عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دختران در معرض خطرات بیشتر/جامعه نیاز به تربیت اخلاقی دارد

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی گفت: برای کودکان می‌بایست محیط سالم و امنی را ایجاد کرد این محیط امن برای کودکان دختر الزامات خاص و ویژه‌ای دارد چراکه بیشتر در معرض آسیب‌پذیری و خطر قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۵۲۵۳۹
دختران در معرض خطرات بیشتر/جامعه نیاز به تربیت اخلاقی دارد

دکتر عزیزالله تاجیک اسمعیلی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره آموزش کودکان بخصوص دختران با بیان اینکه برخی مشکلات حکایت در ناامنی محیط بیرونی دارند و برخی دیگر ناشی از تربیت و شکل‌گیری کودکان است، ابراز داشت:دختران بیشتر در معرض سو‌ءاستفاده قرار دارند و در مورد تامین امنیت کودکان این سوال مطرح است که چگونه باید جامعه را تربیت کرد؟

معاون دانشگاه خوارزمی ادامه داد: برای کودکان می‌بایست محیط سالم و امنی را ایجاد کرد این محیط امن برای کودکان دختر الزامات خاص و ویژه‌ای دارد چراکه بیشتر در معرض آسیب‌پذیری و خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: برای این‌کار لازم است چند اقدام صورت گیرد، جامعه نیاز به تربیت اخلاقی دارد و سطح آن در جامعه باید به حدی بالا باشد که انسان‌ها به خود اجازه تجاوز به حقوق دیگران به هر شکلی را ندهند.

این روانشناس با بیان اینکه ممکن است برخی افراد به سطح اخلاقی و رشد شخصیتی کامل نرسیده باشند برای آنکه حقوق دیگران را رعایت کنند، افزود: در چنین مواردی نیاز است در جامعه قوانین روشن و ضمانت‌های اجرایی محکمی برای قانون داشته باشیم تا در صورت تخلف و ایجاد جرم در این زمینه، راه فراری از مجازات وجود نداشته باشد همچنین ضمانتی است برای افراد جامعه برای رعایت حقوق دیگران و به خودی خود کنترل می‌شود.

تاجیک‌اسمعیلی گفت: احساس مسئولیت، قانونمندی و اجرای محکم قوانین، اقدامات عمومی فرهنگی و اجتماعی در این‌خصوص است.

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی رعایت موارد عنوان شده را در تربیت و آموزش از سوی خانواده‌ دانست و ادامه داد: موارد ذکر شده باید بعنوان تکالیف عمومی فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در نظر گرفته شود همچنین رعایت این موارد از وظایف تربیتی و رفتاری در سطح خانواده است.

معاون دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: آگاهی دادن به کودکان نیز از دیگر وظایف مهم خانواده است و باید کودکان را از مشکلات و خطر‌هایی که در جامعه و زندگی اجتماعی آن مواجهند، آگاه کرد تا بصورت یک مهارت‌ و توانایی در کودک شکل بگیرد.

تاجیک‌اسمعیلی افزود: آنچه که بعنوان مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شوند توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت است به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. مهارت‌هایی مانند درست فکر کردن، کنترل تنظیم هیجان و هدف‌ها در زندگی، مهارت‌های ارتباط با دیگران، انتخاب شغل، مواجهه با فشار و استرس و .. .

وی در ادامه گفت: بطور کلی تربیت فرزندانی که از لحاظ فکری و رفتاری توانمند باشند جزو ضرورت‌ها در زندگی و نقش عمده آن نیز بر عهده خانواده است، باید کمبودهای فرزند خود را بشناسند و با استفاده از برنامه‌های آموزشی در جهت رفع آن اقدام نمایند.

این روانشناس تاکید کرد : اگر کودک در خیابان گم شد باید بداند چه‌کاری را انجام دهد و یا اگر در معرض درخواست جنسی قرار گرفت نسبت به حریم خصوصی خویش آگاه باشد و خانواده مسئول آموزش کودک خویش در این رابطه است.

تاجیک‌اسمعیلی با اشاره به تاثیر دنیای مجازی در کودکان ابراز داشت: انتخاب درست داشتن باید از سوی خانواده به فرزندان آموزش داده شود، بخصوص در مورد دنیای مجازی و آثار مثبت (پیشبرد اهداف) و منفی (آسیب‌ها) ناشی از آن باید به کودک هشدار دهند. بخش دیگر مربوط به خود کودک و نوجوان است که ممکن است در معرض آسیب باشند و دختران اصفهانی که با تهیه فیلم خودکشی خود را اطلاع داده بودند، نمونه بارز آن است.

وی ادامه داد: نوجوانان باید از نتیجه هیجانات خود در دنیای مجازی آگاه و از خطرهایی که در کمینشان قرار دارند مطلع شوند. خانواده باید در مورد دنیای مجازی با نوجوان خود همکاری، مشورت و در عین حال کنترل لازم را نیز داشته باشند چراکه دنیای مجازی دارای ظرفیت‌های خوب همچنین اسیب هایی جدی است.

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: امروزه کودکان با دسترسی به موتورهای جستجوگر در دنیای مجازی می‌توانند جواب تمام سوال‌های ذهنی خود را پیدا کنند بنابراین رشد دانش و سرعت انتقال آن بسیار سریع شده است.

این روانشناس گفت: این فضا می‌تواند باعث بوجود آمدن تهدیدهایی شود چراکه ممکن است نوجوان با اطلاعات دروغین و غیرواقعی حتی تحریک‌های عاطفی و هیجانی که افراد را تحت وسوسه هایی قرار می‌دهد نیز مواجهه شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی در محیط خانواده، آموزش، رسانه ها، اجتماع و مدرسه باید سیاست کلی را بصورت فعال برای مواجهه درست در ارتباط با فضای مجازی داشته باشد.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها