سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

برای صرفه جویی در مصرف آب نیازمند گذار به کشت گلخانه ای هستیم

سخنگوی کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس گفت:با کشت گلخانه‌ای می‌توانیم به بحث تامین آب کمک کنیم، باید محصولاتی که آب زیاد مصرف می‌کند را به کشت گلخانه‌ای بسپاریم و این محصولات را در گلخانه‌ها داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۹۹
برای صرفه جویی در مصرف آب نیازمند گذار به کشت گلخانه ای هستیم

علی وقف‌چی سخنگوی کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس در خصوص دلایل ایجاد بحران آب در کشور به جام جم آنلاین گفت: میلیون ها سال زمان برده تا آب های زیر زمینی تشکیل شوند و ما در یک مدت کوتاه چندصد برابر میزان تولیدی یا ورودی از آن برداشت می کنیم لذا مسلما با مشکل کم آبی مواجه خواهیم شد. با اینکه می توان راهکار های منطقی را برای جلوگیری از هدررفت آب در پیش گرفت اما متاسفانه مسیرهای مدیریتی و اجرایی مانع شده اند.

وی ادامه داد: مردم ایران آب را باید سرمایه ملی تلقی کرده و از منظر اقتصادی نیز به آن بها دهند چرا که با رویکرد پیش رو نمی توان در این راستا اقدامات بهینه ای انجام داد.

وقف چی استفاده از دانش روز جهان را یکی از مهم ترین راهکارها برای حل بحران کم آبی دانست و گفت: امروزه در برخی از مدیریت ها از ظرفیت های علمی داخل و خارج استفاده نمی کنیم ازجمله سوپر جاذبه ها، باروری ابرها، بازچرخانی آب ها از مرزها و مناطق آزاد و از همه مهم تر مدیریت آب های کلان که تنها با همین مدیرت می توان از خسارت های بسیاری جلوگیری کرد. به عنوان مثال آب را از کوهای سرچشمه کردستان به مناطق شمالی که بیش از هزار میلی متر بارندگی دارد، منتقل می کنیم در صورتی که آب در کردستان، زنجان، همدان و ... به شدت مورد نیاز است.

به گفته وی این عملکرد اشتباه ناشی از بی تدبیری است، در حالی که می توان از منابع استان گیلان به عنوان تامین کننده آب کشاورزی استفاده کرد. ایران جزو کشورهای نیمه‌خشک است لذا باید واقع‌بین بود و طبق موقعیت جغرافیایی که داریم برنامه‌ریزی کنیم. وقتی ما دچار کمبود آب هستیم، تداوم برخی از تصمیمات اشتباه است.

وی در زمینه بحران آب عنوان کرد که در کشور خلاهای قانونی زیادی وجود دارد، در مدیریت شهرها نیز با بی تدبیری روبه رو هستیم و باید برای فضای سبز با توجه به علم و دانش روز بشر از گونه هایی استفاده کرد که کمترین نیاز آبی را داشته باشند. علاوه بر آن، در بحث کشاورزی که حدود 90 درصد آب کشور توسط نظارت جهاد کشاورزی استفاده می شود، تدابیری باید اندیشید تا در حذف محصولات تابستانی بخصوص صیفی جات و سبزی جات اقداماتی رخ دهد و به سمت تولید محصولات باغی با رویکرد حداقل مصرف آب پیش رویم.

وقف چی؛ مدیریت مصرف آب را نخستین فاکتور و عامل موفقیت یک کشور در زمینه مصرف آب دانست و گفت: . بیش از 90 درصد از مصارف آب در زمینه کشاورزی است. خیلی از کشورها که با بحران آب نیز مواجه نیستند، مدیریت آب آنها بسیار سختگیرانه و بهتر است و در واقع به مسئله آب بهاء می دهند.

به گفته وی، ما سالیان متمادی تصمیمات اشتباه زیادی در مدیریت آبی گرفتیم. طی این سال‌ها ما اکثر منابع آبی زیرزمینی را بیرون کشیدیم و مصرف کردیم همچنین از منابع آبی بیش‌ازاندازه برای کشاورزی استفاده نمودیم.

وقف چی ادامه داد: وقتی با کشت گلخانه‌ای می‌توانیم به بحث تامین آب کمک کنیم. چرا این اقدام صورت نمی پذیرد؟ این در حالی است که همان محصول در زمین کشاورزی طبیعی ممکن است ده‌ها برابر آب مصرف کند. باید محصولاتی که آب زیاد مصرف می‌کند را به کشت گلخانه‌ای بسپاریم و این محصولات را در گلخانه‌ها داشته باشیم.

وقف چی خاطرنشان کرد، علاوه بر موارد ذکر شده مصرف بیش‌از اندازه در آب روستایی، شهری و خانگی داریم. طبیعی است تا زمانی که این روند ادامه یابد، هرروز با مشکل تازه‌ای از بحران آب در کشور مواجه باشیم.

وی در خصوص بحث پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای خزر به جام جم آنلاین گفت: باید با حداقل ظرفیت انتقال آب بیشترین بهروری را داشته باشیم. بررسی ها نشان می دهد از دریای خزربه دشت قزوین آب منتقل شده است، ما بر این عقیده هستیم که می توان آب موجود در مناطق مختلف را با تدابیر مدیریتی مناسب کنترل کرد، همچنین حداقل هزینه همراه با کوتاه ترین مسیر را برای انتقال آب استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها