نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: در حال حاضر مسئله کمبود و شوری آب به علت کم شدن نزولات آسمانی و انتقال آب و توسعه نیشکر است که سالهای گذشته صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۶۶
احداث پروژه های غیرکارشناسی موجب کاهش آب کارون شده است/دولت در رفع گره های خوزستان عاجز است

عبدالله سامری در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود: امروز شاهد پیشروی آب خلیج فارس به اروندرود و از اروند رود به کارون هستیم، در گذشته آب بالا نمی آمد، زیرا آب و نزولات آسمانی زیاد بود و آب شور را پس می زد و اجازه نمی داد که وارد کارون شود در نتیجه کارونی که ما برای شرب استفاده می کنیم، امروز شور شده است.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس نهم و دهم در گفتگو با ما اظهار کرد: در رابطه با قضیه آب استان خوزستان باید بر این مسئله تاکید کرد که انتقال آب این استان به اصفهان و کانال های بهشت آباد و تونل های گلاب یک و گلاب دو، 15 سال پیش اتفاق افتاده است و در حال حاضر مسئله کمبود و شوری آب به علت کم شدن نزولات آسمانی و انتقال آب و توسعه نیشکر است که سالهای گذشته صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نزولات آسمانی در سالهای قبل زیاد بود و کمبود آب را نشان نمی داد اما با کم شدن نزولات آسمانی و انتقال سرشاخه های کارون به اصفهان و استانهای دیگر و احداث برخی پروژه های غلط و غیرکارشناسی در خرمشهر نظیر پروژه نیشکر که امروز می بینیم، به صورت سرسام آور آب از کارون می گیرد و این مسئله تاثیر بسزایی بر روی آب پایین دست یعنی شادگان و خرمشهر و آبادان داشته است.

سامری با بیان اینکه فشارهای زیادی به دولت آورده و اکنون نمایندگان در مجلس می آورند تا با کشور عراق به تفاهم برسیم، گفت: با این اقدام می توان سدی را در ورودی اروند رود و سمت ام القصر عراق احداث کرد و اروند رود و کارون و بالادست عراق که شط العرب خوانده می شود، مخزن آب شیرین برای کشاورزی و سایر مباحث شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با ابزار تاسف از عجز دولت در زمینه رفع گره های موجود بر سر راه مردم مطنقه خوزستان گفت: دولتی ها می گویند که دولت عراق وارد این قائله نمی شود. در حالی که عدم ورود دولت عراق در این قضیه صحیح و منطقی است چون ما وارد محدوده سرزمینی آنها در منطقه آبهای اروند رود شدیم و مسئولان ما نمی توانند این مسئله را بپذیرند و یا بفهمند.

وی اظهار کرد: این مسئله به همان قرارداد 1975 الجزایر که خطی بین ایران و عراق در اروندرود مشخص کرده، بازمی گردد، اروند رود سرازیری اش بیشتر به سمت ما است، در واقع رسوبات و گل و لای هایش سمت ساحل ما چسبیده است، طبعا این رسوبات و گل و لای ها سمت ساحل ما می آیند و این خط را برهم می زنند.

سامری افزود: به این دلیل ما داخل خط عراق می رویم و آنها به خاطر اینکه ما به خاکشان وارد شده ایم، حاضر نیستند پای کار بیایند و در زمینه احداث سد و لای روبی اروند به ما کمک بکنند.

این نماینده مجلس با اشاره به شوری آب در منطقه خوزستان بیان کرد: امروز به خاطر آب شیرینی که از پشت سدها رها می شود، شاهد پیشروی آب خلیج فارس به اروندرود و از اروند رود به کارون هستیم، در گذشته آب بالا نمی آمد، زیرا آب و نزولات آسمانی زیاد بود و آب شور را پس می زد و اجازه نمی داد که وارد کارون شود در نتیجه کارونی که ما برای شرب استفاده می کنیم، امروز شور شده است.

سامری عنوان کرد: در خرمشهر با کم شدن آب و پیشروی آب خلیج فارس به کارون و وارد شدن آب شوره زار خلیج فارس به کانال ژیان باعث شوری آب شده ایم و در عین حال دولت ها هم نسبت به خرمشهر، آبادان، شادگان و سوسنگرد کم لطفی کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره برون رفت از وضعیت فعلی تاکید کرد: امروز ما تا حدودی از این بحران خارج شدیم و روز گذشته بندخاکی را در کارون نرسیده به کانال ژیان که کانال آب شیرین هست و از سمت اهواز خودش را تغذیه می کند، با همت و تلاش قرارگاه خاتم الانبیاء و استاندار و غیره راه اندازی کرده ایم.

وی بیان کرد: این بند پس از 6 شبانه روز احداث شده و از پیشروی آب شور خلیج فارس به کارون و از کارون به کانال ژیان جلوگیری می کند. در حال حاضر طرح غدیر 2 هم به اتمام رسیده و کار برداشت آب از روستاها و شهر خرمشهر از غدیر 2 خواهد بود و به این خاطر کمتر می توانیم در زمینه آب احساس نگرانی داشته باشیم.

سامری تصریح کرد: دولت اعتباری برای آب آبادان و خرمشهر و شادگان در نظر گرفته زیرا لوله غدیر باید انتقال داده شود به سد کرخه، اما اگر لوله آب غدیر مستقیم از قیصریه به خود سد کرخه کشیده شود دیگر به صورت مستقیم می توانیم آب خود را از سد کرخه بگیریم و وارد خرمشهر، ابادان و شادگان می شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس ادامه داد: با افتتاح خط غدیر که 15 تیرماه افتتاح می شود، از شوری آب رها می شویم و شاهد کیفیت آب خواهیم بود. آبی که در کانال ژیان می ماند، می تواند برای کشاورزی خودمان قابل استفاده باشد. در حال حاضر به خاطر شوری آب به کشاورزی ما لطمه وارد شده و بسیاری از نخیلات و محصولات خشک شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها