحران نکرده و امروز هم که سهمیه آب ورودی از سوی باغداران کازرون استان فارس (یعنی منبع اصلی تامین آب دشتستان) قطع شده، از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی میکنند و فقط با گفتن این که در حال پیگیری برای حل موضوع هستیم دوباره وعده توخالی میدهند.

آبهای آلوده

این شهروند برازجانی مدعی میشود در بعضی از نقاط هم که آب چاه را به صورت تانکری توزیع کردهاند، تعداد زیادی از شهروندان و ساکنان آن نقاط دچار بیماری شدهاند و این شائبه را به وجود آورده که آب توزیع شده غیربهداشتی و آلوده است.

در همین حال، نماینده مردم دشتستان در مجلس مسئولیت هرگونه عواقب مشکلات آبی، امنیتی در سطح حوزه انتخابیه خود را استاندار فارس برای منتقل نشدن آب کازرون به برازجان میداند.

چاه حفر میکنیم

سرپرست معاونت عمرانی استاندار بوشهر هم کاهش 50 درصدی انتقال آب از کازرون را دلیل اصلی بحران چند روز اخیر دشتستان میداند و از تلاش مسئولان برای رفع مشکل کمآبی خبر میدهد و میگوید: انتقال آب از کازرون به بوشهر به 40 هزار مترمکعب کاهش یافته، در حالی که براساس توافق انجام شده روزانه باید 80 هزار متر مکعب از کازرون به بوشهر و دشتستان منتقل شود، بنابراین برای حل مشکل کم آبی دشتستان، بخشی از آب این شهرستان از خط آبرسانی کوثر تامین خواهد شد.

مهرداد ستوده میافزاید: روزانه 200 هزار مترمکعب آب از سد و خط آبرسانی کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد به استان بوشهر منتقل میشود که برابر تصمیم اتخاذ شده مقرر شد تا بخشی از این آب به دشتستان تعلق گیرد.

افزون بر این، برای حل بحران کمآبی عملیات حفاری 11 حلقه چاه آب در دشتستان آغاز شده که بزودی وارد مدار میشود.

اینکه این راهکارها به چه میزان راهگشا باشد، آینده روشن میکند، اما آنچه معلوم است، اینکه برخی مدیران همچون مدیرکل آب منطقهای و مدیرعامل شرکت آبفای استان بوشهر از حدود 10سال پیش تاکنون و از دولت نهم و دهم تا دولت فعلی، عهدهدار مسئولیت آب استان در بحث تامین و توزیع بوده و در این مدت دراز و باوجود اطلاع از وضعیت بیآبی استان، نهتنها تصمیمات کوتاهمدت ناکارآمدی را اجرایی کرده، که هیچ اقدام اصولی و کارشناسی شدهای را هم برای رفع این بحران در درازمدت اجرا نکردهاند.

علیرضا برازجانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها