زمانی که هواپیمای ایرباس شماره 655 ایران ایر در دوازدهم تیر ماه سال 1367 در آب های خلیج فارس به دست ناوگان جنایتکار آمریکایی سرنگون شد رونالدو ریگان رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا بود.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۶۴
واکنش رییس جمهور وقت آمریکا به جنایت خونبار در خلیج فارس: قابل درک است!

به گزارش جام جم آنلاین ، یک روز پس از اقدام عمدی منفجر کردن هواپیمای ایرانی در آب های خلیج فارس رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا در مصاحبه تلویزیونی گفت: «این حادثه قابل درک است.»

اما ریگان هرگز بابت این جنایت بزرگ عذرخواهی نکرد و بدون اینکه اشاره به تعمدی بدون آن داشته باشد آن را فاجعه خواند، فاجعه ای که ناشی از اشتباه فنی بوده.

سایت یوپی‌آی جولای سال 2017 در رابطه با واکنش ریگان در زمان انفجار هواپیمای ایرانی به دست ناوگان آمریکایی نوشت:«ریگان در سال 1988 گفت که تهدید ایرانی برای تلافی این اتفاق را جدی نمی‌گیرد.»

رونالد ریگان، رییس جمهور وقت ایالات متحده، از جمله کسانی بود که این حادثه را یک «فاجعه» خواند، اما آن را ناشی از اشتباهی فنی دانست. آنچه می خوانید اظهارات ریگان یک روز پس از حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی است که توسط «یوپی‌آی» گزارش شد:

او که به همراه همسرش، نانسی در زمان انفجار هواپیمای ایرانی از تعطیلات در کمپ دیوید باز می گشت گفت: «من نمی خواهم این فاجعه را کوچک جلوه دهم. همه ما می دانیم که این یک تراژدی بود.»

هرچند، او گفت اطلاعات راداری کشتی مشارکت کننده، یعنی رزمناو وینسنس، نشان می داد که هواپیما مستقیما به سمت آن حرکت می کرد.

ریگان همچنین مقایسه این حادثه با حمله شوروی به هوایپمای خطوط هوایی کره در اول سپتامبر ۱۹۸۳ را رد کرد و گفت رادار کشتی هویت هواپیمای ایرانی را واضح نشان نداد، در حالی که خلبانان جنگنده شوروی هواپیمای کره ای را به عنوان یک هواپیمای مسافربری تشخیص داده بودند و به آن شلیک کردند.

او گفت تا زمانی که گزارش گروه تحقیقاتی پنتاگون به او ارائه نشود، در خصوص جزئیات حادثه نظری نخواهد داد.

رییس جمهور ایالات متحده ساعت ۴:۵۲ بامداد یک شنبه، زمانی که کالین پاول، مشاور امنیت ملی، با او تماس گرفت از این حادثه آگاه شد.

در آن زمان مقامات پنتاگون به اشتباه گزارش داده بودند که وینسنس یک جت جنگنده اف۱۴ ایران را در تنگه هرمز سرنگون کرده است. اما ریگان بعدا گزارش دریافت کرد که اخبار رادیو ایران مبنی بر سرنگونی هواپیمای غیرنظامی در حمله موشکی را تایید می کرد.

ریگان در بیانیه اولیه خود گفت: «من از این که مشخص شده است در اقدام دفاعی مناسب یواس‌اس وینسنس در صبح امروز در خلیج فارس، یک هواپیمای مسافربری ایران بر فراز تنگه هرمز سرنگون شده است. این یک فاجعه انسانی وحشتناک است. ما تاسف و همدردی خود را با مسافران، خدمه و خانواده های آنها اعلام می کنیم».

در این بیانیه ادعا شده بود زمانی که هواپیما به هشدارهای مکرر وینسنس توجه نکرده است، هدف قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها