• 56 11
  • 0

بررسی نوع تولید البسه از زبان تولیدکنندگان مانتو ؛

برخی از مانتوها شخصیت خانم ها را زیر سوال می برد

پنج شنبه 21 تیر 1397 ساعت 15:27
گاهی پیدا کردن یک مانتوی مناسب برای محل کار و یا هر جای دیگری سخت می شود. کافی است سری به مانتو فروشی ها بزنید. گوشه و کنار را جستجو می کنید اما خیلی سخت مانتویی مناسب با قیمت مناسب پیدا می شود.

به گزارش جام جم آنلاین، شما به دنبال یک مانتوی مناسب می گردید، مانتویی که هم خوش دوخت و شیک باشد و هم راحت و مناسب برای محل کار. اما اکثر چیزهایی که به چشم می خورند در تعاریف واژه مانتو نمی گنجند. اکثر چیزهایی که می بینید مانتوهایی جلوباز، بدون دکمه، کوتاه و یا حالت کت هستند.

مانتوی مناسب هم پیدا کنید قیمتش به طرز غیر منطقی بالاست و ترجیح می دهید چنین هزینه ای نکنید. به راستی چرا پیدا کردن مانتویی که ویژگی های یک لباس مناسب برای محل کار را داشته باشد بسیار سخت است اما به جایش انبوهی از مانتوهای جلوباز با طراحی های عجیب می بینید؟ به نظر می رسد در این مورد «تقاضا» نقش بسیار مهمی دارد. این ادعایی است که اکثر تولیدکنندگان پوشاک دارند. می گویند تا زمانی که تقاضا برای یک نوع البسه موجود نباشد نمی توان آن را به صورت انبوه تولید کرد.

رضا اوجانی که یک تولید کننده البسه و مانتو است در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد:«در بازار البسه آنچه که مورد اهمیت قرار می گیرد به تقاضا برای تولید برمی گردد. تقاضا بسیار مهم است، بر اساس سفارش هایی که می گیریم تولید و سپس به خریدار به صورت عمده عرضه می کنیم.»

وی افزود: «کار ما تولید مانتوهای اداری و مدارس است. جز در موارد معدود که اقدام به دوخت مانتوهای مجلسی می کنیم همواره بر اساس سفارش ها مانتوهای اداره جات و مدارس را تولید می کنیم. اما بسیاری از تولیدکنندگان در کار خود تنوع دارند به این شکل که از تمامی طراحی ها را در نظر می گیرند و برای تمام سنین و قشر مانتو می دوزند.»

اوجانی در ادامه گفت: «آنچه که به عنوان مانتوهای غیرعرف در بازار می بینیم به دو عامل مربوط می شود. نخست همان سفارش است. در وهله دوم تولید این دست از لباس های غیرعرف و نامناسب به این دلیل است که نظارت بر روی نحوه تولید آن تولیدی به صورت کامل نبوده است.»

این تولید کننده پوشاک تاکید کرد: «سفارش گرفتن از مشتری و فروشگاه های بزرگ در خط تولید یک تولیدی البسه و اینکه چه پوشاکی تهیه کند نقش مستقیم دارد اما نباید فراموش کرد که گاهی اوقات این تولیدی ها هستند که سلیقه و خط مشی خود را به بازار تحمیل می کنند. منظورم این است که با کمی خلاقیت و رو کردن ایده های نو می توان مانتو و یا لباسی را به بازار عرضه کرد که کاملا معقول و عرف است. شاید این طراحی جدید با استقبال فروشگاه های عرضه لباس و مانتو روبرو شود.»

وی خاطرنشان کرد: «بسیاری از تولیدکنندگان از روی دست یکدیگر کپی می کنند، آنچه که در فروشگاه می بینیم انبوهی از کپی کاری است. بیشتر این دوخت های کپی شده به مانتوهای نامتعارف برمی گردد. »

اوجانی تصریح کرد: «قیمت تمام شده یک محصول تولید شده همانند یک مانتوی اداری و یا مجلسی به تعداد سفارش آن ، تغییرات قیمت بازار پارچه و حقوق و دستمزد یک خیاط بستگی دارد. قیمت بالای برخی از مانتوها به دلیل نوع پارچه و البته میزان سفارش آن است. در واقع زمانی که قیمت یک مانتو بسیار بالاست کاری نمی توان کرد چرا که قیمت تمام شده همین است. »

وی خاطرنشان کرد: «بسیاری از مانتوهای غیرمتعارفی که در بازار می بینید اتفاقا طراحی زیبایی هم ندارند و اصلا ظرافت در دوخت آنها به کار گرفته نشده است. با این حال «مد» تاثیر گذاری بسیار زیادی روی بازار و نوع عرضه به فروشگاه ها دارد.»

2 راه حل متفاوت

احمد نیک قدم دیگر تولید کننده ای است که در کار تولید لباس و مانتو اشتغال دارد. او از اوایل دهه هفتاد کار خود را به عنوان یک تولید کننده آغاز کرده است.

او نظراتی مشابه با تولید کننده قبلی دارد و تاکید می کنند همیشه باید راه منطقی تر را انتخاب کرد. وی گفت: «فروشگاه های مانتو با نظارت دائمی روبرو هستند اما باز هم مانتوهایی عرضه می شود که با فرهنگ بسیاری از مردم همخوانی ندارد. در سال های اخیر موارد بحث برانگیز در زمینه مد شدن یک نوع مانتو زیاد داشته ایم همانند آنچه درباره پشت نوشت های مانتوها دیدیم.»

نیک قدم بیان کرد:« با وجود غیرمتعارف بودن این مانتوها به نظر من راه حل درست این نیست که این گونه از طراحی ها از کلیه فروشگاه ها جمع شوند. می توان راه حل دیگری را به کار برد.»

وی یادآور شد: « اگر تولید کننده عرضه داشته باشد می تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار بدهد. مثلا آنچنان خلاقیت به خرج دهد که باعث شود تا سلیقه ها ناخودآگاه ازسمت مانتوهای نامتعارف جدا شود و به سمت مانتوهایی متناسب با فرهنگ کشیده شود. اما متاسفانه در بسیاری از اوقات چنین سلیقه ای وجود ندارد و تولید کننده نمی تواند طرحی محبوب و خوش دوخت را به بازار عرضه کند و با شکست مواجه می شود بنابریان ترجیح می دهد سراغ آن چیزی برود که چندان مناسب و شایسته نیست.»

این تولید کننده مانتو در پایان گفت: «برخی از مانتوها واقعا آنقدر نامناسب هستند که شخصیت یک خانم را زیر سوال می برد و نکته تاسف برانگیزتر این است که انبوهی از این مانتوهای نامناسب در رنگ های مختلف در بازار یافت می شود.»

بازاری که هنوز بر مدار مُد می گردد

باز هم فروشگاه ها و مانتوفروشی ها را زیر و رو می کنید. چرا هنوز هم مانتویی مناسب پیدا نمی شود؟ نه اینکه مانتوی مناسب پیدا نشود اما سلیقه ها متنوع نیست. در رابطه با مانتوهای اداری انگار همه چیز یکسان است و سلیقه متنوع شما نمی تواند چیزی را پیدا کند. واقعیت این است که بازار البسه و به خصوص بیشتر از آنکه پیرو فرهنگ و مناسبت‌های جامعه باشد همچنان از مد پیروی می‌کند. مُد اصلا بد نیست اما باید منطقی و حساب شده باشد. کدام یک از مانتوهای مد شده بازار از منطق و فرهنگ پیروی می کند؟ پاسخ به این سوال سخت است، شاید هم نیازی به پاسخ نباشد چرا که یک گشت و گذار در فروشگاه های مانتو همه چیز را نشان می دهد.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3351697218138579584
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: