با آن‌که رویکرد دولت در چند سال اخیر و دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توجه به صنایع‌دستی و هنرمندان این عرصه به منظور حمایت از تولید داخلی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی بوده است، اما دست‌کم در یک سال اخیر اخبار ناخوشایندی از حال و روز این صنعت و صاحبان صنایع‌دستی می‌شنویم.
کد خبر: ۱۱۵۱۶۹۱
مقصران جدید تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی

از نبود بیمه و قطع بیمه هنرمندان، پولی شدن نمایشگاهها و نبود بازار فروش مناسب و بی رغبتی شهروندان به خرید، هزینههای بالای تولید و ورود بیرویه و قاچاق تولیدات مشابه و بیکیفیت خارجی و چینی و ... که بگذریم؛ (مشکلاتی که هنرمندان صنایعدستی به هر شکل ممکن و با هر دشواری با آن کنار آمدند)، امروز و البته مدتی است که متاسفانه شاهد سرعت گرفتن تعطیلی کارگاههای صنایعدستی هستیم، یعنی همان کارگاههایی که از عمرشان چندان نمیگذرد و با ذوق و شوق و انگیزه بالا و سرمایه اندک پا گرفتند. یکی از هنرمندان این عرصه میگوید مجبور است فعالیتش را تا آخر این ماه تعطیل کند: «از اسفند سال گذشته مقاومت کردم تا بتوانم همچنان به فعالیتم ادامه دهم، اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود و افزایش نرخ ارز چارهای جز تعطیلی کارگاه ندارم.»

تعطیلی کارگاههای صنایعدستی نوپا که داشت امید و کارآفرینی و اشتغالزایی و احیای هنر و صنایع بومی را دوباره زنده میکرد البته دلایل متعددی دارد؛ دلایلی که برخی از آن به شرایط نامناسب اقتصادی و برخی دیگر به سوءمدیریت موجود در این عرصه بازمیگردد. اما در این میان و طی روزهای گذشته دلیل جالب توجه دیگری برای این بحران از سوی یکی از مدیران مربوط ایراد شده است. معاون ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران گفته بهای بالای انشعاب و هزینههای گاز و برق باعث شده بسیاری از کارگاههای صنایعدستی استان تولیدات خود را کاهش دهند.

محمد انشایی البته از تلاش این نهاد برای کاهش تعرفه برق و گاز کارگاههای تولیدی صنایعدستی هم خبر داده است.

هنرمندان اما گلایهمندند که چرا باید حمایت مسئولان از صنایعدستی فقط در حد کاهش تعرفه برق و گاز باشد و حتی نه رایگان کردن آن. یکی از این هنرمندان میگوید: «واقعا این سطح حمایت از تولید داخل تاسفآور و غیرقابل باور است، تنها یک چیز برای دلخوشی تولیدکنندگان صنایعدستی باقی مانده بود و آن هم آب و برق و گاز مجانی بود که یک هفته است آن هم از ما دریغ شده. یک هفته است که با قطعی سر خود و بدون برنامه برق تمام کارها و کورههای ما آسیب دیده و ما واقعا نمیدانیم شکایت خود را به کجا ببریم و چه کسی پاسخگوست؟!»

این هنرمند گلایهمند است که مسئولان در پاسخ به این درخواست هنرمندان که گفتهاند حال که به ما مجوز داده اید، حداقل برنامه قطع برق را اطلاع دهید تا سود که نمیکنیم، آسیب هم نبینیم، سکوت کرده و حتی منکر قطع برق میشوند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها