بررسی ادعای واهی آمریکایی‌ها در رابطه با پرواز شماره 655 ایران ایر ؛

کارشناس پرواز: امکان ندارد یک هواپیمای غول پیکر با یک جنگنده اشتباه گرفته شود

سوم ژوئیه 1987 برابر با 12 تیر سال 1367 پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» پس از توقف در فرودگاه بندرعباس راهی دوبی بود که بر فراز آب های خلیج فارس مورد اصابت یک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۷۳
کارشناس پرواز: امکان ندارد یک هواپیمای غول پیکر با یک جنگنده اشتباه گرفته شود

به گزارش جام جم آنلاین ، در پی این اقدام جنایتکارانه ناو آمریکایی تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.

ناو آمریکایی وینسنس در حالی که نفت کش های کویتی را بدرقه می کرد دو موشک فینیکس حرارتی به سمت هواپیمای ایرباس ایرانی پرتاب کرد. در پی این اقدام جنایتکارانه ، هواپیمای ایرانی در هوا و بر فراز آب های خلیج فارس منفجر و قطعات آن بر روی آب پراکنده شد. هیچ یک از مسافران پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر جان سالم به در نبرد و همه شهید شدند.

اقدام جنایتکارانه ناو جنگی توجیهی نداشت. سرخط اصلی تمامی اخبار جهان در سوم ژوئیه 1988 و روزهای بعد از آن انفجار این هواپیما بود و این سوال مدام مطرح می شد که ناو آمریکایی به چه دلیلی باید یک هواپیمای مسافربری و غیرنظامی را مورد هدف موشک های مرگبار خود قرار بدهد؟

بر اساس گزارش ها نخستین توجیه آخرین توجیه هم شد و چیز دیگری به غیر از آن عنوان نشد. بر اساس احمقانه ترین و وقیحانه ترین توجیه تاریخ جنایت های هوایی، نیروهای ناو وینسنس، ایرباس ایرانی را به جای جنگنده های F14 ایرانی اشتباه گرفتند و به همین دلیل آن را مورد هجوم موشکی قرار دادند.

مهندس محمد مهدی غضنفری از مهندسان پرواز و نگهداری هواپیما به جام جم آنلاین گفت: « همان زمان هم مدام این موضوع مطرح می شد که با ساده ترین قواعد علم نظامی می توان یک هواپیمای مسافربری غول پیکر که سرعت پایینی دارد و ارتفاعش هم مشخص است را از یک جنگنده کوچک و سریع السیر تشخیص داد. این گفته من نیست، این چیزی است که از همان زمان مدام تکرار شد و جای هیچ شکی هم در این اظهار نظر نیست. »

وی افزود: « هواپیمای مسافربری غول پیکر دالان پروازی مشخصی دارد و غیر ممکن است بتوان آن را از یک هواپیمای جنگنده کوچک و سریع تشخیص نداد. این نیز چیز دیگری بود که مدام روی آن تاکید می شد. به خوبی می توان متوجه شد که تکرار مدام این گفته به خصوص در همان زمان نشان از تعمدی بودن آن حادثه دارد. »

غضنفری در رابطه با جنایت دوازدهم تیر ماه سال 67 که به دست ناو آمریکایی صورت گرفت نیز گفت: «در آن حادثه نیز کاملا مشخص است که تعمدی در کار بوده است. امکان ندارد که یک هواپیمای غول پیکر با یک جنگنده اشتباه گرفته شود. توجیهی که پس از آن حادثه عنوان شد هرگز پذیرفتنی نیست و یک جنایت بزرگ و خونبار را نمی توان به صرف اشتباه انکار کرد.»

4 سال بعد، اعتراف

چهار سال طول کشید تا پس از توجیه وقیحانه آمریکایی یک اعتراف دوباره سرتیتر اصلی رسانه های جهان شود. در سال 1992 مقامات نظامی آمریکایی اعتراف کردند که ناو هنگام پرتاب موشک در آب های سرزمینی ایرانی بوده و در واقع به قلمرو ایران تجاوز کرده است.

ویلیام راجرز فرمانده همان ناو جنگی وینسنس آمریکا که دستور به پرتاب موشک به سمت هواپیمای ایرانی داد در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا یافت.

او در ۲۴ اکتبر ۱۹۸۸ (۳ ماه پس از حادثه) در مراسم «خوشامدگویی ناو وینسنس» به‌خاطر بازگشت از مأموریت ۶ ماهه در غرب اقیانوس هند و خلیج فارس و دریای عرب سخنرانی غرورانگیزی را هم انجام داد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها