سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: وعده اروپا برای حفظ برجام کافی نیست بلکه باید تضمین عملی و عینی بدهد.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۸۷
وعده‌های اروپا برای حفظ برجام کافی نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابوالفضل ظهره وند با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به ساختار‌های اروپا افزود: اروپا با ایالات متحده در یک پارادایم تعریف می‌شوند و چتر امنیتی آمریکا بر اروپایی هاست پس نباید دچار خطای تحلیل شویم.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها با همه این اشتراکات؛ تفاوتی را از جنبه‌های راهبردی با ایالات متحده دارند و خود را به غرب آسیا نزدیک می‌دانند، زیرا تبعات اتفاقات این منطقه از جمله مهاجرت، دامن گیر اروپا می‌شود، اما در موضوعاتی مانند برجام که نقش ایالات متحده در آن کلیدی است نباید نقش مستقلی برای اروپا در نظر گرفت ضمن اینکه حجم ارتباطات اقتصادی اروپا و آمریکا بسیار زیاد است.

ظهره وند افزود: خروج آمریکا از برجام ماشین دیپلماسی اروپایی‌ها را از کار انداخت و از آن بدتر موضع پومپئو بود.
وی با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های بزرگ اتحادیه اروپا توافقنامه برجام بود و این توافقنامه به نقش بین المللی این اتحادیه گره خورده است، اضافه کرد: اگر اروپا در این شرایط دشوار نتواند در موضوع برجام نقش مستقلی را نشان دهد در محیط داخلی هم دچار چالش جدی خواهد شد.

ظهره وند گفت:: جنس تحریم‌های آمریکا پس از برجام به سمت هوشمندسازی پیش رفت بنابراین ما باید با مدیریت هوشمند صادارت و واردات و تعاملات تجاری، آن را خنثی کنیم.

ابراهیم متقی کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل نیز با حضور در این برنامه با بیان اینکه رویکرد مقام معظم رهبری در ارتباط با مسائل بین المللی و راهبردی، ماهیت ساختاری دارد، گفت: زمانی که از ساختار سخن می‌گوییم نوعی طبقه بندی و دسته بندی کشور‌ها را بر اساس قدرت، ائتلاف و الگوی رفتاری به انجام می‌رسانیم به عبارت دیگر ساختار، چگونگی توزیع قدرت میان بازیگران است.

وی با تبیین نگاه مقام معظم رهبری به اروپا و نقش آن در کشورمان ادامه داد: در دو هفته گذشته ادبیات و رویکردی در ادبیات و جامعه دیپلماتیک کشورمان پیگیری شد که معطوف به نوعی همکاری با اروپا بود.

متقی افزود: همکاری با اروپا از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند به عنوان نیروی سوم تلقی شود، اما اروپاییان درگذشته به ویژه در شرایطی که آمریکایی‌ها تحریم‌های ثانویه را در برخورد با ایران اعمال کردند هیچگاه در برابر آمریکا مقاومت جدی انجام ندادند گرچه در برخی مواقع چانه زنی‌هایی را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه در فضای فعلی شاهد دو وضعیت متفاوت هستیم، اضافه کرد: سیاست اعلامی اروپا مبتنی بر منش اروپایی است که تاکید بر مولفه‌هایی مانند حقوق بین المل و نهاد‌های بین الملل، توافق و چند جانبه گرایی و سازمان‌های بین الملل است.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل به سیاست عملی اروپا اشاره کرد و گفت: در این سیاست قدرت، ائتلاف‌های بنیادین نقش تعیین کننده دارد بنابراین اروپا به سمت آمریکا گرایش عملی دارد و نه نظری به همین علت مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اروپا باید نقش عملی داشته باشد.

متقی گفت: اروپا پیش از تشکیل و ائتلاف آمریکا الگو‌های موازنه قدرت را در دستور کار قرار داد بنابراین اروپا در پی موازنه قدرت است، اما این موازنه شکننده است.

وی افزود: تمایل درونی اروپا، دیپلماسی، اما تمایل درونی آمریکا، قدرت و الزام است بنابراین این دو نمی‌توانند با هم کنار بیایند، اما اروپا ناچار است در بسیاری از مواقع مصلحت گرایی کند.

متقی اضافه کرد: دیپلماسی ادامه خواهد داشت و حرکت ما به سمت فرآیند‌های دیپلماتیک به اروپا، چین، هند و روسیه مربوط می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل گفت: تجربه کره شمالی هم باید آموزنده باشد، تا زمانی که این کشور تاسیسات آزمایش هسته‌ای خود را تخریب نکرده بود ترامپ از رئیس جمهور کره شمالی تعریف می‌کرد، اما زمانی که تخریب کرد تهدیدات ترامپ و آمریکا اعمال شد.

متقی افزود: نگاه اروپایی‌ها این است که قدرت ایران باید کاهش یابد تا موازنه منطقه‌ای به وجود بیاید، اما نگاه آمریکایی‌ها این است که قدرت ایران ذاتا گسترش یابنده است پس برای ایجاد این موازنه اقدامات شدیدی علیه ایران باید انجام شود.

وی اضافه کرد: سیاست آمریکا در برابر اروپا مبتنی بر تهدید است و شرکت‌های اروپایی را عملاً ت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها