دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق تهران خبر داد

کشف باند توزیع ارز تقلبی و شمش عیار پایین

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از کشف باندهای توزیع ارز تقلبی و شمش عیار پایین خبر داد و گفت: با گیرندگان ارز دولتی که ارز را در مسیر تعریف شده استفاده نکرده‌اند، بدون اغماض و مماشات برخورد می‌‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۱۹
کشف باند توزیع ارز تقلبی و شمش عیار پایین

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر پوراحمد نژاد در گفتگو با فارس در مورد آخرین اقدامات انجام شده در مبارزه با قاچاق ارز گفت: در حال حاضر اماکنی که در آن دلالان ارزی تجمع می‌کردند و باعث تحریک شرایط عمومی می‌شد، توسط پلیس و تعزیرات در حال پاکسازی است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد برای عرضه دلار‌های تقلبی و سکه‌های با عیار پایین افزود: تیم‌های ما با کمک نیروی انتظامی در این زمینه فعالیت جدی دارند.

وی با اشاره به کشف یک باند عرضه ارز تقلبی اظهار داشت: با رد زنی این باند در یکی از استان‌های غربی کشور شناسایی شد و 5 نفر هم دستگیر شدند.

کشف 146 هزار دلار و ارز تقلبی

پوراحمد نژاد بیان داشت: در این محل مقادیر قابل ملاحظه‌‌ای ارز تقلبی و 146 هزار دلار تقلبی کشف شد.

وی با بیان اینکه ما به مردم هشدار داده‌ایم، تا در این بازار هیجانی فریب یک عده کلاهبردار را نخوردند، افزود: توزیع ارزهای تقلبی از شبکه پیامکی و سیستم‌های مجازی صورت می‌گیرد و متاسفانه عوام و کسانی که از این کار سررشته‌ای ندارند، با اطمینان به هر فردی ممکن است، دچار ضرر و زیان شوند.

پوراحمد نژاد با بیان اینکه بارها به مردم اعلام شده است که محل تامین ارز صرافی مجاز یا مجموعه بانک‌ها است،‌ بیان داشت: با خرید ارز تقلبی قطعا در زمان واگذاری مشکلاتی برای خریداران پیش خواهد آمد که هیچ مسئولیتی به عهده ساختار حاکمیتی نیست.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهار داشت: روند بررسی قضایی در این مورد در حال انجام است.

وی افزود: در مقوله برخورد با شبکه‌های ورود شمش‌ طلا و شمش‌های شبه طلا و پلاتین (طلای سفید) اقدامات خوبی صورت گرفته شبکه‌ای با حدود 200 شمش کشف و 3 نفر هم در این رابطه دستگیر شدند.

کشف 200 شمش طلای عیار پایین

پوراحمد نژاد بیان داشت: در بررسی‌ها مشخص شد یکی از استان‌های غربی در مجاورت یکی از شهرهای عراق مبادرت به ورود این اقلام می‌کنند که مورد ضربه قرار گرفت و حدود 200 شمش که از نظر عیار مشکل عدیده‌ای داشت، کشف و ضبط شد.

وی افزود: با توجه به فضای جنگ اقتصادی که بر ما تحمیل شده و نه تجربه اول و نه تجربه آخر است، می‌طلبد که مردم همراهی کنند، تا حاصل این بستر که به زودی جمع‌آوری می‌شود، خسارت به مردم نباشد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهار داشت: شمش‌ وارداتی معمولا در دو زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی در زمینه ساخت مصنوعات و دیگر در حوزه تبدیل به سکه است و اگر شمش قاچاقی که وارد کشور می‌شود، دارای عیار پایین باشد که عمدتا هم این گونه است هر دو حوزه را دچار خسران می‌کند، بنابراین باید مردم در اماکن قانونی موجه سکه و طلای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی در خصوص مبارزه با قاچاق ارز و افرادی که به صورت غیرقانونی ارز را مبادله می‌کنند، اظهار داشت: براساس قانون که جزء تکالیف است، هر گونه خرید و فروش یا معامله ارز خارج از دوایر قانونی یعنی صرافی مجاز و بانک مرکزی تخلف است و الان پرونده‌های عدیده در این مورد وجود دارد.

دستگیری 121 نفر در مبادلات غیرقانونی ارز

پوراحمد نژاد اظهار داشت: طی 3 ماه گذشته 121 نفر که در این حوزه مبادرت به خرید و فروش ارز خارج از مسیر قانونی کرده‌اند دستگیر شده‌اند که بخشی از این افراد افراد حرفه‌ای بوده‌اند که در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار گرفته‌اند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر هم تیم‌های ما در محل‌های مصطلح به خرید و فروش در قالب پوشش حضور دارند و روزی نیست که در این حوزه دستگیری نداشته باشیم و متاسفانه در این بازار عمده افرادی که حضور دارند و همچنان بدون رعایت ملاحظات اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، افرادی عوام هستند که اصلا در این حوزه تخصص ندارند و بعضا برای آنها پرونده‌های قضایی تشکیل می‌شود.

وی افزود: با توجه به قانون مبارزه با قاچاق، کالای قاچاق ضبط می‌شود و فرد حامل در شرایط خاصی برای آن زندانی تعریف می‌شود و در عموم موارد اگر منجر به محکومیت باشد، تا 6 برابر ارزش محموله جریمه می‌شود .

پور احمد نژاد اظهار داشت: این حوزه هیجانی ارز باعث مشکلاتی شده و علیرغم اطلاع‌رسانی‌ها مکرر برای وارد نشدن مردم به این بازار باز هم عده‌ای درگیر در این بازار می‌شوند و مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرند.

ورود بانوان خانه‌دار و بازنشستگان به بازار ارز غیررسمی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهار داشت: با توجه به خلاءی که در این حوزه وجود داشت، اکنون دولت در حل ایجاد بازار ثانویه ارزی است تا در این بازار ارز موجه اصالت‌دار حاصل از صادرات به قیمت رقابتی در این بازار عرضه کند و این موضوع بزودی انجام می‌ شود، اما سوال اینجاست که آیا این افرادی که ما با آنها برخورد داریم، مثلا یک خانم خانه‌دار که در این بازار دستگیر شده چه ارتباطی با بازار ارز دارد؟ و یا یک فردا بازنشسته چه ارتباطی با ارز دارد و ارز در کجای زندگی وی می‌تواند اثرگذار باشد.

وی افزود: این مسائل مشکلاتی را ایجاد کرده و به نوعی این مردم در این هیجانات ناخواسته وارد شده‌اند و برای ما هم زیبنده نیست که به واسطه یک تحریک خارجی یک عده مردم دچار مشکل شوند.

پوراحمد نژاد اظهار داشت: اکنون روند راستی آزمایی گیرندگان ارز دولتی برای واردات آغاز شده است و دستگاه‌ها شروع به بررسی آن کرده‌اند و ما هم مراجعات به این شرکت‌ها را جهت بررسی اسناد آنها آغاز کرده‌ایم و از آنجا که طبق قانون اگر ارز تخصیصی خارج از مسیر مشخص شده هزینه شود مطابق قانون مبارزه با قاچاق با آن برخورد می‌شود.

برخورد بدون اغماض با گیرندگان متخلف ارز دولتی برای واردات

وی افزود: قطعا حاکمیت با این افراد شوخی ندارد و هیچ گونه مماشاتی هم نمی‌شود و حتما با کسانی که در این مسیر با وجود مشکلات عدیده‌ای که بیگاناگان برای کشور ایجاد کرده‌اند، به جای اینکه کمک به ساختار حاکمیت کنند، بدتر با آنها همکاری کرده‌اند، قطعا این مقوله قابل اغماض نیست و هیچ‌گونه مماشاتی با این متخلفات نخواهیم داشت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران بیان داشت: اگر فردی ارزی را برای واردات دریافت کرده و در مسیری دیگر استفاده کرده است با سخت‌گیری که در قانون مبارزه با قاچاق تعریف و تصویب شده با آنها برخورد می‌‌شود و طی چند روز آینده روند بررسی‌ها اعلام می‌شود.

متخلفان 6 برابر میزان تخلف ارزی جریمه می‌شوند

پوراحمد نژاد بیان داشت: طبق قانون از یک تا 6 برابر میزان تخلف ارزی قانونگذار می‌تواند متخلف را جریمه کند و الان با توجه به سخت‌گیری‌ها قطعا حداکثر جرایم در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: قاعدتا یکی از مصادیقی که برای تشکیل بازار ثانویه نیاز مازاد بوده تا از این طریق جلوی معاملات غیر متعارف و عرضه ارز قاچاق و تقلبی گرفته شود، و الا بخش اعظمی از تقاضا، بازار هیجانی است و اگر نیاز درمانی و مسافرتی بود، تامین از مسیرهای تعیین شده اصلا کار سختی نبود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهار داشت: اگر ما گزاراشاتی مبنی بر نگهداری بیش از 5 هزار یورو در امکان مسکونی داشته باشیم، مکلف به ضبط آن هستیم و براساس مصوبات اخیر ارز ورودی و خروجی حداکثر 5 هزار یورو است.

پوراحمد نژاد اظهار داشت: با توجه به اینکه الان کشور در جنگ اقتصادی نامبارک و نابرابر قرار گرفته نیاز به همراهی و همدلی است و این همدلی در زمان جنگ وجود داشت نیازمند همراهی و همدلی مردم هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها