کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه مسیر عفاف و حجاب با لوکس‌گرایی و زندگی لاکچری سازگار نیست، ابراز داشت: آیا حجاب و عفافی که اسلام می‌گوید با چادری که ا در زیر آن تمامی اجزای پوششی و پوشاکی و زینتی‌ برند است و باید از خارج بیاید همخوانی دارد.
کد خبر: ۱۱۵۲۵۷۸
مسیر عفاف و حجاب با لوکس‌گرایی و زندگی لاکچری سازگار نیست / حجاب و عفاف منحصر به خانم‌ها نیست

طیبه میرزا اسکندری، کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره بحث عفاف و حجاب نقش پوشاک زنان در ناهنجاری‌های اجتماعی بیان داشت: موضوع عفاف و حجاب یک زن برای خودش و نیز برای جامعه موضوعی مرتبط با بقیه اجزاء است. با این دید دیگر نمی توان گفت زنان و نوع پوشش آنان باعث ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه ناهنجاری‌های اجتماعی دلیلی برای بوجود آمدن پوشش نامناسب زنان است، گفت: با ای ادعا آیا شما می‌توانید عکس آن را اثبات کنید؟ دوره‌هایی که در کشور طی شد، دولت‌هایی آمدند و رفتند که این‌ها سیاست‌ها و تفکرات و خط اصلی که بر اموراتشان حاکم بوده، اصلا انقلاب اسلامی نبوده است و هرکدام خطی جدا داشتند.

اسکندری با اشاره به دولت های قبلی ابراز داشت: مسئولان اسبق می گفتند ما تفکر لیبرالی چه در اقتصاد و فرهنگ، همچنین در امور اجتماعی را قبول داریم و تا حدی نیز به امور زنان می‌رسید. زمانیکه او، بازار آزاد، مناطق آزاد و واردات را در حد لوکس و تجملی آزاد و بی‌اندازه و بی‌حد بنا می‌گذارند، آیا فکر می‌کنید در بازار آزاد، منطقه آزاد و در اقتصاد ویترینی و لوکس‌گرایی و لاکچری زندگی کردن، می‌توانیم زن با حجاب و عفیف داشته باشیم؟

این کارشناس با بیان اینکه مسیر عفاف و حجاب با لوکس‌گرایی و زندگی لاکچری سازگار نیست گفت: آیا حجاب و عفافی که اسلام می‌گوید با چادری که در زیر آن تمامی اجزای پوششی و پوشاکی و زینتی‌ برند است و باید از خارج بیاید همخوانی دارد. اگر بخواهیم بحث عفاف و حجاب در جامعه‌مان بخوبی جا باز کند، باید اقتصاد، مسائل فرهنگی‌ و اجتماعی را با یکدیگر در یک چهارچوب قرار دهیم در آن زمان زن با حجاب و عفاف نیز خواهیم داشت و افراد معقول لباس می‌پوشند.

سردبیر سایت تخصصی زنان و دختران بهدخت با اشاره به سیستم اقتصادی و فرهنگی حاکم بر اجتماع امروزی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی زنی که در خانواده هزار و یک مشکل دارد، زنی که شوهرش او را مورد آزار قرار می‌دهد و از هر لحاظ از جمله بها دادن، احترام گذاشتن، دوست داشتن و مورد محبت قرار دادن دچار کمبود و مشکل است، برای جبران آن با آرایش به خیابان می‌آید تا این تحقیرها را جبران کند.

اسکندری تصریح کرد: در سیستم خانواده برای زن جایگاه و کرامت همچنین حقوقی تعریف نمی‌شود درحالیکه بارها گفته شده است که مسائل و مشکلات زنان در خانه‌ها را حل کنید. زمانیکه کاری انجام نمی‌شود، این زن با بیرون آمدن از منزل هزار مشکل با خود می‌آورد. در آن زمان کسی نمی‌گوید که حتما در خانواده اتفاقی برای او افتاده که این عکس‌العمل آن است.

این کارشناس با بیان اینکه خانمی که رعایت حدود عفاف و حجاب نمی‌کند، ما او را نباید عاملیت ببینیم، ادامه داد: منظور این نیست که انسان مسئول اعمال خود نیست و جامعه مجبورش کرده است، اما وقتی یک زن معمولی دارید و او را آگاه نکردید و در هیچ کجا او را حمایت و کمک نکردید، زمانیکه این زن وارد جامعه ‌ و عامل هجوم فرهنگی مثل ماهواره شد، آن ‌زمان این زن با چهره‌ای در جامعه حضور پیدا می‌کند که عامل مشکل جامعه می‌شود.

سردبیر سایت تخصصی زنان و دختران بهدخت تاکید کرد: اگر بخواهیم این وضع درست شود، باید از همان راه غلطی که آمدیم، برگردیم. باید اقتصاد و بازار درست شود تا به این زن بگوییم زمانیکه در خیابان حضور پیدا می‌کنی، لباس درست بپوش.

اسکندری ادامه داد: آیا شما می‌توانید در بازار مانتوی خوب بخرید؟ بازار ما را چه کسی احاطه کرده چه کسی تعیین می‌کند که او چه بپوشد؟ برندهای ترک تعیین می‌کنند که این خانم چه مانتویی بپوشد. ما باید بازار را کنترل کرده و آن در دست بگیریم و از لحاظ فرهنگی باید کاری کنیم که این زن به خودش آگاه باشد و اتکا و اعتماد داشته باشد.

وی درباره حجاب و معنای آن ابراز داشت: بحث حجاب یک بعد ظاهری دارد که با همان کلمه حجاب تعریف می شود و یک بعد غیرظاهری، باطنی، معنایی و معنوی دارد که عفاف گفته می‌شود. چه بعد ظاهری و چه باطنی که همان حجاب و عفاف است، قطعا منحصر به خانم‌ها نیست.

این کارشناس در ادامه گفت: برای همین است که وقتی در قرآن بحث پوشش مطرح می شود، تنها بحث پوشش نیست، بحث نگاه نیز مطرح است. سپس از آقایان شروع می‌کند که ای آقایان نگاهتان را کنترل کنید.

اسکندری با تاکید بر اهمیت تربیت خانوادگی ابراز کرد: اولین عامل، عامل تربیت خانوادگی است و بخش عمده‌ای از شخصیت انسان‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد و حد و حدود بایدها و نبایدها در این دوران شکل و در درون جای می‌گیرد و بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: زمانیکه در جامعه‌ای مردها متقاضی سوژه شدن جنسی زنان هستند،‌ زن‌ها نیز در این بازار عرضه می‌شوند. تا زمانیکه تقاضا نباشد، عرضه نیز نخواهد بود. در ابتدا آقایان باید با کنترل نگاه خود نشان دهند که طالب و متقاضی زنان عریان در عرصه عمومی نیستند.

این کارشناس با بیان اینکه بحث عفاف بحث رفتار است، گفت: یک خانم می‌تواند ظاهر و پوشش خوبی داشته باشد اما رفتارش چندین برابر از پوشش بدتر باشد. گاهی رفتار و نحوه صحبت و برخورد از لباس مهم‌تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها