در کنفرانس اخیر مؤسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) از ایده ساخت بوئینگ مسافربری مافوق صوتی رونمایی شد که قادر است فاصله لندن تا نیویورک را در عرض دو ساعت بپیماید. بیشینه سرعت این جت به بیش از 6000 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که سرعتی نزدیک به پنج برابر سرعت صوت است.
کد خبر: ۱۱۵۱۶۲۸
بوئینگ جت مسافربری مافوق‌ صوت می‌سازد

هواپیمایی که چنین سرعتی داشته باشد میتواند عرض اقیانوس اطلس را در ۱۲۰ دقیقه طی کند. درحال حاضر رکورد سریعترین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس به جت مسافربری کنکورد با زمان ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه اختصاص دارد. این درحالی است که یک پرواز معمولی بین لندن و نیویورک با هواپیماهای مسافربری عادی حدود ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه بهطول میانجامد.

وقتی باید از نقطه الف تا ب سفر کنید، خصوصا اگر سفرتان کاری باشد، حتما میخواهید مسافت مدنظر را در سریعترین زمان ممکن طی کنید. بهگفته کوین بوکات، محقق ارشد جتهای مافوقصوت بوئینگ، جت مافوقصوت جدید بوئینگ میتواند خصوصا برای کسانی که میل دارند مسیر رفتوبرگشت لندنتا نیویورک را یکروزه طی کنند دستاورد شگفتانگیزی باشد. اما این جتها حداقل تا ۱۵ سال آینده در دسترس نخواهند بود و طبق اعلام بوئینگ در خوشبینانهترین حالت ممکن باید تا اواخر دهه 1410/۲۰۳۰ برای ساختشان صبر کرد. این شرکت وعده تحقق ساخت چنین جت سریعی را در ۱۰ سال آینده محتمل میداند، اما چون جت مذکور از نوع مسافربری است، بهرهبرداری آن بهعلت مسائل حقوقی و بازاریابی و حتی الزامات زیستمحیطی طولانیتر از موعد تحقق خود فناوری خواهد شد.

بوئینگ در چند ماه گذشته به تحقیقات خود در زمینه پروازهای مافوقصوت سرعت بخشیده است و در ژانویه سال گذشته نیز از طرحهای یک جت نظامی آیاِسآر رونمایی کرد که آن هم میتواند به پنج برابر سرعت صوت برسد. علاوهبر بوئینگ در فوریه امسال آکادمی علوم چین نیز از ایده ساخت جت مسافربری مافوقصوت با سرعت بیش از 8000کیلومتر بر ساعت خبر داد که در صورت تحقق خواهد توانست فاصله بین پکن و نیویورک را در مدت تنها دو ساعت (یعنی ۱۱ ساعت کمتر از میانگین زمان فعلی) طی کند.

منبع: Independent

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها