حجت‌الاسلام غرویان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

عید فطر روز وحدت است

استاد فلسفه حوزه علمیه با بیان اینکه عید سعید فطر جلوه ای از وحدت همه مسلمانان است ادامه داد: در عید فطر مسلمانان با یکدیگر پیمان وحدت و اخوت می‌بندند و در این روز باید به دیدار یکدیگر بروند و نشاط داشته باشند چراکه عید فطر عید نزدیکی دل های مسلمانان به یکدیگر است.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۴۰
عید فطر روز وحدت است

حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره معنای عید فطر گفت:‌ عید فطر از دیدگاه لغوی برمی‌گردد به واژه فَطَرَه در زبان عربی و به معنای خلقت و آفرینش و یکی از صفات خداوند متعال فاطر ( خالق و آفریننده) است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عید فطر عیدی است که انسان با روزه‌داری و عبادت در ماه مبارک رمضان از گناهان پاک شده است، اظهار کرد:‌ این پاک شدن از گناهان مانند پاک بودن انسان در اول خلقت است؛ در زمان تولد هنگامیکه خداوند انسان را آفرید از وجود گناهان پاک است اما بر اثر اراده و اختیارات سو‌ء ممکن است انسان به گناهانی آلودگی پیدا کند.

غرویان با اشاره به عبادات و توبه کردن در ماه مبارک رمضان بیان داشت: رمضان، ماه عبادت، تقوا و فرصتی برای پاک شدن از گناهان است و با توبه کردن، خداوند متعال نیز انسان را مانند زمان تولدش از گناهان پاک می‌کند و به این دلیل این عید را عید فطر نامیده‌اند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عید سعید فطر جلوه ای از وحدت همه مسلمانان است ادامه داد: در عید فطر مسلمانان با یکدیگر پیمان وحدت و اخوت می‌بندند و در این روز باید به دیدار یکدیگر بروند و نشاط داشته باشند چراکه عید فطر عید نزدیکی دل های مسلمانان به یکدیگر است و عید فطر روز اخوت و برادری همه مسلمانان است.

وی در توضیح احکام و آداب روز عید فطر افزود: شرکت در نماز عید فطر از احکام واجب در این روز است و در قنوت و دعای نماز عید، سفارش به وحدت شده است و مسلمین باید با یکدیگر یک‌دست باشند و اختلاف‌های مابین را کنار بگذارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص برگزاری نماز عیدفطر در کشورهای اسلامی گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند نماز عیدفطر را در یک روز برگزار کنند، مبنای فقهی نیز دارد و برگزاری نماز در روزهای مختلف میان کشورهای اسلامی نشان‌دهنده ضعف فقهی ما مسلمین است و باید برطرف شود.

غرویان درخصوص اینکه چرا روزه گرفتن در عید فطر حرام است؟ گفت: روزه گرفتن در این روز حرام است در واقع عید فطر ابلاغیه‌ای به بندگان است که می‌گوید هر شرایطی که در ماه رمضان وجود داشته به حالت عادی باز می‌گردد و باید این روز را افطار کرد و زمان پرهیز به پایان رسیده است.

این مدرس حوزه در خصوص زکات فطره نیز گفت: پرداخت زکات فطره نیز بر اساس قوت غالب تعیین و به فقرا پرداخت می‌شود.

وی افزود: اگر افراد فقرایی بین اقوام و همسایگان می‌شناسند بخصوص نیازمندانی که آبرو دارند و در خیابان به گدایی مشغول نیستند، می‌توانند با پرداخت فطریه خود، به این افراد کمک کنند و ثواب آن نیز بیشتر است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها