گزارش جام‌جم از تبعات بدهی 4000 میلیارد تومانی بیمه‌ها به صنعت دارو

نفس تنگی داروخانه ها

حیات‌شان به خطر افتاده، دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و آینده روشنی پیش رویشان نمی‌بینند! این، وضعیت امروز داروخانه‌های کشور است. داروخانه‌هایی که باید جوابگوی مشکلات بیماران باشند و این وسط با هزار و یک مشکل درگیرند و چراغ عمرشان کم‌کم رو به خاموشی می‌رود و چیزی جز ورشکستگی در انتظارشان نیست. رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس در همین رابطه به ما هشدار می‌دهد که طولانی شدن پرداخت معوقات داروخانه‌ها تبعاتی مانند ورشکستگی داروخانه‌ها، اختلال در چرخه دارویی کشور، تهدید سلامت مردم و نارضایتی‌ها را به دنبال دارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۹۹۴
نفس تنگی داروخانه ها

به گزارش جامجم، همایون هاشمی با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانهها از سوی بیمهها میگوید: بدهی 4000 میلیارد تومانی بیمهها به صنعت دارو درسال جدید هم تغییر محسوسی نکرده است و همچنان همان حدود است و این موضوع اگر استمرار داشته باشد باعث میشود که خدمات داروخانهها به مردم سیر نزولی پیدا کند. موضوعی که پیش از این مورد توجه علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم قرار گرفته است. نوبخت هم با اشاره به تبعات همین بدهی هشدار داده است: بدهی بیمهها به صنعت دارو منجر به رکود در این بخش شده است. هماکنون صنعت دارویی کشور به دلیل پرداخت نشدن به موقع بدهی بیمهها به داروخانهها، شرکتهای پخش و واحدهای تولیدی دچار مشکلاتی از جمله نبود نقدینگی به میزان کافی شده است.

استمرار این بدهی از سوی دیگر، مورد توجه سخنگوی سازمان غذا و دارو هم قرار میگیرد، آن هم وقتی که کیانوش جهانپور به ما میگوید: «موضوع بدهی و مطالبات حوزه دارو و درمان اصطلاحا شامل فعل مضارع استمراری است و هر ساعت و هر روز و هر هفته بر حجم این مطالبات افزوده میشود، چراکه فرآیند خدمات دارویی و درمانی توقف پذیر نیست و بالطبع هر لحظه بر حجم این مطالبات افزوده میشود.»

جهانپور ادامه میدهد: ما انتظار داریم که مطالبات بخش سلامت مخصوصا دارو به صورت ماهانه پرداخت شود تا اولا افزایش حجم مطالبات نداشته باشیم و دوما بخشی از این مطالبات تسویه شود.

او در توضیح بیشتر میگوید:« البته اگر تا چهار ماه مطالبه دارویی داشته باشیم، تعویق حساب نمیشود و این رقم به نوعی ایدهآل بازار هم هست اما هرچه تعداد این ماهها بیشتر شود، این مطالبات حالت معوقه میگیرند و تبعات منفی زیادی خواهند داشت و ما اگر بتوانیم در این ماههای ابتدایی سال97، بخش جدی ای از مطالبات قبلی را تسویه کنیم مشکلات سال 96 را در این بخش نخواهیم داشت.»

بلوکه شدن نقدینگی داروسازان

براساس آمارهای ارائه شده حدود ده هزار داروخانه در کشور وجود دارد و حدود 22 هزار داروساز در این داروخانهها مشغول ارائه خدمت به مردم هستند. با توجه به اینکه تعداد داروخانهها در استانهای تهران، خراسانرضوی و اصفهان، از بقیه بیشتر است، میتوان پیشبینی کرد که بیشترین بار بدهی بیمهها به داروخانهها در این استانها باشد.

محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران اما با اشاره به طولانی شدن تاخیر پرداخت مطالبات داروخانهها از سوی سازمانهای بیمهگر میگوید: پرداخت صورت حسابهای داروخانهها باید بر مدار قانونی صورت گیرد. نقدینگی داروسازان در سازمانهای بیمهگر، بلوکه شده و توان داروسازان به جای اینکه صرف پاسخگویی به مشکلات مردم شود، متمرکز بر رفع و رجوع طلبکاران شده است.

ضیا در گفتوگو با جامجم از تلنبار شدن بدهی بیمهها گلایه میکند و میگوید: کاهش نقدینگی داروخانهها موجب شده است که داروخانهها در پرداخت مطالبات شرکتهای پخش دارو هم دچار مشکلات جدی شوند. به دلیل همین بدهی ها، حتی پای برخی صاحبان داروخانهها هم به محاکم قضایی باز شده است.

به گفته ضیا، چرخه تامین دارو دچار چالش جدی شده و اقتصاد داروخانهها نیز ضعیف شده است، همچنین با توجه به اختلال پیش آمده در چرخه تامین دارو، همه بیماران بخصوص بیماران خاص و صعبالعلاج نیز متضرر خواهند شد، زیرا دسترسیشان به داروهای حیاتی محدود میشود. تقی نوربخش، رئیس سازمان تامین اجتماعی اما امیدوار است که با توجه به بودجه سال ۹۷ و تعهدی که در خصوص پرداخت مطالبات تامین اجتماعی صورت گرفته، مطالبات داروسازان هم به ریل اصلی خود بازگردد.

ریشه «دارو» نداریم‌‌!

این دارو موجود نیست! بیماران زیادی وقتی با دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت برای تهیه دارو به داروخانهها مراجعه میکنند، به در بسته میخورند و با جواب منفی مواجه میشوند! درحالی که همانها اگر با نسخه آزاد همان دارو را از داروخانه بخواهند، جواب مثبت میشنوند! چرایی این اتفاق را از مسئول یکی از داروخانههای منطقه 12 تهران میپرسیم و با جوابش به ریشه این ماجرا میرسیم! به همان مطالبات پرداخت نشده داروخانهها که حالا بدهی ای چند میلیاردی است. این داروساز به ما میگوید: «بیمه تامین اجتماعی از آبان مطالبات ما را پرداخت نکرده و بیمه سلامت از دی. یعنی با اینکه سال عوض شده و سه ماه هم از سال جدید گذشته، بدهیهای سال گذشته ما هنوز پابرجاست.» استمرار این بدهی اما دامن بیماران را میگیرد، آن هم وقتی که آنها با دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا سلامت، پا به داروخانه میگذارند! مسئول این داروخانه در توضیح بیشتر میگوید: «اگر داروهای بیمار مبلغ قابل توجهی داشته باشند، در اغلب داروخانهها به آنها جواب رد داده میشود، مثلا ما میگوییم که این داروها را نداریم، چون ترجیح میدهیم دارو را به بیماری بفروشیم که پولش نقد باشد!»

مینا مولایی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها