بر اساس نتایج اولیه انتخابات ترکیه، اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری و حزب او در انتخابات پارلمانی در آستانه پیروزی قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۸۹
اردوغان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه پیروزی مجدد در انتخابات و حفظ کرسی ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

این پیروزی که با اجرای اصلاحات قانون اساسی همراه خواهد بود، با تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی، اختیارات اردوغان را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

بنا بر اعلام کمیته انتخاباتی ترکیه، تاکنون بیش از ۲۰% آرا شمارش شده و بر اساس آمار کنونی، اردوغان توانسته حدود ۶۰% آرا را از آن خود کند. «محرم اینجه» از حزب «جمهوری‌خواه خلق» هم با کسب ۲۸.۶% آرا در جایگاه دوم انتخابات قرار گرفته است.

در انتخابات پارلمانی هم که امروز همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، حزب «عدالت و توسعه»، متشکل از متحدان اردوغان، توانسته ۶۳% آرا را به دست آورد. نزدیک‌ترین رقیب این حزب، ائتلاف معارضین دولت است که تا این لحظه تنها ۲۷% کرسی‌ها را به دست آورده است.

همزمان با انتشار این آمار، مخالفان اردوغان که بر خلاف تبلیغات پیش از انتخابات با شکست سنگینی مواجه شده‌اند، شائبه تقلب در انتخابات را مطرح کرده‌اند.

«بلونت تزکان» معاون حزب جمهوری‌خواه خلق مدعی شده که نتایج اعلام‌شده از سوی ناظران این حزب که در مراکز رأی‌گیری حضور داشته‌اند، با آمار اعلام‌شده از سوی دولت تفاوت فاحشی دارد.

به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، تزکان مدعی شده که بر اساس آمارهای ناظران این حزب، اردوغان ۴۷% و اینجه ۴۰% آرا را کسب کرده و انتخابات باید به دور دوم کشیده شود.

حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ در ترکیه در قدرت است و از آن زمان تاکنون اقتصاد این کشور چهره متفاوتی به خود گرفته است. این کشور از آن زمان، سالانه به صورت متوسط ۶% رشد اقتصادی داشته است.

اردوغان پارسال اصلاحات قانون اساسی را به رأی عمومی گذاشت و مردم ترکیه به این اصلاحات رأی مثبت دادند. بر اساس نسخه اصلاح‌شده قانون اساسی، در دولت جدید دفتر نخست‌وزیری حذف شده و اختیارات اجرایی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و او می‌تواند اعضای کابینه را از افرادی که نماینده پارلمان نیستند انتخاب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها