• 0 0
  • 0

فرانسوی چالاک در مقابل کره ای با ابهت؛ مقایسه رنو کپچر با کیا اسپورتیج

دوشنبه 11 تیر 1397 ساعت 13:11
سالهاست که بازار پر التهاب خودروی ایران میزبان ورود و خروج شرکت های متعدد در این بازار است.

در میان یکی از پرطرفدارترین کلاس های خودرو، خودروهای شاسی بلند است که مورد توجه شرکت های تولید کننده نیز بوده است. به واسطه تحریم ها در طول سالهای گذشته، بازار ایران عملا در دست گزینه های شرقی و بویژه خودروهای کره ای بود، اما این اتفاق با لغو تحریم ها مسیر متفاوتی به خود گرفت و خودروهای اروپایی حتی با تعداد محدود توانستند جایگاه خود در بازار را پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو گزینه کاملا متفاوت را با هم مقایسه کنیم.

رنو کپچر یکی از محصولات شرکت رنو موتورز است که با هدف رقابت با نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸ و فورد اکواسپرت از سال 2014 در بازار جهانی عرضه شد. هر چند مشخصه اصلی رنو قیمت اقتصادی آن بوده است اما این موضوع در ایران کمی متفاوت با بازار جهانی است.



پس از لغو تحریم ها ایران خودرو تصمیم به فروش رنو کپچر در ایران با هدف تسخیر بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان گرفت. اتفاقی که هدف از آن ایجاد گزینه جایگزین در مقابل حضور پر رنگ خودروهای های چینی در محدوده قیمتی زیر 100 میلیون تومان بود تا خریداران یک خودروی بهتر اروپایی نیز پیش روی خود داشته باشند.

اما رنو کپچر طراحی منحصر بفرد و زیبایی دارد و ظاهر خودرو تفاوت زیادی با دیگر کراس اورها نشان میدهد. استفاده از دو رنگ متفاوت در طراحی بدنه خلاقیتی است که توجه ها را به خود جلب میکند. لذا اگر دنبال خودرویی هستید که نظرها را به خود جلب کند ظاهر کپچر این ویژگی را دارد.

کیلومتر شمار و کنسول میانی رنو کپچر سیستم سرگرمی را نیز در خود جای داده است. استفاده از رنگ مشابه با بیرون در برخی قسمت های داخلی حس اسپرت بودن خودرو را تداعی میکند. کیفیت صندلی ها بسیار خوب است و روکش ها قابلیت شستشو تا 7 بار را دارند.

فصل مشترک طراحی داخلی رنو کپچر با چینی ها، استفاده از قطعات پلاستیکی خشک و بی‌کیفیت است؛ هر چند از یک خودروی اقتصادی نباید انتظار بیش از این داشت.



محرکه به کار گرفته شده روی رنو کپچر یک موتور 1200 سی سی توربوشارژ است که با گیربکس 6 سرعته دابل کلاچ به چرخ ها منتقل میشود. بر اساس ارزیابی ها عملکرد این محرکه کمی ضعیف تر از رقباست به ویژه در مسیرهای شهری تعویض دنده با تاخیر همراه است. مصرف سوخت رنو کپچر کاملا متعادل و از لحاظ آلایندگی در سطح یورو 5 قرار دارد.

سیستم تعلیق رنو کپچر به خوبی با پستی و بلندی های جاده های ایران کنار می آید و هندلینگ مناسبی را نشان میدهد. رنو کپچر از دیدگاه ایمنی، 5 ستاره از موسسه Euro NCAP دارد و مجهز به 4 کیسه هوا، سیستم پایداری الکتریکی (ESP)، ترمز ضد قفل (EBD ،(EBA و ABS است که عملکرد ایمنی خوبی را برای خودرو به ارمغان آورده است.

ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی ، کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت (Limiter Speed)، سنسور هشدار و دوربین دنده عقب ، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم مصرف بهینه موتور(MODE-ECO) ،غربیلک فرمان چرمی، کارت قفل و استارت دکمه ای هوشمند رنو، تنظیم تلسکوپی فرمان و تنظیم ارتفاع، ،سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، 3 عدد پشت سری عقب قابل تنظیم، کمربندهای جلو پیش کشنده و محدود کننده فشار، جک هیدرولیک درب موتور، تودوزی چرمی، گرم کن صندلی های جلو، کنسول میانی صندلی های جلو و شیشه های عقب و جانبی عقب تیره (دودی) بخش هایی از امکانات رنو کپچر هستند.

در سوی مقابل رنو کپچر یک گزینه بسیار قدر قرار دارد؛ کیا اسپورتیج که از نخستین عرضه در سال 1993 تاکنون تغییرات زیادی به خود دیده است.

خودروسازی کیا از ابتدا هدف خود را از عرضه این گزینه جذب جوانانی معرفی کرده که به خودروهای شاسی بلند اسپورت علاقه مند هستند.

این هدف در دو سری گذشته این خودرو جنبه واقعی تری به خود گرفت. نسل چهارم کیا اسپورتیج که با دماغ ببری مشهور است تا سال 2016 عرضه شده و در سال 2017 شاهد یک تفاوت شگرف در طراحی ظاهری خودرو و بخش هایی از آن هستیم.

نسل جدید کیا اسپورتیج بیش از پیش جذاب تر شده و دگرگونی عظیمی به خود دیده و باید گفت اوج هنر طراحی در این خودرو به نمایش گذاشته شده است. هیچ تشابهی در طراحی ظاهری کیا اسپورتیج نسبت به نسل های پیشین دیده نمیشود، همه المان ها از خطوط منظم و جهت دار بدنه تا قوس برجسته چرخ ها اسپرت و لوکس بودن را به مخاطب القا میکند.

طراحی کابین کیا اسپورتیج نیز دست کمی از بیرون خودرو ندارد، تغییرات عمدتا روی آپشن ها و راحتی متمرکز است. کنسول زاویه دار ، صفحه نمایش ، دکمه ها و صندلی ها از طراحی آرگونومیک با دقت بالا بهره می بردند و سطح تماس بیشتری با بدن دارند و از چرم با کیفیت مطلوب ساخته شده اند. کابین به لطف عایق کاری ضخیم تر صدای کمتری دارد و روشن بودن کیا اسپورتیج به سختی از روی صدا قابل تشخیص است.

محرکه کیا اسپورتیج یک موتور 2400 سی سی تنفس طبیعی با جعبه دنده 6 سرعته شیفترونیک است. سیستم محرکه امکان توزیع روی دو یا 4 چرخ را به صورت همزمان دارد و با این موضوع شما میتواند از هر مسیر سختی عبور کنید.



از لحاظ آپشن ها نیز صفحه نمایش 8 اینچی، سیستم مولتی مدیا و GPS، سیستم صوتی پیشرفته از نوع هارمن/کاردن به همراه آمپلی فایر، ساب ووفر و 6 اسپیکر، سیستم Apple CarPlay و سیستم Android Auto، دوربین دید عقب با فاصله سنج دیجیتال، سیستم پارک خودکار، سیستم تشخیص نقطه، سیستم اعلان خروج از خط، بلوتوث و وایرلس برای اتصال به گوشی و ... ، سیستم کنترل صوتی تماس بدون دخالت دست، کنسول تنظیم حالت رانندگی ( نرمال ، اکو ، اسپرت )، پدال تغییر دنده بر روی فرمان، سیستم مدیریت سفر، استارت دکمه ای، تنظیم دوگانه شرایط هوای کابین، آینه های هوشمند جانبی مجهز به سیستم کاهنده نور، تنظیم 6 یا 10جهته صندلی های جلو، سیستم گرمایشی و تهویه صندلی های جلو، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها، بازکن خودکار و سنسوریک صندوق عقب، آینه های جانبی حرارتی، گرمکن فرمان، نور بالا هوشمند، فضای مخفی تعبیه شده در زیر صندوق عقب برای جاسازی وسایل و تجهیزات خودرو بخشی هایی از لیست بلند بالای امکاناتی است که در مدل فول کیا اسپورتیج همگی قابل دسترس هستند.

کیا اسپورتیج از لحاظ ایمنی نیز بدون نقص است و داری 6 کیسه هوا جانبی، پره ها و زانو در کنار سیستم ضد قفل ترمز ها ABS ، کمک ترمز شیب تند DBC، سیستم کمک استارت در سربالایی HAC، سیستم نیروی ترمز الکترونیکی EBD، سیستم کنترل کشش TCS، کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم مدیریت پایداری و کشش VSM است و 5 ستاره ایمنی از EURONCAP دریافت کرده که همگی حکایت از یک خودروی کاملا ایمن در موقعیت های خطرناک و پر ریسک است.

عملکرد کیا اسپورتیج بی نظیر است و در مقابل رقیب هم وطنی همچون هیوندای توسان را دارد. بزرگترین نقص کیا اسپورتیج را باید قیمت بالای آن در کنار هزینه های نگهداری و آپشن های کم در مدل های پایه باید دانست.

اما در مقایسه دو خودروی رنو کپچر و کیا اسپورتیج باید به دو نکته توجه کرد نخست قیمت و دوم کلاس دو خودرو؛ بر این اساس رنو کپچر خودرویی است که برای مسافرت های شهری طراحی شده و مشخصه بارز آن اقتصادی بودنش است.

این خودرو شاید چالاکی و امکانات کیا اسپورتیج را نداشته باشد ولی یک خودروی مطمئن است که شما را گرفتار هزینه های عجیب و غریبی نخواهد کرد. لذا اگر به دنبال یک خودرو با قیمت متعادل برای خانواده کم جمعیت با امکانات متعادل برای مسافرت های کوتاه هستید رنو کپچر مناسب شماست.

اما اگر در دسته افرادی قرار دارید که یک خودروی تمام عیار پرهیجان را میپسندید و دوست دارید خودروی شما در فراز و نشیب های جاده و مانورها و چالاکی بی نظیر باشد باید کیا اسپورتیج را گزینه مناسب خود بدانید. البته فراموش نکنید هزینه ای که برای این مشخصه ها باید پرداخت کنید دو برابر رنو کپچر است و در بلند مدت نیز باید منتظر هزینه های نگهداری بالای این خودرو باشید.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3351944977779369196
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: