عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، سکوت در برخورد با قضات متخلف و اعلام نکردن آن را از ضعف های قوه قضائیه دانست و با اشاره به فرمایش رهبری بیان کرد:قاضی فاسد را محاکمه‌ کنید و او را شلاق‌ بزنید و به مردم هم اعلام کنید،این امر باعث میشود هم فساد به حد اقل برسد هم مردم به قوه قضائیه امیدوار شوند.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۸۷
برکناری 100 قاضی متخلف در استان تهران / مبارزه با مفسدان اقتصادی تشدید شود

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین، گفت: مسائل قوه قضائیه متنوع و پیچیده است. در کشور قضات سالم و با سواد در پیکره قوه قضائیه حضور دارند و شاید بدلیل فعالیت خاموش و نداشتن سروصدا خیلی شناخته نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از قضات کشور، از سلامت، سواد و درایت لازم برخوردارند، اظهار داشت: بجز این افراد دو دسته دیگر از قضات نیز درون قوه قضائیه حضور دارند؛ یک دسته از این افراد انسان‌های سالمی هستند اما روحیه مردمی لازم همچنین درایت مورد نیاز برای جذب مردم به نظام و انقلاب را ندارند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اظهار داشت: طبق اشاره رئیس قوه قضائیه، برخی مواقع در دادگا‌ه به ناحق، برخوردهای ناپسندی با انسان‌های محترم صورت می‌گیرد یعنی تکریم ارباب رجوع در دادگاه یا دادسرا در برخی مواقع بخوبی انجام نمی شود.

دهقان گفت: افرادی هستند که اتهام مختصری دارند و حتی امکان دارد تا انتهای تحقیقات مقدماتی نیز برای وی منع تعقیب صادر شود و یا در دادگاه رای به حکم برائت باشد، بنابراین نباید برای افراد دست‌بند و پابند بسته شود چراکه آبروی افراد ریخته می‌شود.

وی اظهار داشت: چندی پیش در شهرستان طرقبه و شاندیز و در دوره دادستان قبلی به مجموعه‌ای افراد محترم ،اتهامی زده شد اما مشخص بود به این افراد ارتکاب جرمی وارد نیست؛ در بین این افراد اگر یک نفر خطاکار بود بقیه انسان‌های سالمی بودند و متاسفانه با بدسلیقگی رخ داده، برای افرادی که اصلا نیازی نبوده دستبند به آنها بزنند، پابند و دستبند زده‌ شد که این کار اشتباه بود.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس، اضافه کرد: پس از مدتی مشخص شد که برداشت قاضی مقدماتی و دادستان زیربط که بعد از مدتی نیز تعویض شدند، برداشت اشتباهی را داشتند و به این چند نفر و خانواده این افراد ظلم شد همچنین آنان را نسبت به قوه قضائیه بدبین کرد.

دهقان در ادامه گفت: برخی از قضات اگرچه انسان‌های سالم و پاکی هستند اما بدلیل عدم درایت و روحیه غیرمردمی، تعدادی از مردم که به دلایلی گذرشان به قوه قضائیه می افتد را نسبت به انقلاب و قوه قضائیه بدبین می‌کنند، لذا این مسئله مشکلی در این قوه بود و رئیس قوه قضائیه نیز از باب مثال به این داستان اشاره کردند.

وی ادامه داد: مشکل تنها دستبند و پابند نیست بلکه برخوردهای تند و اشتباه،در مرحله تفهیم اتهام انداختن افراد بدون ادله کافی به زندان ویا برخوردهای سلیقه ای وبعضا تند برخی ضابطان که تحت اشراف قضات عمل می کنند از مواردی است که مردم را نسبت به قوه قضائیه بدبین و به سرمایه اجتماعی نظام آسیب می رساند.

دهقان گفت: در برخی موارد قضات روحیات غیر مردمی، عدم وارستگی شخصی و نیز غرور و تکبر دارند، با اعتراض فرد متهم یا ارباب رجوع به وی، دیده شده است که قاضی نیز برای گرفتن انتقام و سرکوب فرد ساعت محاکمه را در آخر هفته می‌گذارد سپس وثیقه صادر می کند و فرد متهم نیز با کسر زمان تا روز شنبه بدون هیچ اقدامی در زندان می‌ماند و این اقدامات نیز صحیح نیست.

وی گفت: فراموش نشود که برخی از متهمان، متهمان خطرناک هستند، برخی متهمان فساد اقتصادی اند و با این افراد باید با جدیت و قدرت تمام برخورد شود و اگر یک قاضی این متهمان را زندانی کرد نباید تقبیح شود. چراکه در برخی مواقع افراد متهمند و اموال مردم را به غارت بردند، قاضی باید با جدیت تمام، طبق قانون برخورد کند تا افرادی که مرتکب مفاسد اقتصادی و اخلاقی می‌شوند و به حیثیت جامعه ضربه می‌زنند نتوانند از این مسائل سوء استفاده کنند و باید هزینه فساد خود را بپردازند.

دهقان گفت: احترام به متهمان در جای خود محفوظ است و منافاتی با برخورد جدی با افرادی که مفسد اقتصادی هستند ندارد و باید با جدیت با این افراد برخورد شود چراکه آبروی نظام مهمتر از آبروی مفسدین اقتصادی است .

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس، تاکید کرد: اکثریت قضات در کشور ما سالم، عاقل، باسواد و با درایت هستند، اما بخشی اندک از آنان دارای درایت لازم نیستند واین دسته که افراد سالمی هم هستندهرچند کم تعداد هستند اما به خاطر روحیات سخت وتند خویی به قضات دسته اول وبه حیثیت قوه قضائیه و نظام ضربه وارد می کنند.

دهقان گفت: دسته سومی از قضات متاسفانه در گذشته بوده اند واکنون هم ممکن است باشند که ناسالم سفارش پذیر وناتوان در برابر وسوسه های مالی واخلاقی هستند البته تعداد این گونه افراد در شهرستان‌های کوچک به ندرت ممکن است یافت شوند اما در شهرهای بزرگ مثل تهران ممکن است همچنان وجود داشته باشند که باید هم مردم هم وکلا وهم قضات شریف وسالم وهم کارکنان قضایی نسبت به آنها حساس باشند واز طریق حفاظت اطلاعات قوه تخلفات آنها را پیگیری کنند.

وی با اشاره به فعالیت رئیس جدید دادگستری استان تهران بیان داشت: از زمان ریاست ایشان با قضات ناسالم بشدت برخورد شد و بیش از 100 قاضی متهم به فساد را عوض کردند و این ها از سِمَت قضایی عزل شدند که کار بسیار مهمی بود و پاکسازی بزرگی در استان تهران صورت گرفت.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس، سکوت در برخورد با قضات متخلف و اعلام نکردن آن را را از ضعف های قوه قضائیه دانست و با اشاره به فرمایش رهبری بیان کرد:قاضی فاسد را محاکمه‌ کنید و او را شلاق‌ بزنید وبه مردم هم اعلام کنید،این امر باعث میشود هم فساد به حد اقل برسد هم مردم به قوه قضائیه امیدوار شوند.

دهقان تاکید کرد: از اموری که امروزه به آن نیاز است هم برخورد با مفاسد اقتصادی در درون قوه قضائیه است وهم باید به افرادی که فاقد درایت، عقلانیت و تعادل‌ هستند،میدان داده نشود چراکه صرف سالم بودن کافی نیست افراد فاقد روحیه مردمی و نیزافراد مغرور و متکبرهم وفاقد تعادل روحی روانی وبی درایت هم به هراندازه باشند به حیثیت قوه قضائیه ضربه وارد و قلب مردم را نسبت به انقلاب مکدر می‌کنند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها