خرید خودرو یکی از مسائلی است که چالش برانگیز بوده و همواره ورود به این موضوع مسائلی با خود دارد که آن را به مساله ای مهم تبدیل میکند.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۶۸
نگاهی به بخش مهم بازار خودرو: بهترین انتخاب های زیر 50 میلیون تومان

با توجه به تنوع گزینه های موجود در بازار و از طرفی ورود خودروهای جدیدتر که اولین بار عرضه میشوند، انتخاب یک خودروی صفر کیلومتر کمی سخت به نظر می رسد. از سوی دیگر اطلاع از قیمت روز خودرو نیز با توجه به نوسانات گسترده کمی مشکل به نظر میرسد و معمولا خریداران هنگام رجوع به بازار از قیمت دقیق خودرو آگاه میشوند، موضوعی که در مورد خودروهای دست دوم تشدید میشود و تشخیص و تفکیک و انتخاب آنها را کمی مشکل میکند.

اما یکی از بازه های قیمتی بازار رده زیر 50 میلیون تومان است که همواره مورد توجه تولید کنندگان داخلی و خریداران بوده است و بخش اعظم معاملات خودرو در این بازه قیمت صورت میگیرد. در این مقاله سعی داریم به معرفی بهترین خودرو تا 50 میلیون تومان و ابزارهایی برای مقایسه خودرو و تصمیم گیری بهتر در این خصوص بپردازیم.

اگر سری به بازار خودروهای صفر کیلومتر زده باشید گزینه های داخلی و چینی بیشترین سهم بازار را دارند و عملا خبری از شرکت های دیگر نیست.

پژو 207، رنو ساندرو، رنو ال 90، رانا، MVM315، جک J5، لیفان X50، برلیانس h320، اچ 30 کراس قسمتی از خودروهای پر آوازه در بازار هستند که بازار نسبتا مناسبی دارند.

در خصوص خانواده پژو و بخصوص 206 و به دنبال آن 207 و دنا چندین نکته قابل ذکر است. این خودروها بر پایه 206 شکل گرفته اند و 206 را باید یکی از موفق ترین خودروهای برند پژو دانست که رقم 6 میلیون فروش در سراسر جهان را تجربه کرده و این رقم در ایران در مرز 2 میلیون است.

در خصوص عملکرد نیز باید گفت 206 از لحاظ امنیت، مصرف سوخت و چالاک بوده و بر این اساس بازار مناسبی دارد.

از طرفی فضای اتاق آن به گونه ای است که برای کاربردهای شهری و خانواده های کم جمعیت طراحی شده، هر چند مشکلی برای مسافرت با آن نیز وجود ندارد.

در نمونه های دست دوم آن نیز مطلوبیت بازار خوبی دارد و خرید آن هیچ گونه ریسکی در این خصوص ندارد.

امکانات خودرو در حد پایه ای و مطلوب است و خرید آن به عنوان یک گزینه خوب برای خانواده های کم جمعیت قابل پیشنهاد است.

رانا خودرویی است که بر اساس پلتفرم 206 صندوق دار (206-اس دی) و به منظور کاهش هزینه های تولید و نگهداری و با دید اقتصادی تولید شده است. از بدنه گرفته تا بخش های داخلی و فنی، رد پای پژو 206 مشهود و بخشهایی از قطعات داخلی دو خودرو مشترک است.

نمی توان موفقیت بازار 206 را برای رانا متصور بود ولی اگر به دنبال خودرویی با ماهیت 206 و فضای بیشتر هستید و بیشتر مسافرت میکنید میتوانید با هزینه کمتر به سراغ این گزینه بروید.

اما موضوع 207 کمی متفاوت است. این خودرو در رده قیمتی بالاتر از این دو گزینه قرار دارد و بسیار به روزتر از 206 است.

از بخشهای ایمنی تا طراحی داخلی و ظاهری خودرو کاملا تغییر کرده و باید به جرات گفت که با فیس لیفت صورت گرفته، ظاهر و عملکرد آن بسیار جذاب تر شده است. این خودرو همانند 206 چالاک و عملکرد موتور بهتری در قیاس با آن دارد.

بخش های داخلی خودرو بهبود یافته و با اضافه شدن امکاناتی نظیر مانیتور، رینگ های آلومینیومی، دوربین عقب، کروز کنترل، دگمه های کنترل روی فرمان و ... به روزتر از 206 می باشد.

فضای داخلی خودرو نیز بیشتر از 206 است و در کل باید آن را در یک پله بالاتر از 206 و مناسب جوانان و اهالی هیجان و سرعت دانست.

هر چند برای خانواده های کم جمعیت نیز میتواند مناسب باشد. لذا از لحاظ رده بندی باید به ترتیب 207، 206 و رانا را بعنوان رتبه های یک تا سوم خانواده پژو دانست.

روایت چینی های بازار ایران با تنوع بسیار از سوی تولید کنندگان آن همراه است. MVM315، جک J5، لیفان X50، برلیانس h320، h330 و اچ 30 کراس هر یک خودروهایی در کلاس متفاوت هستند.

هاچ بک ام وی ام با هدف مقابله با 206 به بازار عرضه شد ولی هیچگاه نتوانست رقیب جدی برای این خودرو باشد. مشکلات فنی و محرکه نامناسب، علیرغم ظاهر و امکانات خوب با همراهی پشتیبانی نامناسب منجر شد تا این خودرو جایگاه بازار مناسبی نداشته باشد.

در خصوص لیفان X50 باید آن را یک کراس اور نسبتا کوچک شهری است که به دلیل به دلیل طراحی جذاب خارجی و داخلی، با استقبال بازار روبرو شد.

این خودرو با موتور 1500 سی سی و دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شده ولی به کیفیت پایین، افت قیمت، خدمات پس از فروش و نیز قیمت غیر منطقی با سقوط در بازار مواجه شده و نیز وضعیت مناسبی در بازار ندارد.

اچ 30 کراس محصول مشترک پژو فرانسه و دانگ فنگ چین است. در زمینه طراحی خارجی خودرو نمیتوان امتیاز خاصی برای آن در نظر گرفت. اما طراحی داخلی تا حدی مناسب و فضا و امکانات کابین خوب ارزیابی میشود.

محرکه به کار گرفته شده روی آن همانند همتای فرانسوی اش 207 است ولی عملکرد آن به هیچ عنوان با 207 قابل مقایسه نیست. استهلاک بالا و کیفیت پایین تر مونتاژ عواملی هستند که آن را در رتبه پایینی قرار میدهند.

موضوع دو چینی دیگر این رده کمی متفاوت است. جک J5 سدانی است که توسط کرمان موتور و تا سال 1396 عرضه شد و هم اکنون دیگر خبری از گزینه صفر کیلومتر آن نیست.

این خودرو که با طراحی ظاهری و داخلی نسبتا مناسب و در دو سری اتوماتیک با موتور 1800 سی سی و دستی با موتور 1500 سی سی به بازار عرضه شد و در زمان خود توانست محبوبیت خوبی در بازار کسب کند، بخصوص نسخه اتوماتیک که توانایی موتور آن نیز در حد مطلوبی بود. اما عواملی همچون نفوذ صدا به کابین، تنبلی خودرو در سربالایی و مصرف سوخت بالا در مدل اتوماتیک از نکات منفی این خودرو هستند. اما به جرات میتوان گفت یکی از سدان های خوب در این رده قیمت است.

برلیانس H330 را باید یکی از سدان های چینی مطلوب بازار ارزیابی کرد که با طراحی خوب در کنار پشتیبانی مناسب پارس خودرو توانسته موقعیت خوبی در بازار کسب کند. طراحی ظاهری خوب در کنار دیزاین مناسب داخلی، استهلاک کم و امکانات قابل قبول از موارد مثبت این خودرو هستند.

شتاب اولیه و کیفیت پایین متریال داخلی عوامل منفی این خودرو هستند که در کنار مشخصه های مثبت آن به چشم نمی آید. H320 نیز که نمونه هاچ بک برلیانس است با مشخصه های فنی و ظاهری مشابه همان کیفیت را با فضای کمتر صندوق و طراحی اسپرت ارائه میدهد لذا در رده خودروهای چینی باید برلیانس را چه در مدل سدان و چه هاچ بک موفق ارزیابی کرد و رتبه نخست دانست و در رده بعد با جک J5 را قرار داد.

مقایسه خودرو ال 90 و ساندرو کار سختی نیست. هر دو خودرو پلت فرم مشابهی دارند و حتی طراحی داخلی خودروها نیز کپی یکدیگر است. با این تفاوت که ساندرو تا حدی ظاهر بهتری دارد. اما هر دو خودرو از لحاظ کیفی و استهلاک در رتبه بالایی قرار دارند و بازار مطلوبی نیز بر آنها حاکم است. لذا انتخاب بین این دو بیشتر سلیقه ای است هر چند ساندرو از لحاظ قیمت گرانتر است.

اما در کل رتبه نخست خرید را باید به فرانسوی ها و به ترتیب به محصولات رنو با ترجیح انتخاب سلیقه ای میان ال 90 و ساندرو، سپس 207 و در رده بعد به محصولات برلیانس داد. این موارد با توجه به بازارپسندی و ماهیت فنی و طراحی مناسب برجسته ترین صفر کیلومترهای این رده قیمت هستند. سایر گزینه ها را باید بر اساس اولویت های سلیقه ای خریداران با توجه به موارد ذکر شده دسته بندی نمود.



در میان ماشین های دست دوم تا 50 میلیون تومان شاهد حضور مگان(1390)، کیا پیکانتو (2012) و X60 کرمان موتور اتومات (1393) هستیم. در مورد مگان علیرغم امکانات و طراحی مناسب باید گفت با توجه به عمر بالای 5 سال یک گزینه پر ریسک تلقی میشود. همچنین X60 نیز بازار پسندی مناسبی ندارد و فارغ از مشخصه ها و ویژگی های خودرو در صورتی اقدام به خرید نمایید که قصد فروش آن را نداشته باشید. اما کیا پیکانتو گزینه ای که نمیتوان انتظار بسیار بالایی از آن داشت و صرفا به عنوان یک خودرو شهری و برای جوانان و خانم ها مناسب خواهد بود.

در صورتی که بخواهید هر یک از این خودروها را دو به دو یا جزء به جز مقایسه و تصمیم گیری کنید میتواند از ابزارهای آنلاین روی سایت های خودرویی استفاده کنید.

پیشنهاد ما در این خصوص استفاده از ابزار مقایسه خودرو همراه مکانیک در آدرس

hamrah-mechanic.com/budget است. با تنظیم بازه قیمت زیر 50 میلیون تومان میتوانید بسیاری از خودروهای واقع در این رده قیمت را مشاهده و به بررسی دقیق تر آنها بپردازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها