عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی؛

نرمش یک طرفه قابل قبول نیست

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی گفت: امام حسن(ع) در راه پیشبرد اسلام هیچگونه ترس و وحشت در وجود بزرگوارشان راه نمی یافت و در زمان حیات و حکومت امیرالمومنین(ع) دوشادوش آن حضرت در مشکلات شرکت داشت و مسئولیت های گوناگونی را بر عهده گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۰۱
نرمش یک طرفه قابل قبول نیست

به گزارش جام جم آنلاین وی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی در تاریخ به عنوان کریم اهل بیت شناخته شده افزود:‌البته مراد از کریم این نبود که ایشان تنها هدیه به مردم بدهند ،امام حسن(ع) نه فقط کریم بودند بلکه هر کس پیش ایشان می رفت ضمن اینکه تکریم می شد ،آبرویش هم حفظ می شد.

عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی تاکید کرد: در روایت هست که وقتی کنیزی گلی به ایشان هدیه می کند ایشان این کنیز را به احترام محبتی که کرده آزاد می کند تا محبت بیشتری نماید تا کرامت ایشان را تضمین کند.

وی با بیان اینکه مبنای هدایت امام حسن (ع) بحث تکریم و اعطای کرامت به مردم است افزود: ایشان درزمانی که مردم مشکلات اقتصادی فراوانی داشتند سه بار مالشان راتقسیم کرده و به مستمندان دادند که این رویکرد اقتصادی در راستای کرامت بخشی به انسان معنا پیدا می کند.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی تاکید کرد: امام حسن علیه السلام ارزش های انسان را محور قرار دادند فلذا وقتی صحبت از معاویه و حاکمیت وی می شود به دلیل اینکه حکومت وی غیر کریمانه و طاغوتی بود با او کنار نمی آید چون ملاک ایشان حفظ ارزش های انسان بود.

وی با بیان اینکه حضرت هیچگاه مردم را وادار به یک امر نکرده و با مردم تعامل داشتند افزود:علی رغم اینکه خیانت هایی به ایشان شد اما حضرت کرامت انسانی را مد نظر قرار داد و دست از حکومت کشید و کنار رفت تا اساس اسلام باقی بماند و ظرفیت های اسلام در سالهای بعد گسترش یابد.

عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی در مورد اینکه چگونه می توان در شرایط فعلی از سیره امام حسن(ع) بهره برد گفت:با یک مقوله در ادبیات فقهی مواجه هستیم تحت عنوان مصلحت و مراد مصلحت اسلام ، مسلمانان ،جامعه اسلامی و نظام اسلامی است که دارای اهمیت است.

وی یادآور شد:امام حسن وقتی مردم حاکمیت ایشان را درک نکرده و فریفته معاویه شدند به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه ای را انجام دادند و یک گام پس کشیدند و صلح نامه ای را به اجبار امضا کردند.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی با بیان اینکه حضرت عملا اعلام کرد که برای مصلحت اسلام عقب نیشنی می کند اما از اصول اسلام عقب نشینی نمی کند گفت:در چنین شرایطی بود که حاکم اسلامی بقای حاکمیت، و حفظ نظام را مد نظر قرار داد تا اسلام حفظ شود و حکومت از خطرات حفظ شود.

وی با بیان اینکه امروز هم باید مصلحت جامعه و اسلام لحاظ شود گفت:اگر زمانی به عللی مجبور به پذیرش قراردادی با نظام سلطه شدیم قطعا این قرارداد مقید به یکسری ضوابط و قواعدی است که رهبری آنرا قید کردند و خارج از این ضوابط ارزش ندارد.

عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی یاد آور شد:همانطور که رهبری گفتند باید منافع حکومت اسلامی لحاظ بشود وگرنه اگر قرار باشد مصلحتی باقی نماند و فقط مصلحت نظام کفر لحاظ شود هر گونه نرمشی قابل پذیرش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها