نماینده مردم ماهشهر و امیدیه گفت: سوء مدیریت در زمینه مدیریت آب ملموس و محسوس است و این مسئله خوزستان را با مشکل مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۷۵
لزوم اجرای طرح آب شیرین کن با مشارکت بخش خصوصی/ سوء مدیریت ها مشکل آب خوزستان را تشدید کرد

علی گلمرادی در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار کرد: درباره مشکل آب خوزستان، عوامل متعددی دخیل است که یکی از این عوامل؛ کاهش نزولات آسمانی و بارندگی ها در سطح کشور به ویژه مناطق جنوب است و این مسئله به شدت بر روی مخازن آب و سفره های زیرزمینی و آب پشت سدها اثر بسیار منفی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن شرایط اقلیمی و افزایش گرمای هوا هم باعث شدت تبخیر آب شده است، یکی از مشکلات سدها و در واقع پیامدهای منفی آن نیز همین است زیرا باعث می شود بخش قابل توجهی از ذخایر آب تبخیر شود. از سوی دیگر در سنوات گذشته و تاکنون با سوء مدیریت در زمینه مدیریت آب کشور روبرو بوده ایم و این مسئله کاملا ملموس و محسوس است.

وی با اشاره به نداشتن طرح جامع مدیریت آب گفت: این مسئله از دیگری عواملی است که مصرف غیراصولی، بی برنامه و توزیع نامناسب را که اساس آن سوء مدیریت است به دنبال داشته و سبب شده است امروز با این مشکلات جدی در خوزستان مواجه باشیم.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه ادامه داد: براساس تاکید و توصیه مقام معظم رهبری 20 هزار میلیارد در سال گذشته برای حل مشکلات خوزستان تخصیص داده شد و حدود 11 هزار و 800 میلیارد برای بحث مشکل آب و فاضلاب به ویژه آب شرب استان خوزستان درنظر گرفته شد که از محل کارون 3 و کوثر بیشتر نقاط استان از آب پایدار و سالم برخوردار شوند.

گلمرادی بیان کرد: بخش عمده ای از مصوبات این حوزه که در شورای اقتصادی هم مصوب شده، در حال پیگیری است و تقریبا این مصوبات یا انجام شده است و یا در شرف انجام است بنابراین با توجه به مسائل یاد شده مشکل شرب تا حدود زیادی می تواند حل شود اما تا اجرایی شدن این پروژه نزدیک به 5 تا 6 سال زمان نیاز هست.

وی افزود: بعد از مطالعات و قراردادهایی که باید انجام شود و باتوجه به بعد مسافتی که در سطح استان برای توزیع و انتقال آب وجود دارد، زمان زیادی طول می کشد تا این پروژه اجرایی شود، اما اگر اجرایی شود، کار اساسی و بزرگی است و باید از حسن توجه مقام معظم رهبری به خاطر توجه ویژه به استان خوزستان به ویژ آب این منطقه و تخصیص اعتبار تشکر کرد.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه عنوان کرد: این اعتبار از صندوق توسعه ملی هم باید تامین شود و برای اجرای پروژه، پیگیری های مستمر نیاز هست، تا متوقف نشود.

گلمرادی با اشاره به شوری آب عنوان کرد: اگر بخواهیم درباره این مسئله به صورت کارشناسی و تخصصی صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره داشت که در سالهای گذشته، آب پشت سدها مانع ورود آب دریا به رودخانه اروند و کارون می شد اما بعد از وقوع خشکسالی و یا تشدید خشکسالی این اتفاق را شاهد نبوده ایم و همین مسئله شوری آب در رودخانه اروند و کارون را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: در واقع آبی که از پشت سدها به رودخانه کارون می آید تا پیش از رسیدن به خرمشهر، مورد برداشت قرار می گیرد و طرح های توسعه نیشکر عامل اصلی این برداشت هاست و این موضوع سبب می شود کیفیت آب کاهش یافته و شور شده و حجم آن نیز کم شود. به عبارت دیگر حجم کم آب نمی‌تواند در مقابل آب شوری که از دریا وارد می‌شود، قرار بگیرد و به همین دلیل شاهد شوری آب هستیم.

وی تاکید کرد: برای وضع موجود هم باید چاره اندیشی کرد زیرا در حال حاضر یکی از موضوعاتی که می تواند کمک کند بحث آب شیرین کن هست.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه هم این الزام را برای دولت تعریف کرده ایم که در استان های ساحلی و جنوبی کشور که در حاشیه خلیج فارس هستند، بسترهای لازم را فراهم کرده تا با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی بتوانند از آب دریا استفاده و به نوعی آب شیرین را تامین کنند، بی تردید این اقدام می تواند کارساز باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها