دبیری مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین:

مشارکت مردمی لازمه مقابله با بحران های آبی/ از بین رفتن تالاب ها با سدسازی های بی رویه

فرهاد دبیری مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ است و از آن تاریخ به بعد هم قانون دیگری اضافه نشده و طبق همان قانون باید مجوز حفر چاه های غیرمجاز را نمی دادیم که در برخی دوره‌ها وزارت نیرو این مجوز را داده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۷۱
مشارکت مردمی لازمه مقابله با بحران های آبی/ از بین رفتن تالاب ها با سدسازی های بی رویه

فرهاد دبیری مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه مسئله حفاظت از منابع آبی کشور و توزیع عادلانه آن بر اساس قانونی است که امور مرتبط را در اختیار وزارت نیرو قرار داده ،افزود: ما در منطقه اقلیمی خشک قرار داریم در نتیجه باید با یک حساسیت خاصی وضعیت منابع آب را مدیریت کنیم و چون این کار را نکردیم به این روز دچار شده ایم اما سازمان حفاظت محیط زیست زمانی به این قضیه ورود پیدا می کند که عدم مدیریت منابع آب بر اکوسیستم های آبی کشور و تالاب ها اثر می‌گذارد و چون تالاب‌های کشور قانونا در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست هستند، بنابراین این سازمان به ماجرا ورود می کند و اساسا نقشی در عدم مدیریت منابع آبی کشور ندارد.

دبیری با بیان اینکه بر اساس قانون، سازمان محیط زیست حقابه ای را از طبیعت طلب می کند افزود: یکی از معضلاتی که باعث می شود این حقابه محقق نشود، سدسازی های بی رویه ای بوده که بر روی رودخانه‌ها انجام داده اند، نتوانستیم حقابه زیست محیطی مان را تأمین کنیم و در نتیجه با تشدید خشکسالی در سال های اخیر نتوانستیم تالاب‌های خود را داشته باشیم و نجات دهیم.

وی تصریح کرد: ما اساساً معتقدیم که باید حقابه زیست محیطی تامین شود، بر همین اساس در سال گذشته قانون حفاظت مدیریت تالاب‌های کشور به تصویب رسید که در این قانون هم مسئله حق آبه پیش بینی شده که باید سهم یا حقابه زیست محیطی تالاب ها تامین شود، با این حال بیشترین مصرف آب کشور از منابع آبی بسیار محدودی که در کشور موجود است، متأسفانه مصارف کشاورزی است، حال در مدیریت این قضیه بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اختلاف نظر به وجود آمده که باید هرچه زودتر به یک اتفاق نظری برسند.

مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اگر الگوی کشت مورد تجدید نظر واقع نشود و صرفه جویی در مصارف تبیین نشود، و در محصولات آب بر تجدید نظری صورت نگیرد و ما به سمت محصولاتی نرویم که کم آب بر هستند ما همچنان با این وضعیت رو به رو خواهیم بود.

وی با اشاره به بحران های آبی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این معضلی که آب شور وارد سیستم مصرف آب شربشان شده در واقع همان اشتباه گنبد نمکی بود که بدون مطالعه و تحقیقات دچارش شدیم و امروزه عوارض آن ها نمایان تر است. باید توجه داشته باشیم که در تمامی معضلات زیست محیطی آنچه که بسیار مهم است مشارکت مردمی می باشد و چنانچه این مشارکت شکل نگیرد نمی توان به مقابله با معضلات برخواست. بنابراین تا زمانی که مشارکت مردم را نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و تا زمانی هم که آگاه نشوند علاقه‌ای به مشارکت نخواهند داشت بنابراین آگاه سازی تامین افکار عمومی و عواقب وضعیتی که داریم که این تنها در مورد آب نیست.

دبیری در پایان مهم ترین مشکل زیست محیطی حال کشور را مشکل خشک سالی برشمرد و گفت: همانطور که آقای دکتر کلانتری هم رئیس سازمان محیط زیست به کمک به این موضوع اشاره کردند بزرگترین بحران که در کشور گریبانگیر خواهد شد بحران آب کشور با این دوره های خشکسالی و این عدم مدیریت در منابع آب خواهد بود و آنطور که می گویند استراتژی جدیدی برای مدیریت منابع دارند که ما امیدواریم بتوانند آن کاستی‌های گذشته را تا حدودی برطرف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها