هنرمندان بالاخص بازیگران که در جلوی دوربین قرار می‌گیرند و حتی خوانندگان و ورزشکاران که مردم با آنها رو‌دررو هستند، رسالت ویژه‌ای درباره مشکلات کشور دارند. قاعدتا مسائل محیط زیستی نیز جزو مشکلات کشور است و هنرمندان می‌توانند این موضوع را دستمایه نگارش فیلمنامه و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی قرار دهند و نویسندگانمان می‌توانند راهکارهایی را برای برون‌رفت از چنین معضلاتی ارائه داده و راهنمایی‌هایی را به جامعه داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۶۵
محیط‌زیست دستمایه آثار قرار گیرد

مردم در حل این معضلات دخالت چندانی ندارند و وظیفه حکومتها، حاکمیت و دولتها است که آستینها را بالا زده و این مشکلات را از سر راه مردم و جوامع بردارند. البته هنرمندان میتوانند بهصورت مشتاقانه و نه صرفا ستیزهجویانه به این مهم بپردازند، در حالی که نوعا هنرمندان ما بخصوص در سالهای اخیر تصور میکنند هر چه با حالت ستیزهجویانه با دولت و حاکمیت برخورد کنند، حرفشان بیشتر به کرسی خواهد نشست. معتقدم هنرمندان و افراد تاثیرگذار در جامعه باید مشوقانه و مشتاقانه مشکلات کشور را رصد کرده و آنها را دستمایه ساخت تولید آثار قرار دهند.

علاوه بر آن هنرمندان میتوانند در برخی از مناطق که با مشکلات محیطزیستی از قبیل ریزگردها و... مواجهاند، حضور پیدا کنند تا برای مردم آن خطه التیام روحی و روانی به همراه بیاورند. البته این کار نباید باعث شود تا مسئولان ما این مشکلات را نادیده گرفته و برای حل آن دنبال راهچاره نباشند.

یکی دیگر از اقدامات آن است که از کارشناسان دانشگاهی استفاده شود تا راهکارهای کشورهای دیگر برای خروج از این بحرانها را بیابیم و گروههای کارشناسی و تحقیق و پژوهش همیشه در دانشگاهها و وزارتخانههای مرتبط در حال فعالیت و رصد بوده و حتی مشکلات آینده را پیشبینی کنند و برای آنها راهکار ارائه دهند. چنین اقداماتی در کشورهای پیشرفته بهصورت سیستماتیک دنبال میشود، ولی متاسفانه درکشور ما همیشه صرفا شعار پیشرفت سر دادیم ولی به امور مرتبط با آن عمل نکردیم، از این رو هنرمندان باید در کنار مردم و مسئولان حضور پیدا کرده و مباحث را بهصورت نمایشی به تصویر کشیده و آن را به جامعه عرضه کنند تا بتوانیم از این معضلات عبور کنیم.

با این حال علت اصلی اینکه چرا هنرمندان ما به اینگونه مباحث ورود پیدا نمیکنند، نیازمند کار کارشناسی است، اما واقعیت امر این است که هنرمندان ما کمی از مباحث عامالمنفعه دور هستند.

البته در مباحثی چون کمک به زندانیان و حوادث طبیعی چون زلزله ورود پیدا کردهاند و نمیتوان گفت همه هنرمندان در این حوزه بیدغدغهاند ولی این مساله به روحیه آنها باز میگردد و بخش دیگری نیز به برخورد مسئولان.

از سوی دیگر رسانههای جمعی فعالیتهای هنرمندان دلسوز را یا به صورت جدی منعکس نمیکنند یا گاهی به صورت شعاری و سیاسی با آن برخورد میشود و این مسائل باعث شده که دلمردگی و دلزدگی از این فعالیتها ایجاد شود.

جمال شورجه، کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها