سالهاست که خودروسازان داخلی به دنبال پوشش بازه قیمتی زیر 40 میلیون تومان با هدف ارائه محصولات خانوادگی ارزان قیمت بودند.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۲۰
مقایسه پارس فرانسوی با سمند ملی؛ TU5 یا EF7 ؟

موضوعی که اعلام شد ولی در حد شعار ماند و پارسی که به سری لوکس یا LX رسید و سمندی که تبدیل به سورن شد و آرزوی خودروی ملی ارزان قیمت افسانه ای است که تا به امروز ادامه داشته و با هر تغییری قیمت آن اوج گرفت!

اما از این موضوعات که بگذریم، باید گفت که یکی از گزینه های داخلی بازار خودرو، سمند ال ایکس است که در رقابت ساختگی با پژو پارس بوده و هر بار تغییر در یکی منجر به تغییرات در دیگری شده تا جایی که گزینه مقابل پژو ال ایکس را نیز باید سمند سورن معرفی کرد. اگر بخواهیم هر کدام از این دو گروه خودرو را با هم مقایسه کنیم به یک فصل مشترک خواهیم رسید و آن محرکه خودروهاست. در این مقاله سعی بر تمرکز روی این موضوع داریم. ما گزینه های دوم لوکس تر هر دو خودرو را هدف قرار داده و مقاله را پیرامون این دو مورد ادامه خواهیم داد.

سالهاست که دو خودروی پژو پارس و سمند در خیابان ها تردد دارد و تقریبا طراحی ظاهری آنها برای چشمان هر بیننده ایرانی عادی شده است. در خصوص پژو پارس LX باید گفت چهره این خودرو نزدیک به 20 سال است در بازار حضور دارد و همچنان جذابیت خود در بازار را حفظ نموده و به نوعی افزایش حضور هر ساله آن نشان از مطلوب بودن ظاهر آن برای سلیقه ایرانی است. در سوی دیگر سمند سورن قرار دارد، این خودرو با تغییراتی روی سمند ال ایکس عرضه شده و باید گفت فیس لیفتی از این خودروست که هماهنگی طراحی سمند LX را نمیتوان در آن دید، اما طراحی آن در قیاس با پژو پارس به روزتر و مدرن تر به نظر میرسد.



در طراحی داخلی صورت قضیه کمی متفاوت تر است. هر دوی این خودروها تغییراتی در بخش های داخلی تجربه کرده اند که سبک و سیاق متفاوتی نسبت به هم دارند. به عنوان مثال در مورد سورن، کمی چهره خودرو بهتر شده است. هرچند تغییرات پژو پارس نیز قابل توجه است، اما مواد به کار گرفته شده در این زمینه برای سمند سورن کیفیت بهتری دارد.



در زمینه امکانات و تجهیزات بخشهای مشترکی وجود دارد که شامل ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک مجهز به دکمه‌های کنترلی، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی و تا شونده اتوماتیک، شیشه‌های برقی هر چهاردر، سنسور دنده‌عقب، رینگ‌اسپرت آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو می شود. اما در زمینه تجهیزات، سورن کمی بهتر عمل کرده است و گرم‌کن آینه‌های جانبی، پاور ویندوز، تنظیم زاویه ی نور چراغ‌های جلو و کیفیت بهتر سیستم صوتی مزیت هایی است که سورن را در موقعیت بهتری نسبت به پزو پارس قرار میدهد.

همه این موارد یک سوی ماجراست و اصل موضوع را باید در محرکه خودروها جستجو کرد. زیر کاپوت پژو پارس ال ایکس موتور TU5 قرار دارد که به عبارتی همان محرکه به کار گرفته شده روی پژو 206 تیپ 5 میباشد. در سوی مقابل سمند سورن به موتور ملی که با نام EF7 شناخته میشود تجهیز شده است.
TU5 موتور 1600 سی سی با توان خروجی 108 اسب بخار است که استاندارد آلایندگی یورو-3 را پاس کرده است. 16 سوپاپ بوده و میزان مصرف آن در مسیرهای شهری بالای 10 لیتر گزارش میشود و مصرفی ترکیبی در حدود 5/7 لیتر است، هرچند مقادیر واقعی بیش از اینهاست.



در سوی مقابل سورن موتورEF7 را بعنوان محرکه دارد که با همکاری دوجانبه شرکت آلمانی F.E.V و ایران‌خودرو طراحی شده و تفاوت‌های زیادی با موتور قبلی یعنی XU7 دارد. البته سورن تنها محصول ایران‌خودرو نیست که با این پیشرانه به فروش می‌رسد؛ به عنوان مثال سمند ال ایکس و هچنین خودروی دنا با این پیشرانه قابل سفارش هستند.



EF7 موتوری 1700 سی سی با توان 114 اسب بخار است که استاندارد آلایندگی آن یورو-4 گزارش شده است. طراحی این خودرو بسیار سازگار با سوخت سی ان جی است که به ایران‌خودرو امکان تولید خودروی دوگانه‌سوز مطمئن‌تر را می‌دهد. میزان مصرف شهری موتور 4/11 لیتر و مصرف ترکیبی 1/8 اعلام شده که بدون شک مقدار عملیاتی بسیار بالاتر از این موارد خواهد بود و اینجا یک کارت زرد را برای آن باید در نظر گرفت. اما با موارد بالا می توان این نتیجه را گرفت که بطور کل موتور EF7 در مقایسه با موتور TU5 عملکرد بهتری هم از لحاظ قدرت و هم شتابگیری دارد. عملکرد موتور EF7 در حالت گازسوز هم کمی بهتر از TU5 است و فقط 10 درصد افت در عملکرد آن گزارش میشود.

اما همه این موارد یک سوی ماجراست، مالکان خودرو از هزینه های بالای تعمیر EF7 شکایت دارند که باز هم یک نکته منفی برای این موتور محسوب می شود. اما در مجموع محرکه سورن را باید کارآمدتر از پژو پارس ال ایکس تلقی کرد و رای را به نفع این موتور داد.

سرانجام با توجه به این موضوع که قیمت سمند ایران خودرو یا همان قیمت سمند ef7 در تمامی زیر مجموعه های سمند، همواره کمتر از قیمت پژو پارس ایران خودرو است و از طرفی تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و قدرت بیشتر سمند سورن مورد بحث، تقریبا ارزش خرید آن را بالاتر از پارس ال ایکس قرار میدهد، این موضوع در مقایسه سمند ال ایکس و پژو پارس نیز صادق است. اما تقاضای بازار کاملاً برعکس است به‌ گونه‌ای که پارس و خصوصاً مدل LX فروش بسیار بیشتری نسبت به سورن دارد و افت قیمت سورن و سمند ال ایکس بسیار بیشتر از پارس در بازار دست دوم است. لذا انتخاب با شماست که گزینه بازار اولویت شما باشد یا بر اساس مشخصه های فنی انتخاب کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها