مشاوره ازدواج، که تحت عنوان درمان زوج ها نیز شناخته می شود، نوعی از روانشناسی می باشد. مشاوره ازدواج به زوج ها کمک می کند تا موارد مشاجره را شناسایی و برطرف کنند و روابط خود را بهبود بخشند. از طریق مشاوره ازدواج، شما قادر هستید تصمیم گیری اندیشمندانه را در رابطه با بازسازی روابط و یا جدا شدن از همدیگر بگیرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۶۰
چرا در طول زندگی مشترک همواره به یک مشاور نیاز داریم؟

مشاوره ازدواج معمولاً توسط افراد دارای تخصص صورت می گیرد که معمولاً تحت عنوان درمان¬گرهای ازدواج و خانواده شناخته می شوند.

مشاوره های ازدواج معمولاً کوتاه مدت می¬باشند. و معمولاً هر دو فرد را شامل می شود ولی در برخی موارد فرد تمایل دارد تا به صورت جداگانه تحت مشاوره قرار گیرد.

برنامه های درمانی اختصاصی معمولاً بسته به موقعیت صورت می گیرد.
مشاوره ازدواج چرا صورت می گیرد؟
مشاوره ازدواج می تواند به زوج ها در رابطه با هر نوع روابط صمیمانه، به صورت ازدواج یا غیر کمک کند.
برخی از زوج ها از مشاوره ازدواج به منظور تقویت روابط خود و بهبود درک از یکدیگر کمک می گیرند. مشاوره ازدواج همچنین به زوج هایی که قصد ازدواج دارند نیز می تواند کمک کننده باشد.

مشاورههای قبل ازدواج میتوانند به درک بهتر از یکدیگر و شناسایی تفاوت های خود پیش از ازدواج کمک کننده باشد.
در سایر موارد، زوج ها به منظور بهبود مشکلات ارتباطی به دنبال مشاوره ازدواج هستند. شما می توانید مشاوره ازدواج را برای مشکلات اختصاصی نظیر موارد زیر نیز کمک بگیرید:
• مشکلات ارتباطی
• مشکلات جنسی
• مشکلات در رابطه با پرورش کودکان یا خانواده¬های ترکیبی
• مصرف مواد
• مشکلات مالی
• خشونت
• خیانت
مشاوره ازدواج همچنین میتواند در مورد موارد خشونت خانگی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که خشونت به نقطه حداکثری برسد، مشاوره به تنهایی کمک کننده نمیباشد. در این صورت با پلیس و یا مراکز حمایتی منطقه ای برای حمایت اضطراری کمک بخواهید.

چگونه آماده شوید

تنها پیش نیاز مورد نیاز برای مشاوره ازدواج یافتن یک درمانگر میباشد. میتوانید از پزشک خود برای ارجاع به یک درمانگر کمک بگیرد. عشق شما، دوستان، بیمه سلامت شما، برنامه های کمک به کارکنان، مبلغان دینی، و یا سازمان های بهداشت روانی میتوانند توصیه هایی را برای شما داشته باشند.
پیش از برنامه ریزی جلسات با یک درمانگر متخصص، متناسب بودن وی را با مشکل خود به طور کامل بررسی کنید. میتوانید سوالهایی را پیشتر بپرسید نظیر:
• تحصیلات و تجربه: پیشزمینه تحصیلی و آموزشی وی چیست؟ آیا توسط دولت تاییده گرفته اید؟ آیا توسط AAMFT تایید شده اید؟ تجربه وی با مشکلات مشابه چیست؟
• تدارکات: آدرس دفتر شما کجاست؟ ساعات کاری دفتر چگونه است؟ آیا در مواقع اورژانسی در دسترس هستید؟
• طرح درمان: تعداد جلساتی که انتظار دارید چقدر است؟ هر جلسه چقدر طول میکشد؟
• هزینه و بیمه: هزینه شما برای هر جلسه چقدر میباشد؟ آیا خدمات شما تحت پوشش بیمه میباشد؟
انتظارات شما از مشاوره ازدواج چیست؟
مشاور ازدواج معمولاً زوجها را به صورت همراه با هم برای جلسات درمانی فرامیخواند. کار با درمانگرها شما مهارتهای لازم برای محکم کردن روابط خود را خواهید آموخت. این مهارتها ممکن است شامل ارتباط آشکار، حل مشکلات با هم و بحث در مورد تفاوتهای عقلانی میباشد. شما جنبه های مثبت و منفی روابط خود را بررسی میکنید و علل بروز درگیریها را شناسایی میکنید.
صحبت در رابطه با مشکلات خود با مشاور پزشک ممکن است آسان نباشد. جلسات ممکن است در سکوت بگذرند و شما و شریک شما میتواند منجر به اشتباه درک باشد و یا شما اختلافهای خود را به جلسات بیاورید و حتی ممکن است در طی جلسات خشونت نیز داشته باشید. هر دو مورد قابل قبول میباشندو درمانگر شما به عنوان یک واسطه و داور می¬باشد و به شما و شریک شما در این رابطه کمک میکنند.
اگر شما یا شریک شما با بیماریهای روانی، مصرف مواد یا سایر مشکلات مقابله میکنید، درمانگر شما ممکن است با سایر بخش های تامین کننده سلامت برای طیف درمانی کامل همکاری کند. به عنوان مثال چنانچه زوجه مشکلات جنسی داشته باشد می بایست با یک پزشک زنان مشاوره نماید و نتیجه به مشاوره ازدواج داده شود.
اگر شریک شما از شرکت در جلسات مشاوره دانشجویی خودداری کند، میتواند به تنهایی به این جلسات بروید. این میتواند بسیار چالش برانگیز باشد که تنها شما به بهبود این رابطه تمایل داشته باشید و به همین دلیل به جلسات مشاوره بروید. اما در این صورت میتوانید آموخته های بسیاری را در رابطه با واکنش ها و رفتارهای شما در این روابط یاد بگیرد.
مشاوره ازدواج معمولاً کوتاه مدت میباشد. ممکن است برای رفع مشکل نیاز به چند جلسه و یا چندین ماه مراجعه به درمانگر داشته باشید بخصوص اگر رابطه شما به شدت تخریب شده باشد. برنامه درمانی اختصاصی بسته به شرایط شما میباشد. در برخی موارد، مشاوره ازدواج به زوجها کمک میکند تا تفاوتهای خود را شناسایی کنند که این بهترین مورد برای کمک به ارتباطات میباشد.
تصمیمگیری در مورد رفتن به مشاوره دانشجوی مشکل میباشد. اگر روابط مشکل داری را دارا هستید، به هر حال، جستجوی کمک بسیار موثر تر انکار مشکل و یا امید برای بهبود آن میباشد.

۷دلیل برای مشاوره پیش از ازدواج

به نظر میرسد که میزان ازدواج در حال کاهش میباشد. به طوری که برخی از دادهها نشان میدهد ۵۰% از ازدواجهای اول به طلاق می¬انجامد و مواردی که باقی میمانند در طول ۳۰ سال بدون تغییر باقی میماند. همچنین میزان طلاق بسته به میزان تحصیلات والدین، اعتقادات مذهبی و سایر فاکتورها متفاوت میباشد.

با بروز طلاق مشکلاتی برای افراد بالغ همانند کودکان ایجاد میشود. برای افراد بالغ، طلاق به عنوان یکی از وقایع پر استرس در زندگی شناخته میشود. تصمیمگیری در مورد طلاق معمولاً با دمدمی مزاجی و عدم اطمینان نسبت به آینده همراه میباشد. در صورت درگیر بودن کودکان، سایر اثرات نظیر انکار، احساس رها، خشم، سرزنش، احساس گناه، اشتغال ذهنی با آشتی، و اقدام نیز مشاهده می¬شود. در موارد اینچنینی شما می بایست به یک موسسه حقوقی جهت مشاوره موارد حقوقی مربوط به موضوع طلاق مراجعه نمایید.

در حالی طلاق برای برخی افراد ضروری و ایمنترین راه میباشد، برخی افراد نجات از نابودی را در چنین زمانهایی دارند. زمانی که یک زوج درگیر مشکلاتی میشود بسیار مناسب است تا با یک مشاوره ازدواج مشورت کنند. در زیر به ۷ دلیل خوب برای این کار میپردازیم.

۱- ارتباطات به صورت منفی شده است. زمانی که ارتباطات بین دو فرد رو به بدتر شدن میرود، برگشت آن به سمت مسیر درست و صحیح مشکل میباشد. ارتباطات منفی میتواند شامل هر عملی باشد که منجر شود یک فرد احساس افسردگی، نا امنی، نادیده گرفته، و یا تمایل به خروج از گفتگو را احساس کند. این مورد همچنین به لحن و تون مکالمه نیز بر میگردد. به این مورد باید توجه داشت که مشکل همیشه بر روی صحبتهای شما نمیباشد، بلکه میتواند بر روی نحوه بیان شما نیز باشد.
مکالمه و ارتباط منفی همچنین میتواند شامل هر نوع ارتباطی باشد که نه تنها منجر به آسیب احساسی میشود، بلکه سوء استفادههای فیزیکی و احساسی و نیز ارتباطات غیرکلامی را نیز شامل شود.
۲- زمانی که یک یا هر دو طرف داشت رابطه را در نظر داشته باشند. بازیابی از این غیرممکن نمیباشد ولی فرایندی طولانی مدت میباشد. فرایند بخشش و گذشت و حرکت به سمت جلو طولانی مدت میباشد. هیچ نوع فرمولی برای بازیابی از این حس وجود ندارد. ولی در صورتی که هر دو طرف متعهد به انجام دورهای درمانی باشند ازدواج میتواند نجات یابد. در کمترین حد، این عمل میتواند بیانگر سلامت هر دو فرد را باشد.
۳- زمانی که زوجها تنها به عنوان پرکردن برخی فضاها در نظر گرفته میشوند. زمانی که زوج بیشتر شبیه یک هم اتاقی میباشد تا یک زوج نیاز به مشاوره احساس میشود. این بدان معنی نیست زمانی که یک زوج کارها را با هم انجام نمیدهند پس در مشکل هستند. کمبود ارتباطات، مکالمه، صمیمیت و یا هر کاری که مهم بودن فرد را نشان دهد میتواند مشکل ساز باشد. این میتواند مشخص کننده باشد که یک پزشک متخصص می تواند این مشکل را تا حدودی حل کند.
۴- زمانی که زوجها نمیدانند چگونه تفاوتهای موجود را حل کنند. زمانی که دو زوج اختلافهایی را تجربه میکنند، و نسبت به این اختلاف آگاهی دارند، نیمی از نبرد را طی کرده اند. بسیاری از موارد میشونم که زوج ها بیان میکنند «ما مشکل را میدانیم ولی روش رفع آن را نمیدانیم». این بهترین زمان برای حضور شخص سوم میباشد. در چنین شرایطی یک پزشک متخصص می-تواند در بازگرداندن زوجها به مسیر درست کمک کننده باشند.
۵- وقتی طرف مقابل و شریک احساسات منفی را دارد. ما بر این باوریم که حسهایی درونی که داریم در بیرون نیز خود را نشان میدهند. حتی اگر قادر باشیم این احساسات را برای مدتی مخفی نگه داریم، بازهم بروز خواهند کرد. احساسات منفی نظیر خشم یا ناامیدی میتوانند مضر باشند و در برخی موارد منجر به رفتارهای مضر شوند. میتوانم زوجی را مثال بزنم که همسر به خاطر رفتارهای مخاطره¬آمیز شوهر صدمه دیده بود. اگرچه وی تمایل به ادامه این رابطه و زندگی داشت، ولی بسیار کینه توز شده بود. همسر به صورت هدفمند رفتارهایی را نشان می داد که شوهر حس بی وفایی کند در حالی که این گونه نبود. ولی میخواست دردهای که میکشد را شوهر نیز تجربه کند. پزشک متخصص میتواند در برطرف کردن این احساسها و نیز یافتن روش های مناسب تری برای بیان احساسات کمک کننده باشد.
۶- در زمانی که تنها راه حل جدایی میباشد. زمانی که زوجها مخالف یکدگیر هستند، جدا شدن می¬تواند کمک کننده باشد. با این حال، با این حال زمانی که این شرایط منجر به جدایی موقتی یا دوری از خانه می¬شود، نیاز به مشاور احساس میشود. دور بودن از خانه برای مدت زمانی نمیتواند به حل مشکل کمک کند. در عوض، میتواند این فکر را تقویت کند که دوری موثر و مفید میباشد. با بازگشت فرد به خانه مشکل همچنان وجود دارد ولی معمولاً خودداری میشود.
۷- زمانی که والدین به خاطر بچه ها کنار هم میمانند. زمانی که زوجها به این تصمیم میرسند، حضور یک مشاور میتواند کمک کننده باشد. معمولاً در چنین زمانی والدین فکر میکنند که بهترین کار ممکن را انجام میدهند. در مقابل، اگر زوجها قادر به حل مشکل و حرکت مثبت، روابطه سالم داشته باشند این می¬تواند بهترین تصمیم ممکن باشد.
به عقیده من، در زمانی که زوجها تعیین کننده چگونگی زندگی کردن میباشند، کودکان فاکتور و شاخص تصمیم گیرنده نیستند. من کار با نوجوانی را به یاد می آورم که در مدرسه با مشکل مواجه بودند و نمرات وی در حال کاهش بود. پس از چند جلسه وی بیان کرد: من میدانم که والدین من همدیگر را دوست ندارند، زمانی که دلیل را پرسیدم، بیان کردند آنها با همدیگر خوب هستند ولی مثل والدین دوستان من نمی خندند.
کودکان معمولاً افراد حسی و بسیار هوشمندی هستند. تفاوتی ندارد که زوجها چقدر میتوانند شادی جعلی را نشان دهند، بسیاری از کودکان قادر به درک آن هستند.
تمامی ازدواجها قابل نجات نیستند. در فرایند مشاوره ازدواج، برخی از زوجها به این نتیجه میرسد که جدا شدن مناسبترین راه می باشد. با این حال، برای رابطه هایی که قابل درست شدن و نجات هستند، و نیز برای زوج هایی که تمایل به ادامه این مسیر دارند، مشاوره ازدواج میتواند به یادآوری عشق آنها و طی کردن این مسیر کمک کننده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها