رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار یکشنبه‌شب جمعی از اعضای جامعه دانشگاهی کشور، نکته مهمی را تحت این عنوان مطرح فرمودند که دانشگاه‌ها باید با مسائل اصلی کشور درگیر شوند و تاکید کردند: مشکلات امروز و فردای کشور باید عالمانه حل شود، زیرا مواجهه غیرعلمی و غیرمدبرانه با مشکلات موجب پیچیده و افزون شدن آنها خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۷۳۲۲
باید مشکلات کشور را به دانشگاه عرضه کرد

انقلاب اسلامی یک انقلاب حکمت‌بنیان است و نظام برآمده از انقلاب اسلامی اگر خواسته باشد به قله‌های پیشرفت دست یابد راهی ندارد مگر اینکه مسائل مختلف خود را به علم عرضه کند و جواب بگیرد و مشکلات خود را بر اساس آخرین‌ پیشرفت‌های دانش بشری حل کند.

کشور ما کشوری است که در حوزه‌های مختلف، دانش انباشته شده داریم و مدت‌های زیادی است که علم تولید می‌شود اما کمتر استفاده می‌شود. بر همین اساس رهبر انقلاب تاکید کردند که دانشگاه‌ها حتما باید با مسائل کشور درگیر شوند و راهش این است که مسئولان و دستگاه‌های اجرایی کشور به سراغ دانشگاه‌ها بروند، مسائلشان را به دانشگاه‌ها عرضه کنند و از استادان، دانشجویان و پژوهشگران، پاسخ مسائل را بگیرند.

راه‌هایی برای این کار ارائه شده اما تا به حال کارآمد نبوده است. مثلا یکی از راه‌ها که خیلی معمول است و دانشگاه‌‌های صنعتی ما دنبال این راه رفته‌اند ایجاد بخش ارتباط دانشگاه و صنعت است و حتی دفاتری برای این کار در دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌اند و قانونی برای آن گذاشته‌اند و به استادان برای فعالیت در این حوزه‌ها امتیاز می‌دهند اما اگر نگوییم اتفاقی در این زمینه نیفتاده حداقل این است که آنچه ما انتظار داشته‌ایم محقق نشده است. کار دیگری که در کشور شده و نیازمند تکمیل است ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است که کارهای زیادی از سوی این شرکت‌ها انجام شده اما کم است.

اگر خواسته باشیم در این زمینه شاهد جهش چشمگیری باشیم باید تا جای ممکن محوریت پژوهش را در دوره تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری)، پررنگ کنیم. دوره کارشناسی ارشد و دکتری، فرصت بسیار خوبی است که مسائل کشور، تبدیل به پایان‌نامه‌های فوق لیسانس و تز دکتری شده و نتیجه آن به جامعه،صنعت، فرهنگ و سایر بخش‌ها برگردانده شود. الان این اتفاق نمی‌افتد و به اعتقاد من، حلقه مفقوده همین‌جاست و این کاری است که در حال حاضر در کشورهای مختلف انجام می‌شود.

ما باید نسل جوان دانشگاه را که وارد تحصیلات دانشگاهی می‌شوند تحت نظر استادان دانشگاه، مامور حل مشکلات کشور کنیم.

این یک فرصت است و دلیل آن هم این است که تهیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، بخشی از وظیفه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و اکنون که آنها این وظیفه را دارند چه بهتر این تکلیف در راستای منافع ملی و پیشرفت کشور انجام شود و اتفاقا از آنها حمایت نیز بشود.

اکثریت دانشجویان ما متعلق به طبقات متوسط به پایین جامعه هستند و البته استعداد سرشار و تلاش وافری دارند و با اندک حمایتی از کار آنها می‌شود مشکلات بزرگی را از کشور حل کرد.

این نیازدارد در نظام آموزشی تا حد زیادی تغییراتی ایجاد شود و به عنوان یک اولویت به این مسائل بنگریم. در صورت تحقق چنین اتفاقی خواهیم دید در زمان کمتر از ده سال شاهد جهش چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.

این مساله نباید محدود به صنعت باشد و می‌شود مسائلی را نیز که در جامعه مربوط به علوم انسانی یا هنر و سایر حوزه‌ها است حل کرد. ما پنج و نیم میلیون نفر دانشجو داریم و بخشی از اینها نخبگانی هستند که در تحصیلات تکمیلی مشغول هستند.

به اعتقاد من برای عملی کردن فرمایشات رهبر انقلاب در وزارت علوم حتما باید این مسیر انتخاب شود و فعالیت‌های ما باید از حد تشویق فراتر رود و دانشگاه‌ها و نظام آموزشی را در این مسیر سوق دهیم.

دکتر غلامرضا خواجه‌ سروی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها