کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سایق کشورمان ضمن تحلیل تاریخ سیاسی خصمانه دولت آمریکا علیه مردم ایران و جهان با نگاهی رفتار شناسانه علل دخالت های نظامی این کشور در خلیج فارس و هدف قرار دادن مواضع جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۳۲
نگاهی به رفتار سیاسی آمریکا از تیرماه سال60 تا قتل عام ایرانیان در آسمان خلیج فارس

جواد منصوری در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران در طول چهل سال اخیر اظهار کرد: در شناخت عملکرد دولت‌ها معمولاً ما بیشتر به معلول ها و عملکرد سیاسی آنها بیشتر توجه می کنیم و کمتر به ریشه ها و علل اصلی پشت پرده اقدامات می پردازیم. به طور مثال تقریباً بطور روزانه شاهد انواع و اقسام اقدامات غیر انسانی دولت آمریکا و برخی دولت های غربی علیه دیگر کشورها هستیم و این اقدامات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم اما همچنان رابطه این اقدامات با ماهیت وجودی دولت ها مد نظر قرار نمی گیرد.

وی با نگاهی به سابقه تاریخی دولت آمریکا افزود: دولت ایالات متحده از ابتدا توسط افرادی قلدرماب، ماجراجو و قدرت‌طلب به وجود آمده است در واقع این افراد از همان ابتدا به هیچ یک از ارزش های انسانی اعتقاد نداشتند و لذا این دولت در طول دوران موجودیت خودش از همین خصلت ها برای استعمار و استثمار مردم سایر کشورها استفاده کرده است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در مواردی هم که آمریکایی ها ظاهراً به اقدامات انسان دوستانه مثلا در زمینه بهداشت و درمان و آموزش مبادرت می کنند ، قطعاً کسب قدرت- پرستیژ سیاسی و منافع مادی را در نظر می گیرند و سلطه بیشتر بر کشورها مدنظر آنهاست. از این رو تلاش دارند با یک مجموعه اقدامات به ظاهر بشردوستانه موجب انحراف و فریب افکار عمومی در سطح نظام بین الملل شوند.

منصوری با تاکید بر اینکه اساساً ایالات متحده هیچ عقیده ای به خدمت به نوع بشر نداشته و ندارد، تحمیل جنگ 8 ساله علیه ایران یکی از ده ها اقدام خصمانه این کشور علیه مردم ایران بشمار آورد و گفت: این جنگ از همان ابتدا با طراحی دولت آمریکا شکل گرفت و به دلیل اینکه پایان آن اهداف سلطه جویانه کاخ سفید را تامین نکرد با رویکردی خصمانه و جنایتکارانه ای همچون حمله نظامی به هواپیمای مسافربری ایران ایر، بدون ملاحظات قوانین بین‌المللی صدها کودک و زن و مرد را به خاک و خون کشیدند.

وی با گریزی بر دیگر اقدامات کینه توزانه آمریکا در خلیج فارس علیه مواضع ایران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ارتش بعث عراق بعنوان نایب آمریکا در جنگ عملا شکست خورده بود از این رو خود آمریکا مستقیما با ما وارد جنگ شد و اسکله ها، نفتکش ها و شناورهای جنگی ما را مورد هدف قرار داد و عملا منتظر حمله عراق به اهداف ایران در مراحل بعد نبرد نشد، چون ماشین جنگی صدام توان بازدارندگی خود را در صحنه تحولات جنگ از دست داده بود.

دیپلمات سابق کشورمان هدف قرار دادن هواپیمای غیر نظامی جمهوری اسلامی مصادق بارز جنایت جنگی خواند و افزود: نظامیان آمریکایی به دستور دولتمردان خود بدون توجه به موازین بین المللی حاکم بر جنگ در آسمان خلیج فارس دست به قتل عام انسانی زدند و هواپیمای غیرنظامی ایرباس و ساقط کردند و حتی با رفتاری بی شرمانه حاضر به عذر خواهی از مردم ایران نشدند.

وی در خصوص اعطای مدال شجاعت به فرمانده ناو وینسنس از سوی دولت ریگان گفت: دقیقاً این اقدام برای توجیه مسئله بود. آنها خواستند به دنیا بفهمانند که این فرمانده برای دفاع از مجموعه خود و ناو آمریکایی اقدام به هدف قرار دادن هواپیمای ایران ایر کرده اما در عمل هرگز اعلام نکردند کشتن 300 تن از مردم بی گناه آن هم روی آسمان نیازی به زعم خودشان شجاعت و دریافت مدال ندارد. لذا برای اینکه بر روی جرم آشکار خود سرپوش بگذارند تا روزی در هیچ دادگاهی مورد پیگرد قانونی قرار نگیرند این مدال را به فرمانده جنایکارشان اعطا کردند.

منصوری در خاتمه سرنگونی ایرباس جمهوری اسلامی ایران را اقدامی کم نظیر و حتی بی نظیر در جنگ های جهانی دنیا ارزیابی کرد و در بررسی یکی دیگر از جنایات آمریکایی ها مربوط به تیرماه سال 60 گفت: من این اقدام را مشابه اقدام خرابکارانه آمریکایی ها در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و رقم زدن فاجعه هفتم تیر در سال ۱۳۶۰ می دانم. آنها بعد از به شهادت رساندن برخی نخبگان سیاسی و متدین کشور اعلام کردند که هیچگاه به دست داشتن در این اقدام تروریستی اعتراف نخواهند کرد در حالی که تمام اسناد و شواهد رد پای سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی کاخ سفید در به شهادت رساندن شهید بهشتی و یارانش را اثبات می کرد.

محمدرضاشجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها