در ادامه ماجرای یانی و لورل

درک متفاوت از جهان در وادی صوت و تصویر

چقدر مطمئن هستید وقتی واژه‌ای را می‌شنوید دقیقا شبیه همان واژه‌ای است که فرد کناری شما می‌شنود؟
کد خبر: ۱۱۴۳۲۱۹
درک متفاوت از جهان در وادی صوت و تصویر

به گزارش جامجم و به نقل از لایوساینس، چند روز پیش صدایی منتشر شد که ادعا میشد برخی در آن واژه «یانی» میشنوند و برخی «لورل» و هر دو گروه روی شنیده خود تاکید دارند. در واقع این صدایی نامفهوم بوده که واژه مشخصی در آن به کار نرفته است. وقتی ابهام در صدا یا کلمهای به وجود میآید که به گوش ما میخورد، مغز ما تفسیر خود را از صدا دارد و صدا را به نزدیکترین کلمهای که میشناسد، تعبیر میکند.

علاوه بر این موارد، محققان معتقدند شکل گوش، سن و محیطی که صدا در آن شنیده میشود نیز روی تفسیر مغز از صدای شنیده شده تاثیر دارد. در مورد این صدا گفته میشود هنگامی که افراد با هدفن به صدا گوش میدهند، کلمات را متفاوت از زمانی میشنوند که در محیط به صدا گوش دادهاند.

چند سال پیش هم جنجالی بر سر لباسی به پا شده بود که برخی آن را آبی و مشکی و برخی دیگر طلایی و سفید میدیدند و هر گروه روی رنگی تاکید داشتند که میدیدند. در این مورد هم مثل مورد جدید، مغز تصور خود را از تصویری که در نورهای مختلف میبیند، متفاوت میسازد. دیدن تصویر لباس در نورهای با فرکانسهای مختلف برای افراد مختلف متفاوت است.

واقعیت این است انسانها نه فقط در مورد مسائل ادراکی، بلکه در مورد شهود و موضوعات فیزیکی نیز درک منحصر به فرد خود را از محیط اطراف دارند. این موضوع ممکن است گاهی اوقات در مورد صدا، رنگ یا موارد دیگر به نظر برسد و در مورد آن اطلاعرسانی شود، اما قطعا هنوز پدیدههای دیگری وجود دارد که ما از وجود آن بیخبریم و دنیای ما را متفاوت میسازد.

سپیده شعرباف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها