یک کارشناس حقوق محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین:

آلوده تر شدن رود کارون تهدید بزرگی برای مردم آبادان و خرمشهر است

یک کارشناس محیط زیست گفت: مسئولین استانی در جنوب کشور باید دقت داشته باشند تا از ورود آلاینده های آب مثل همان پساب کشاورزی و فاضلاب به رودخانه ها جلوگیری شود و قطعا این ها تنها راه برون رفت از معضل و حفظ آب شرب است.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۶۹
آلوده تر شدن رود کارون تهدید بزرگی برای مردم آبادان و خرمشهر است

حجت الاسلام عباس برزگر وکیل دادگستری و کارشناس حقوق محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین به مسئله بحران آب در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: در خوزستان با دو معضل بزرگ روبه‌رو هستیم که یکی معضل شوری آب است که اگر آب های مربوط به صنایع نیشکر خوزستان و صنایع هفت گانه ای که در این استان مشغول به فعالیت هستند را کنترل کنند، بخشی از این معضل قابل مدیریت و کنترل است.

وی با بیان اینکه فعالیت این صنایع نمک و در نهایت شوری آب را تشدید می کند تصریح کرد: چندین سال روی این موضوع بحث بود و حتی پرونده‌ هایی هم در رابطه با بحث شوری آب در دادگستری تشکیل شد که آب این صنایع یا وارد کارون و یا وارد رودهای دیگر می‌شد. البته همین ماجرا در خصوص تالاب بین‌المللی شادگان هم وجود داشت که فعالیت صنایع نیشکر باعث شده بود بر شوری آب افزوده شود و آن زمان با کار عملیاتی و پیگیری برخی سازمان ها، ورود آب این صنایع به تالاب را مسدود کردند.

این کارشناس حقوق محیط زیست ادامه داد: بحث بعدی مربوط به حوضه آبریز رود کارون است که از دزفول یا مناطقی قبل از آن و در نقاطی که سرچشمه رودخانه بزرگ است، فاضلاب ها یا پساب های کشاورزی وارد آن می شود که مشخصا در آب های مربوط به کشاورزی به لحاظ استفاده از کودهای شیمیایی، آب می‌تواند آلوده به نیترات بالا باشد.

وی با بیان اینکه اضافه شدن آلودگی به رود کارون تهدید بزرگی برای مردم ساکن در این حوضه آبریز به خصوص مردم آبادان و خرمشهر است، افزود: هم دولت و هم مقامات محلی برای کنترل آلودگی ها و شوری و موادی که وارد آب می شوند و غلظت آب را بالا می برند که از آن به سنگینی آب تعبیر می‌شود باید وارد عمل شوند و تهدید را از سلامتی مردم دور کنند.

برزگر در خصوص راه های برون رفت از این معضل اظهار داشت: راه های رهایی از چنین معضلاتی این است که اجازه ندهند به هیچ وجه شوری صنایع نیشکر خوزستان وارد آب‌های منطقه شود و طبق تصمیمی که قبلا گرفته اند، با حفر کانال، باید پساب این صنایع به منطقه دیگری هدایت شود، مثلا به سمت خلیج فارس هدایت شود که این کار شاید هم انجام شده باشد که اینها را باید از وزارت نیرو و سازمان محیط زیست یا استانداری خوزستان سوال کرد که این تصمیم تا چه حدی عملی شده است.

وی با بیان اینکه باید روی مسئله عدم ورود پساب صنایع نیشکر به این رودها حساس بود، تاکید کرد: مسئولین استانی در جنوب کشور باید دقت داشته باشند تا از ورود آلاینده های آب مثل همان پساب کشاورزی و فاضلاب به رودخانه ها جلوگیری شود و قطعا این ها تنها راه برون رفت از معضل و حفظ آب شرب است.

این کارشناس حقوق محیط زیست لزوم توجه ویژه دولت به منطقه خوزستان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: از قوه مجریه و البته قوه مقننه انتظار می رود بسترهای لازم برای رفع بحران آب در منطقه خوزستان را فراهم کنند. قانونگذاری می بایست با ضمانت اجرایی صورت پذیرد و انتظار این است که با شناخت کامل نسبت به شرایط موجود در جنوب کشور مصوبات اجرایی وضع و عملیاتی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها