دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان و تفسیر برخی آیات و روایات، سیره عملی امام حسن مجتبی و عنایت ویژه نبی مکرم اسلام به حسنین را باز کرد.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۱۸
امام حسن(ع) از حامیان حقوق حیوانات بودند

علیرضا سلیمی در گفت وگو با جام جم آنلاین با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در بیان فضایل امام حسن (ع) گفت: روایات فراوانی از پیامبر(ص) در منابع شیعه و اهل سنت وجود دارد که در فضیلت امام حسن و امام حسین (ع) فرموده اند: «الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»؛ یعنی حسن و حسین(ع)، سرور جوانان بهشت هستند. حضرت، حسنین را همواره مورد تکریم قرار می دادند و با اینکه کودک بودند آنها را مورد احترام فوق العاده خود قرار می دادند.

وی افزود: نبی مکرم اسلام هنگام اقامه نماز حتی اگر با رفتارهای کودکانه امام حسن و امام حسین مواجه می شدند با مهربانی با آنها برخورد می کردند به نحوی که وقتی در سجده به دوش حضرت می رفتند ایشان آنقدر سجده را طولانی می کردند تا حسنین بازی کودکانه خود را خاتمه دهند لذا این مسئله بیانگر عنایت ویژه ای است که محمد مصطفی سلام الله نسبت به فرزندان امام اول شیعیان حضرت علی (ع) داشتند.

این نماینده مجلس در توصیف خصوصیات فردی امام حسن (ع) خاطر نشان کرد: لقب کریم از صفات بارز ایشان است و حداقل 3 بار کل ثروت خود را با همه فقرا تقسیم کرد و این کرامت خصلت ویژه ای که است خاصه در خاندان بنی هاشم موج می زد و ایشان بهترین بخش از ثروت خود را به نیازمندان واگذار می کرد البته بدون منت گذاری روی مومنین به گونه ای که در سوره آل عمران نیز آمده است« لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّیٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ »،(شما هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و آنچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه است). انفاق امام کاملا کریمانه بود.

سلیمی حسن خلق را از دیگر بارقه های برجسته امام حسن(ع) بشمار آورد و تصریح کرد: ایشان حتی در مورد مخالفین خودشان با خوش رویی و رفتار حسنه برخورد می کردند و روایت مشهور از امام است که در این مورد می فرمایند « إِنْ‏ أَحْسَنَ‏ الْحَسَنِ‏، الْخُلُقُ‏ الْحَسَنُ» امام (علیه السلام)، در این حدیث، جایگاه خلق نیکو را آن قدر بالا می برند در حدی که آن را برترین نیکی ها بیان می دارند. یعنی نیکی هایی که انسان می تواند در مقابل دیگران انجام دهد، متنوع می باشد ولی بالاترین ایشان همان حسن خلق یا اخلاق نیکوست .

وی در ادامه گفت: رعایت حقوق حیوانات در سیره حضرت وجود داشته است به طوری که هنگام خوردن طعام وقتی سگی مقابل ایشان می نشیند حضرت لقمه نانی را به این حیوان اختصاص می دهند و در اینجا فر قی بین انسان و حیوان قایل نمی شدند و حتی در این مورد به اطرافیان خود ابراز کردند « من از خدا خجالت می کشم غذا بخورم و یک موجود زنده مرا نگاه کند» از این رو این مسئله نکته بسیار ظریفی در سیره امام بشمار می آید.

سلیمی با بیان اینکه رمضان ماه کرامت است و مولود کریم یعنی امام حسن مجتبی در نیمه این ماه متولد شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم از برکات ماه مبارک رمضان و نیز از برکات ایام میلاد کریم اهل بیت امام حسن (ع) ان شاالله بهره مند شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها