دبیرکل انجمن سنگ ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

موفقیت مذاکره با اتحادیه اروپا در گروی حمایت از تولیدداخلی است

جمعه گذشته بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای رفع موانع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان تحویل تیم مذاکره کننده ایرانی شد. بسته‌ای که قرار بود با توجه به شرایط تحمیل شده به مبادلات اقتصادی ایران با بازارهای خارجی زمینه‌ای برای تسهیل آن باشد که ظاهرا در این بسته آنطور که باید اتفاق خاصی نیفتاده است.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۶۹
موفقیت مذاکره با اتحادیه اروپا در گروی حمایت از تولیدداخلی است

به گزارش جام جم آنلاین احمد شریفی، دبیرکل انجمن سنگ ایران در این زمینه معتقد است، دلیل عدم ارایه بسته مناسب شرایط فعلی اقتصاد ایران از سوی اروپایی‌ها در واقع شناخت نادرست مسئولان اقتصادی دولت از واقعیت تولید و صادرات بوده و بهتر است بجای اینکه اکنون به دنبال یافتن مشکلات بسته پیشنهادی اروپایی‌ها باشیم ابتدا مشکلات داخلی خودمان را برطرف کنیم.

شریفی در ادامه افزود: طی مذاکرات هسته‌ای از سه سال قبل تا امروز همواره تجربه کردیم که اروپایی‌ها هرچه اعلام می‌کنند و روی کاغذ از آن یاد می‌کنند در عمل کاملا متفاوت است و نمی‌توان به آنها تکیه کرد. پس بهتر است واقع‌بینانه به شرایط فعلی بنگریم و براساس آنچه واقعیت بازار است برای آینده یا حتی مذاکرات آتی با اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به کارشکنی هندی‌ها در این شرایط نیز تصریح کرد: نکته قابل توجه در شرایط فعلی و نزدیک شدن زمان اجرای تحریم‌های ثانویه این است که حتی کشورهایی که قبلا با ایران مبادلات اقتصادی داشتند و بهانه‌گیری نمی‌کردند امروز به جمع تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند به عنوان مثال هند اعلام کرده تنها تا پایان مردادماه سیستم بانکی این کشور به ایران خدمات ارایه خواهد کرد.

شریفی در ادامه افزود: البته این پایان کار نیست و در بسیاری از موارد شرکت‌های کشتی‌رانی خارجی بازار ایران را ترک کرده‌اند و خریداران کالاهای کشورمان در اقصی‌نقاط جهان اعلام می‌کنند، به هیچ عنوان کالایی از کشتیرانی ایران تحویل نخواهند گرفت و به نوعی نمی‌خواهند هیچ ردی از ارتباط تجاری ایران با آنها باشد. خوب حالا سئوال اینجاست که ما باید از اروپا بخواهیم مشکل را حل کند یا اینکه خودمان به دنبال راهکار باشیم؟بهترین راهکار برای مدیریت شرایط و البته پس از آن چانه زنی با اروپایی‌ها شناخت صحیح از مشکلات تولیدکنندگان داخل مرزهای ایران است که متاسفانه تاکنون دولت به دلیل ضعف مدیریت مشهود هیچ شناخت درستی از آن نداشته و دائم به‌دنبال فرا فکنی رفته است.

شریفی تاکید کرد: بهتر است مسئولان کشور موانع تولید و بسته ضد حمایتی داخلی را از سر راه تولید بردارند تا بتوانیم در شرایطی مناسب نسبت به گفت‌وگو با اروپایی‌ها برنامه‌ریزی کنیم. به این دلیل که امروز تولید کنندگان داخلی کشور اصولا نمی‌دانند باید برای انجام امور تجاری و تولیدی خودشان چکار انجام دهند و بیشتر مشکلاتشان را سیاست‌های مقطعی و غیر منطقی دولت می‌دانند.

وی به خبرنگار ما گفت: بهترین گزینه برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالای ایرانی برقراری مجدد سیستم پیمان‌سپاری ارزی است، به این دلیل که احتمالا مشکلات بانکی با توجه به کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد ایران به زودی برطرف نخواهد شد و طولانی شدن روند کار صادرات کشورمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این مقام صنفی تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی که مشکلاتی مشابه برای مبادلات پولی داشتیم این شیوه یعنی پیمان‌سپاری ارزی توانست مبادلات تجاری ایران را زنده نگه دارد و امروز هم بهترین نسخه برای اقتصاد کشورمان استفاده از همین شیوه است درحالی که دولت با مطرح کردن بازار ثانویه و سامانه نیما در واقع تیر خلاص به صادرات زده است.

شریفی تاکید کرد: مسئولان دولتی آیا تاکنون از خودشان پرسیده‌اند که وقتی خریداران کالای ایرانی حاضر نیستند با ایران مبادله کنند و صادرکننده با استفاده از روابط تجاری خود بنوعی کالا صادر می‌کند چطور می‌تواند منابع مالی حاصل شده را برای ارایه یا عرضه در سامانه نیما به داخل کشورمان منتقل کند؟ پس بهتر است بگوییم سامانه نیما یا بازار ثانویه همین امروز محکوم به شکست است.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی با توجه به ارتباطاتی که در بازارهای هدف خود ایجاد کرده می‌تواند در نهایت علی‌رغم مشکلات متعدد کالاهای مورد نظر را به خریدار تحویل دهد، اما برای دریافت و انتقال پول چالش بسیار زیادی دارد و تنها می‌تواند با تعامل و ارتباط نسبت به پرداخت هزینه خریدهای خارجی و واردات اقدام کند، درحالی که امروز ملزم به انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل ایران شده است.

به گفته وی بزرگترین خیانت به صادرات و اقتصاد کشورمان در شرایط فعلی موضوع ارز 4200 تومانی است. به این دلیل که دیدیم چه گروهی از آن استفاده کردند و هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشورمان ایجاد نشد. درحالی که اگر واقعا دولت به دنبال حمایت از مردم و تولیدکنندگان است باید فقط به دارو و کالاهای اساسی ارز دولتی تخصیص بدهد و تولیدکنندگان را با قوانین مناسب و تسهیل فضای کسب و کار حمایت کند.

شریفی تصریح کرد: تولید کننده و صادر کننده واقعی هیچ نیازی به حمایت با ارز دولتی ندارد بلکه می‌تواند با صادرات ارز مورد نیازش را تامین کند، بنابراین نیازی به حراج کردن منابع ملی کشور و سوء استفاده گروهی خاص از این نابسامانی نیست و امروز اگر مسئولان به دنبال مذاکره با اروپایی‌ها می‌روند باید بگونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که اروپایی‌ها از میان تولید کنندگان ایرانی شریک تجاری انتخاب کرده و در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته دبیر کل انجمن سنگ ایران، اگر ایران در مذاکرات آتی خود با اتحادیه اروپا بتواند تضمین واقعی و عملی از این اتحادیه برای تسهیل ارتباط هرچه بیشتر صنایع کوچک و متوسط اروپایی و صنایع کوچک و متوسط ایرانی دریافت کند در واقع پیروزمیدان بوده و تولید و صادرات ایران با کمترین آسیب نسبت به کارشکنی آمریکایی‌ها می‌تواند از این امتحان نیز سربلند بیرون آیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها