یک ماه و نیم پیش کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد حاضر است برسر برنامه هسته‌ای خود به صورت مستقیم با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کند.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۲۱
کیم،‌ ترامپ را بازی می‌دهد

این درحالی بود که تقریبا از دو ماه پیش نیز کره شمالی تلاش کرده بود روابط خود را با کره جنوبی از طریق بازی‌های زمستانی ترمیم کند.

اکنون مدت‌ها پس از آن اعلام آمادگی، به نظر می‌رسد هرچه به زمان دیدار رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی نزدیک می‌شویم امکان تحقق چنین دیداری کمرنگ‌تر می‌شود.

عقب‌نشینی ترامپ

پس از آن‌که کیم جونگ اون دیدار خود با مون جائه این رئیس‌جمهور کره جنوبی را به دلیل برگزاری یک مانور مشترک نظامی با آمریکا لغو کرد منابع خبری در پیونگ یانگ گفتند احتمال دارد رهبر کره شمالی دیدار خود با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را هم لغو کند.

این تصمیم در اعتراض به سخنان جان بولتون، یکی از معاونان رئیس‌جمهور آمریکا بیان می‌شد که گفته بود کره شمالی باید تمام تسلیحات هسته‌ای خود را مانند لیبی تحویل آمریکا دهد. مقامات کره شمالی گفتند حاضر نیستند تجربه لیبی در مورد کشورشان تکرار شود.

به دنبال این تنش‌ها مقامات آمریکایی سعی کردند سخنان بولتون را رفع و رجوع کرده و با توجیهاتی دیگر این‌طور وانمود کنند قصد‌شان سرنگونی نظام حاکم بر کره شمالی نیست.

آمریکا بصراحت اعلام کرد هدفش این نیست که تجربه لیبی را در مورد کره شمالی تکرار کند. این اعتراف از سوی تحلیلگران به عنوان یک عقب‌نشینی تاکتیکی از سوی آمریکا مورد ارزیابی قرار گرفت.

اما این تنها عقب‌نشینی آمریکا در برابر کره شمالی نبود. روزنامه نیویورک تایمز دو روز پیش در گزارشی نوشت: این‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه آمادگی خود را برای یک طرح چند مرحله‌ای برای برچیده شدن برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی اعلام کرد نشان می‌دهد ترامپ از درخواست قبلی‌اش برای خلع‌سلاح فوری عقب‌نشینی کرده است. ترامپ پیش از این تاکید کرده بود کیم جونگ اون رهبر کره شمالی باید فورا برنامه تسلیحات هسته‌ای را متوقف کند بدون آن‌که واشنگتن امتیازی به پیونگ یانگ بدهد.

به گزارش نیویورک تایمز، انعطاف ترامپ در قبال کره‌شمالی پس از آن صورت گرفت که پیونگ یانگ هفته گذشته تهدید کرد با تسلیم یکجانبه تسلیحات اتمی‌اش موافقت نخواهد کرد و همین طور هشدار داد دیدار بین ترامپ و کیم جونگ اون را که قرار است ماه آینده در سنگاپور برگزار شود، لغو می‌کند. این تحولات نشان می‌دهد که ترامپ در حال کوتاه آمدن از راهبرد و رویکردی است که ماه‌ها برای برخورد با کره شمالی بر آن پافشاری و اصرار کرده بود. این مساله همچنین نشانگر این واقعیت است که سه هفته قبل از برگزاری نشست رهبران آمریکا و کره شمالی، کاخ سفید هنوز راهبرد روشن و مشخصی برای مذاکره با کره شمالی ندارد.

احتمال شکست ترامپ

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه با مون جائه این رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار داشت. وی در این دیدار به دو نکته اشاره کرد که مهم بود. یکی این‌که احتمال دارد دیدار آینده‌اش با رهبر کره شمالی به تعویق افتد و دیگری این‌که برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی به این آسانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ در این دیدار گفت: ابعاد برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی این مساله را سخت خواهد کرد که بخواهیم با یک اقدام ساده آن را حذف کنیم و برچینیم. این قطعا بهتر خواهد بود اگر بتوانیم در یک مرحله این کار را انجام دهیم. ولی آیا ممکن است؟ ترامپ در‌مورد دیدار با رهبر کره شمالی نیز گفت: احتمال زیادی وجود دارد که دیدار وی با کیم جونگ اون،در روز 12 ژوئن یعنی 22 خردادماه برگزار نشود. حتی در یک اظهار نظر دیگر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ،‌ اعلام کرد احتمالا ترامپ از نشست با رهبر کره شمالی صرف نظر کند.

به گفته تحلیلگران در صورتی که برگزاری این نشست با شکست مواجه شود ضربه بزرگی به شخص ترامپ و حامیانش درباره دستیابی به بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی در دوران ریاست جمهوری او وارد خواهد شد و نا‌امیدی بزرگی نیز دامن شخص ترامپ را خواهد گرفت.

هفته پیش رهبر کره شمالی، دیدار خود را با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی لغو کرد. هرچند گفته شد این دیدار بعد از اتمام مانور نظامی مشترک بین کره جنوبی و آمریکا برگزار خواهد شد، اما هنوز قطعیت آن
روشن نیست زیرا دیدار مذکور را رهبر کره شمالی لغو کرده بود و حالا این منابع کره جنوبی هستند که می‌گویند دیدار جدیدی در راه خواهد بود. به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، یون یونگ چان، سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفته است مذاکراتی که از سوی پیونگ یانگ و به دلیل مانورهای مشترک نظامی بین واشنگتن و سئول متوقف شده، بعد از اتمام این مانور برگزار خواهد شد.

سردرگمی نیکی هیلی

این سردرگمی آمریکا در نحوه برخورد با پرونده کره‌شمالی در اظهارات نیکی هیلی، نماینده جنجالی آمریکا در سازمان ملل هم به چشم می‌خورد. وقتی روز سه‌شنبه خبرنگاران از او در این باره پرسیدند، هیلی با دستپاچگی آشکاری گفت: من از غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ استفاده کردم تا حمایت چین را برای اعمال تحریم‌های سختگیرانه تر علیه کره شمالی جلب کنم بنابر‌این می‌خواهم بگویم ما باید ارتباط مرزی کره شمالی را قطع کنیم. ما باید این کار را انجام دهیم.

نیکی هیلی در ادامه اظهاراتش گفت: من نمی‌توانم به شما قول بدهم ترامپ از گزینه نظامی علیه کره شمالی استفاده نخواهد کرد. نمی‌توانم قول بدهم یک اقدام قاطع تر وجود نخواهد داشت.

در مجموع به نظر می‌رسد رهبر کره شمالی با در دست گرفتن ابتکار عمل، مقامات آمریکایی را سرگردان کرده‌باشد. این‌که درنهایت این ماجرا به کجا خواهد انجامید به تحولات آینده بستگی دارد.

علی باقری - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها