روزنامه جام جم از امروز با ظاهر و ساختار شکلی متفاوت به مخاطبان عرضه شد. درباره این تغییر و تحول چند نکته قابل ذکر است:
کد خبر: ۱۱۴۲۸۶۱
چند نکته درباره تغییرات شکلی جام جم

1) در روزگاری که سرعت تحولات رسانه ای و پیچیدگی تکنولوژی‌های نوین در این حوزه همگان را خیره کرده است، رسانه ای پابرجا و ماندگار خواهد بود که خود را با شرایط روز چه از لحاظ اقتضائات محتوایی و چه از حیث شکل و فرم – تطبیق دهد. در این عرصه، رسانه‌های مکتوب و روزنامه‌ها به جهت محدودیت‌هایی که در زمانه «دیجیتالی و آنلاین شدن همه چیز» دارند، بیش از بیش باید به‌این قاعده ملتزم باشند.

2) در «عصر تکثر» که برندها و غول‌های بزرگ رسانه‌ای جای خود را به خرده‌رسانه‌ها می‌دهند، عنصر جذابیت حرف اول را می‌زند. جذابیت در همه شئون از انتخاب سوژه و پرداخت موضوع گرفته تا ارائه و عرضه محتوا در بستری کاربردی و زیبا. این زیبایی و جذابیت، امروزه حرف اول را می‌زند.

3)‌ روزنامه جام‌جم به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های مکتوب کشور که از ابتدای فعالیتش تا کنون همیشه به‌عنوان رسانه‌ای با کارکرد اجتماعی شناخته شده است، در طول دوره انتشار سعی کرده است خود را با شرایط و نیازهای روز جامعه تطبیق دهد که البته این روند با فراز و فرودهایی همراه بوده است. این نو به نو شدن و تغییر و تحول متناسب با شرایط جامعه در دستور کار مدیران فعلی جام جم بوده و خواهد بود.

4) اشکالاتی در ماکت و ساختار ظاهری قبلی جام جم بود که در یک فرایند مبتنی بر داده‌های تخصصی روزنامه‌نگاری، هنری و متناسب با اقتضائات اجتماعی و نوع مخاطب جام‌جم، این اشکالات احصاء و رفع شده است. به‌زبان دیگر در ماکت جدید سعی شده به وجوه مهی از جمله زیبایی و جذابیت، کاربری شدن عناصر مختلف(تیتر، عکس، متن، رنگ و...)، سفیدخوانی و فضای تنفسی بهتر اهمیت داده شود.

5) مهم‌ترین اتفاق در تغییرات شکلی جام‌جم، دور شدن از پراکندگی و رسیدن به انسجام و دسته‌بندی مطالب با تمرکز بر امتیازات و مزیت‌های رقابتی روزنامه است. به‌عبارتی در داخل روزنامه اصلی، علاوه بر ضمیمه روزانه، روزنامه‌هایی با تمرکز موضوعی مختلف در حوزه‌های رسانه و رادیو تلویزیون، فرهنگ، جامعه و زندگی قرار دارد که کار را برای انتخاب مخاطب آسان‌تر می‌کند. هم‌چنین در انتخاب عناوین و موضوعات صفحات سعی شده است نیازهای اصلی خانواده بزرگ جام‌جم در نظر گرفته شود و در اولویت قرار گیرد.

6) در تغییرات جدید، فونت متن متناسب با فضای محتوایی جام‌جم تغییر کرده و سعی شده است در فونت جدید نرمی و ملایمت مورد توجه قرار گیرد تا مخاطبان با راحتی بیشتری مطالب روزنامه را بخوانند.

7) یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تغییر اخیر جام جم، رسیدن به یک «هویت بصری» و هنری است. از این به بعد مخاطبان روزنامه در همه صفحات – با حفظ کاربردهای مختلف و اختلافات شکلی - یک هویت بصری را خواهند دید و هیچگاه احساس تشتت و چندگانگی شکلی نخواهند کرد.

8) سعی شده است در حاشیه تغییرات شکلی و فرمی، برخی حوزه‌های جذاب روزنامه جام‌جم که در سال‌های دور محبوب مخاطبان بوده و پس از مدتی کنار گذاشته شده اند، دوباره احیا شده و با تغییراتی متناسب با نیازهای روز جامعه، به صفحات روزنامه برگردد. از جمله این موارد می‌توان به ستون «بوق اشغال» اشاره کرد که بشدت مورد توجه مخاطبان بوده و قرار است از همین هفته مجددا منتشر شود.

9) تغییرات اعمال شده، آخرین تغییرات نیست و حتما متناسب با بازخوردها و واکنش مخاطبان و اهالی مطبوعات اصلاح و بهینه خواهد شد. مثل همیشه، همراهی و همدلی خانواده بزرگ جام‌جم روز به روز این رسانه مردمی را بالنده و با نشاط‌تر خواهد کرد.

10) علاوه بر تغییرات شکلی، روزنامه جام‌جم در حوزه فضای مجازی نیز در بسترهای مختلف فعالیتش را با نظم و هدفمندی دنبال کرده است. مخاطبان می‌توانند صفحات روزنامه و مطالب مورد علاقه خود را در صفحات رسمی جام جم در پیام‌رسان‌های بومی «سروش»، «بله» دنبال کرده و محتواهای تصویری و ویدئویی را در صفحه اینستاگرام جام جم دنبال کنند.

مهدی عرفاتی - سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها